Współczynnik odrzuceń – czym jest? Kiedy przejmować się, a kiedy nie?

Współczynnik odrzuceń jest jednym z podstawowych wskaźników informujących o kondycji witryny. Często jest jednak źle interpretowany. W niektórych przypadkach jego wartość może nawet nie mieć znaczenia. Dlaczego? Kiedy tak się dzieje?

O tym jest ten artykuł.

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Do odrzucenia dochodzi wtedy kiedy odwiedzający wejdzie na stronę w Twojej witrynie i ją opuści bez przechodzenia na inne podstrony. W większości przypadków jego wysoka wartość wskazuje na to, że:

  1. strona w serwisie nie potrafi zaciekawić odwiedzających treściami na innych podstronach,
  2. strona nie potrafi namówić odwiedzających do przejścia na inne podstrony,
  3. odwiedzający znaleźli się na niej przez przypadek,

Często uważa się, że wysoki wskaźnik odrzuceń = zła strona. Nie jest to jednak reguła. Czasami po prostu wartość odrzuceń nie jest ważna (o tym za chwilę).

Jak sprawdzić wielkość współczynnika odrzuceń?

O tym, jak wysoki jest współczynnik odrzuceń na Twojej witrynie i poszczególnych jej stronach możesz dowiedzieć się z Twojego programu analitycznego.

Uśrednioną wielkość dla całej witryny znajdziesz na stronie głównej. Radzę Ci jednak nie brać jej pod uwagę jako wyznacznik czegokolwiek. Dalej w tekście dowiesz się dlaczego.

Ogólny współczynnik odrzuceń dla całej witryny
Ogólny współczynnik odrzuceń dla całej witryny

O wiele więcej uwagi powinieneś za to poświęcić wartości współczynnika odrzuceń dla dla poszczególnych stron w Twoim serwisie. Odpowiednie informacje znajdziesz klikając w „Treść” > „Zawartość witryny” > „Wszystkie strony” lub „Strony docelowe” (obie zawierają potrzebne dane)

Współczynnik odrzuceń dla pojedynczych stron
Współczynnik odrzuceń dla pojedynczych stron

Kiedy wartość współczynnika odrzuceń nie ma znaczenia?

Jak to się mówi, „najciemniej jest pod latarnią”. W tym wypadku, sama definicja określa kiedy ilość odrzuceń ma a kiedy nie ma znaczenia. Mówiąc dosłownie…

Ilość odrzuceń jest ważna wyłącznie kiedy celem strony na której „wylądował” odwiedzający jest namówienie go do przejścia do innej strony.

Przykładowo, celem strony głównej oraz stron kategorii jest zwykle zaciekawienie odwiedzających konkretną treścią i namówienia ich do „przekliku” na inną podstronę. Jeśli te strony mają wysoki stopień odrzuceń to jest to zdecydowanie powód do zmartwień.

CZYTAJ  Heatmap - co to jest i jak działają heat maps w analityce?

Odwrotną sytuację widzimy w przypadku stron których celem jest najczęściej namówienie odwiedzającego do wykonania konkretnej akcji na nich (bez przechodzenia na inne podstrony). Takim celem może być np. namówienie ludzi do kliknięcia w reklamę, kontaktu, zapisania się do newslettera, przeczytania tekstu, kliknięcia w przycisk „lubię to”, itp. Założenie te spełnia również większość [echo_link id=”1656″ text=”stron docelowych”].

W takim wypadku to, czy ktoś przeszedł na inną stronę serwisu nie ma znaczenia (ważny staje się natomiast [echo_link id=”218″ text=”współczynnik konwersji”]).

Dlaczego nie powinieneś brać pod uwagę ogólnego wskaźnika odrzuceń całej witryny

Na Twojej witrynie prawdopodobnie znajdują się strony, których celem jest albo namówienie kogoś do „przekliku” na inną stronę lub wykonanie akcji na niej samej. Jeśli tak jest w rzeczywistości, to wartość wskaźnika odrzuceń dla Twojej witryny bierze pod uwagę wartości, których nie powinna. Z tego powodu, zamiast patrzyć na ten ogólną wartość skoncentruj się na wartościach odrzuceń poszczególnych stron.

Ile wynosi dobra wartość współczynnika odrzuceń?

Zależy. Na pewno nie można brać pod uwagę ogólnej wartości dla całej witryny. Jeśli chodzi o pojedyncze podstrony, to… zależy od profilu Twojej witryny, zawartości i celów poszczególnych stron. Czasami nawet 80% odrzuceń jest dobrym wynikiem a czasami 50% może być fatalne.

Jednak aby nie pozostawiać te pytanie bez odpowiedzi powiem tyle – jak najmniej.

[signature]

Podobne wpisy