Google Analytics jest najpopularniejszym darmowym narzędziem do śledzenia ruchu na stronach internetowych. Daje on dostęp do szerokiej gamy raportów oraz umożliwia Tworzenie własnych. Niestety, większość początkujących użytkowników ogranicza się do obserwowania zmian wyłącznie 7 podstawowych wskaźników. Jeśli jesteś jednym z nich to z tego artykułu dowiesz się dlaczego robienie tego jest stratą czasu i może grozić podjęciem katastrofalnych w skutkach decyzji biznesowych.
Podstawowe metryki Google Analytics… czyli jakie?
Po zalogowaniu się do GA i wybraniu Twojej strony powinieneś zobaczyć taki ekran.
Jeśli dziwnym trafem będziesz miał przed oczami coś innego to możesz znaleźć ten ekran wybierając Odbiorcy > Przegląd w bocznym menu.
Na ekranie kilka wykresów z których 2 się powtarzają – ilość „sesji” jest zarówno pokazana na dużym wykresie jak i małym. „Procent nowych sesji” jest na małym wykresie oraz wykresie kołowym.
Każdy wykres pokazuje uśrednione dane z ustalonego okresu (domyślnie wynosi on 1 miesiąc) i żaden z nich nie jest wart Twojej uwagi. Oto dlaczego…
1. Użytkownicy
Każdy właściciel strony www lubi patrzeć na statystyki rosnącej liczby użytkowników. Jednak o wiele mniej przyjemną rzeczą do obserwowania są obniżające się słupki sprzedaży oraz średniej wartości zamówienia. Do takiej sytuacji może dojść jeśli będziesz obserwował ilość osób odwiedzających Twoją stronę bez przywiązywania uwagi do jakości takiego ruchu.
Często zdarza się, że nowa metoda marketingu generuje spory ruch, który jednak nie konwertuje w kupujących, zarejestrowanych użytkowników, fanów na Facebooku, itp. Często taką sytuację widać na przykładzie ruchu z mediów społecznościowych lub wykop.pl.
2. Średni czas trwania odwiedzin
Pierwszym powodem dla którego nie powinieneś zwracać uwagi na średni czas trwania odwiedzin jest sposób ich mierzenia. Dla wytłumaczenia posłużę się przykładem.
Załóżmy, że odwiedzający X wchodzi na Twoją witrynę o godzinie 16:00 a o 16:04 przechodzi na jej podstronę. Czas trwania odwiedzin liczony jest w tym wypadku jako różnica między tymi dwoma czasami – w tym wypadku będzie więc wynosił 4 minuty.
Teraz załóżmy, że odwiedzający bardzo zainteresował się treścią na nowo otwartej stronie, spędził na niej 20 minut po czym opuścił witrynę. W tym momencie realny czas trwania odwiedzin wynosi 24 minuty lecz zarejestrowany czas… cały czas wynosi 4 minuty! Dzieje się tak, ponieważ Google Analytics (i inne systemy analityczne oparte na „ciasteczkach”) jest w stanie zmierzyć tylko czas pomiędzy przejściami na strony tego samego serwisu. Sprawia to, że czas odwiedzin osób, które obejrzały tylko jedną stronę wynosi 0!
Drugi powód dla którego nie powinieneś przejmować się średnim czasem odwiedzin jest to, że nie mówi Ci nic o czasie interakcji z witryną. Nie wiesz ile czasu ktoś spędził na czytaniu Twojej strony i używaniu jej funkcji a ile czasu nie zwracał na nią uwagi kiedy ta była w zakładce w przeglądarce.
Jeśli chcesz dowiedzieć się ile wynosi czasu trwania odwiedzin z uwzględnieniem ostatniej widzianej podstrony oraz interakcji z witryną musisz skorzystać z narzędzi do aktywnego śledzenia i nagrywania sesji użytkowników. Proponuję tutaj MouseFlow, CrazyEgg lub SessionCam. Wszystkie posiadają darmowe pakiety z czego ten od Mouseflow jest szczególnie warty uwagi. Daje Ci nagrania 100 sesji użytkowników ale w okresie promocyjnym możesz zdobyć dodatkowe 250! (Patrz na zielony pasek na górze strony)
3. Sesje
Sesja to inaczej pojedyncze odwiedziny serwisu. Jedna osoba może „wygenerować” wiele sesji powracając na stronę wielokrotnie.
Ilość sesji to jednak kolejny zbyt ogólny wskaźnik aby wyciągnąć na jego podstawie jakiekolwiek wnioski. Czy to, że wzrasta jest powodem do zadowolenia? Niekoniecznie. Bardziej „wgryzając” się w inne statystyki może się okazać, że nowy artykuł zdobył dużą popularność i podwyższa statystyki podczas gdy inne treści spadają w rankingach.
4. Nowi i powracający użytkownicy / % nowych sesji
Ten wskaźnik jest reprezentowany zarówno przez wykres kołowy jak i mały wykres liniowy. Nie powinieneś go brać pod uwagę podczas sprawdzania statystyk swojej strony ponieważ nie wiesz jak zmienia się ilość osób powracających 1 i więcej razy. Przykładowo, jeśli
5. Odsłony
Odsłona to każde wyświetlenie jakiejkolwiek strony w Twoim serwisie. Podczas 1 sesji użytkownik może przejść przez wiele stron i tym samym zwiększyć ilość odsłon.
Ale czy zwiększająca się ilość odsłon jest dobrym czy złym znakiem? Na to pytanie nie da się odpowiedzieć patrząc na ten wskaźnik ani na kolejny, czyli…
6. Strony / Sesja
Ilość stron, które obejrzał odwiedzający podczas jednej sesji uważana jest za wyznacznik tego jak dana strona potrafi zaangażować użytkowników. Logika za tym stojąca wydaje się poprawna – im więcej stron ogląda użytkownik tym musi on być bardziej zainteresowany jej treścią. Nie jest to jednak zawsze prawdą.
Czasami zwiększająca się ilość odsłon może być powodowana przez to, że odwiedzający nie mogą znaleźć informacji których potrzebują. Innym razem może to być powód do zadowolenia kiedy odwiedzający przeglądają więcej stron z produktami. Lecz nie dowiesz się która z tych dwóch wersji jest prawdziwa z tego małego wykresu.
7. Współczynnik odrzuceń
Odrzucenie następuje wtedy, kiedy użytkownik obejrzy tylko jedną stronę w serwisie po czym go opuści. Jednak wysoka wartość współczynnika odrzuceń będzie dla niektórych podstron w serwisie pozytywna a dla innych negatywna. Dlaczego?
Otóż strony w serwisie www możemy podzielić na takie, których celem jest namówienie odwiedzających do przejścia na inna stronę (np. strona kategorii, strona główna, produktowa, procesu realizacji zamówienia, itp.) oraz wykonania akcji bezpośrednio na danej stronie (np. strona docelowa z formularzem rejestracyjnym, strona namawiająca do kliknięcia w reklamę, strona kontaktowa).
Patrząc na ten wskaźnik nie da się stwierdzić, czy zmiana we współczynniku odrzuceń idzie w dobrą czy złą stronę.
Więcej na temat współczynnika odrzuceń przeczytasz w artykule Współczynnik odrzuceń – czym jest? Kiedy przejmować się, a kiedy nie?.
Podsumowanie
Wskaźniki pokazujące kondycję witryny pomagają w podjęciu działań biznesowych. Jednak żaden z omawianych tutaj 7 podstawowych wskaźników nie pozwala na podjecie tych właściwych. Pokazują one zbyt ogólne informacje, które ukrywają ważne trendy.
Czy to oznacza, że lepiej jest obserwować kompletne raporty Google Analytics? Nie zawsze to będzie dobrym wyjściem. Bardzo często, aby uzyskać konkretne informacje należy skonfigurować własne raporty.