CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią mający za zadanie ułatwić użytkownikom zarządzanie stroną internetową.
Podstawowe funkcje dają osobie zarządzającej serwisem WWW możliwość tworzenia i edycji podstron oraz dodawania treści multimedialnych. Bardziej rozwinięte systemy pozwalają zarządzać sprzedażą produktów, obsługą użytkowników, optymalizacją na potrzeby pozycjonowania, itd.
Pod względem zastosowania systemy możemy podzielić na:
- Wyspecjalizowane w obsłudze konkretnego typu stron, np. sklepy internetowe, fora dyskusyjne, blogi, portfolia, galerie, strony informacyjne typu Wikipedia, itd.,
- Ogólnego użytku – takie CMS’y dają możliwość zbudowania na ich podstawie każdego typu strony.
Możemy je też podzielić pod względem licencji. Tutaj wyróżniamy 4 główne typy:
- darmowe – tworzone przez społeczność programistów,
- komercyjne – tworzone przez firmy trzecie i udostępniane na zasadzie płatnej licencji
- autorskie – licencjonowane, tworzone przez firmy trzecie na własny użytek. Jeden system jest w tym wypadku wykorzystany w wielu projektach (po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji),
- dedykowane – tworzone przez agencje interaktywne na potrzeby konkretnego projektu
- SAAS – systemy odpowiedzialne za zarządzanie stronami internetowymi na serwerach innych firm
Niektóre CMSy dają możliwość rozszerzenia ich możliwości przez użycie wtyczek (ang. plugins) tworzonych przez oryginalnych twórców systemu lub osoby trzecie. Wygląd strony internetowej określony jest przez aktualnie używany szablon.