Google Analytics jest darmowym lecz jednocześnie jednym z najlepszych i najpopularniejszych narzędzi do badania ruchu na stronach interentowych. Zbiera on dane m.in. o:
- osobach odwiedzających stronę www – lokalizacja, przedział wiekowy, urządzenie z jakiego korzystają odwiedzający aby przeglądać stronę, itp.
- źródłach ruchu – skąd ludzie przychodzą na stronę (np. Facebook, wyszukiwarka Google, nazwy innych stron, kampanie reklamowe, itp.)
- zachowaniu odwiedzających – jakie strony w serwisie przeglądają, jak długo na nich pozostają, z jakich stron najczęściej opuszczają witrynę
- sprzedaży, zapisach do newslettera i innych celach, które ma spełniać dana witryna lub sklep.
Dane te są prezentowane w stosownych raportach, które można dodatkowo modyfikować w celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania.
Połączenia z innymi systemami Google
Dzięki temu, że Google Analytics zbiera mnóstwo przydanych informacji o odwiedzających (oprócz informacji mogących ich zidentyfikować jak imię i nazwisko, adres, itp.) może on komunkować się z innymi rozwiązaniami Google i wysyłać do nich informacje, które następnie można wykorzystać np. w kampaniach reklamowych.
Google Analytics można zintegrować z Google Adwords (nie jest wtedy potrzebna oddzielna integracja strony z tym systemem) oraz Google Merchant Center.
Oprócz tego Google Analytics może pobierać informacje dotyczące widzialności danej strony na listawch wyszukiwania Google z Google Search Console (również darmowy).
Instalacja
Instalację Google Analytics można przeprowadzić:
- bezpośrednio – umieszczając skrypt GA w kodzie strony
- pośrednio – za pomocą wtyczek do CMSów (systemów operacyjnych stron www) lub Menadżera Tagów Google (Google Tag Manager).
Mity o konfiguracji i użytkowaniu
Pozornie aby używać Google Analytics nie jest potrzebne wiele wiedzy i umiejętności. Instalacja jest bardzo prosta (większość CMSów posiada niezbędne rozszerzenia (wtyczki) do integracji z GA) a dane statystyczne prezentowane są w prostych w zrozumieniu raportach.
Jednak są to tylko pozory.
Aby dane z GA były odpowiednio wiarygodne, należy odpowiednio połączyć i skonfigurować widok danych, co dla osoby nieobeznanej jest bardzo skomplikowanym zadaniem.
Dodatkowo, bardzo łatwo błędnie odczytywać informacje z raportów lub starać się wyciągać wnioski z raportów podstawowych, które nie do tego służą.