Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Linki dofollow i nofollow

Aby ustalić pozycję strony w wynikach wyszukania Google bierze pod uwagę ponad 200 różnych czynników. Niektóre z nich są ogólnie znane a istnienia innych możemy się tylko domyślać. Jednak jednym z potwierdzonych i najsilniejszych elementów warunkujących pozycję jest ilość i jakość linków, które do niej prowadzą z innych stron.

Linki takie można podzielić na śledzone (dofollow) i nieśledzone (nofollow).

O co chodzi?

Wytłumaczę na przykładzie.

Wyobraź sobie, że Twoja witryna jest bardzo szanowana i ma świetną renomę. Akurat napisałeś kolejny przydatny artykuły, w którym linkowałeś do 5 wartościowych źródeł. Ponieważ samemu umieściłeś linki na swojej stronie to doskonale wiesz, że strony do których prowadzą są godne zaufania.

Ponieważ każdy link jest domyślnie śledzony (dofollow), to umieszczając go na swojej stronie przekazujesz linkowanemu źródłu odrobinę swojej wartości swojej strony. Ty na tym nic nie tracisz a linkowana strona dostaje mały bonus za to, że zawiera dobre treści.

Ilość „mocy”, którą możesz przekazać jest ograniczona. Powiedzmy, że wynosi ona 100 punktów. Linkując do 5 stron, każda z nich otrzymuje 20 „punktów mocy”.

Tak wygląda w idealna sytuacja. Teraz zobaczmy, jakby to mogło wyglądać, gdyby poniżej Twojego artykułu pojawił się moduł komentarzy…

Załóżmy, że 15 osób napisało komentarz do Twojego artykułu. Każdy z nich zawiera 1 link. Oczywiście, nie wszystkie z nich będą wartościowe. Niektóre będą tam tylko po to aby ukraść trochę mocy, którą przeznaczyłeś dla innych stron! Ile „mocy” im przekazałeś? 100pkt / 20 linków = 5 punktów mocy przekazanych każdej z linkowanych stron. Dodatkowo, jeśli linkowane strony są bardzo niskiej jakości lub zawierają treści niebezpieczne, to Twoja strona może na tym dodatkowo ucierpieć! Czy to jest sprawiedliwe?

Nofollow

Aby nie przekazywać mocy mniej wartościowym witrynom masz możliwość określenia linków, które na nie kierują jako nofollow (nieśledzone). Robi się to przez dodanie do kodu linku atrybutu rel="nofollow". W całości może to więc wyglądać następująco:

<a rel="nofollow" href="http://przykladowa-strona.pl">Przykładowa Strona</a>

Praktycznie wszystkie systemy do tworzenia blogów i forów dyskusyjnych zmieniają parametr publikowanych tekstów na nofollow. Zdarzają się jednak takie, które tego nie robią celem szybkiego zdobycia popularności. Wiele z nich jest jednak bardzo niskiej jakości – duża część użytkowników dodaje treści tylko po to aby mieć wymówkę do dodania linka.