Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Instalacja i konfiguracja Yoast SEO

W tej części naszego kursu omówimy proces instalacji i konfiguracji rozszerzenia do systemu WordPress o nazwie Yoast SEO. Rozszerzenie to służy do poprawy pozycji stron naszego serwisu w wyszukiwarce Google oraz do poprawy skuteczności promocji strony w sieciach społecznościowych.

Partnerem medialnym tego odcinka jest magazyn e-commerce & digital marketing.

Instalacja Yoast SEO

Aby zainstalować Yoast SEO w panelu administracyjnym naszej witryny przechodzimy do sekcji „Wtyczki” a następnie wybieramy „Dodaj nową”. Wpiszmy teraz w pole wyszukiwania Yoast.

Zainstalujmy wtyczkę.

Po jej uruchomieniu, przejdźmy na stronę ustawień wybierając ją z lewego menu.

Konfiguracja podstawowa

Jeśli postępowali Państwo zgodnie z moimi wskazówkami z poprzednich filmików to przywita was informacja o tym, że nasza strona blokuje wyszukiwarki i nie pozwala na indeksację swoich treści (czyli na dodanie ich do wyników wyszukania).

Proszę się jednak nie przejmować. Jest to całkowicie normalne i pożądane. W chwili obecnej pracujemy przecież na stronie rozwojowej i nie chcemy aby jej niedokończone podstrony były widoczne w Google.

Schowajmy to powiadomienie i przejdźmy do zakładki „Ogólne”.

W tym miejscu znajdziemy przycisk kierujący nas do „kreatora konfiguracji”. Proszę go jednak nie klikać ponieważ nie uda nam się przy jego pomocy ustawić wszystkiego tak jak trzeba.

Zamiast tego, przejdźmy do zakładki funkcjonalności i włączmy opcję „strony z zaawansowanymi ustawieniami”.

Kiedy zapiszemy zmiany, zobaczymy, że w menu po lewej stronie sekcja „SEO” powiększyła się o kilka dodatkowych stron.

Zanim jednak do nich przejdziemy, zmieńmy część ustawień na stronie, na której się obecnie znajdujemy.

Na początek, wyłączmy analizę fraz kluczowych.

Ze względu na to, że opcja ta została stworzona z myślą o stronach anglojęzycznych, to w przypadku języka polskiego rezultaty jej działań są niepoprawne i tylko wprowadzają zbędne zamieszanie.

Oprócz tego, wyłączmy także menu w pasku administracyjnym – nie zawiera informacji czy funkcji, które będą nam w jakimkolwiek stopniu potrzebne.

Wyłączmy także „cornerstone content”. Pełne wykorzystanie tej funkcji jest możliwe wyłącznie w stronach anglojęzycznych z płatną wersją Yoast SEO oraz włączoną funkcją analizy fraz kluczowych.

Na koniec, wyłączmy także licznik linków – nie będzie dla nas przydatny.

Teraz zapiszmy te zmiany a następnie przejdźmy do zakładki „Twoje dane”.

Upewniamy się tutaj, że nazwa naszej witryny jest możliwie krótka – W idealnym przypadku powinna to być wyłącznie nazwa domeny bez końcówki typu pl lub com.

Określmy tutaj także, czy nasza strona jest osobista czy firmowa i uzupełnijmy dane.

Zapisujemy zmiany.

Ostatnie dwie zakładki „narzędzia dla webmasterów” oraz „bezpieczeństwo” jak na razie pomijamy. Zajrzymy do nich kiedy będzie taka potrzeba przy okazji omawiania innych funkcji i konfiguracji WordPressa w dalszych filmikach. Teraz przejdźmy do ustawień Zaawansowanych.

Ustawienia zaawansowane

W pierwszej zakładce włączmy okruszki nawigacyjne, czyli linki, które informują odwiedzających gdzie w witrynie znajduje się strona, którą przeglądają.

Z ustawień, które się następnie pojawią wybieramy „Kategoria” przy „Wpisach”.

Warto tutaj jednak powiedzieć, że bezpośrednio po zapisaniu zmian okruszki nie będą się nigdzie pojawiały na stronie. Dodamy je dopiero w jednym z kolejnych etapów.

Teraz przejdźmy do zakładki „bezpośrednie odnośniki”.

Na tej stronie zmienimy tylko jedno ustawienie a mianowicie włączymy przekierowanie mediów. Dzięki niemu nie będą Państwo tracić ruchu z wyszukiwarki zdjęć Google.

Dzięki temu osoby, które kliknęły zdjęcie w wyszukiwarce Google przejdą do artykułu, strony informacyjnej lub galerii, która zawiera to zdjęcie.

Gdyby to ustawienie pozostawić wyłączone to takie osoby lądowałyby na stronie zawierającej samo zdjęcie – bez żadnej innej treści.

Zapisujemy zmiany.

Teraz przejdźmy do ustawień Mapy strony XML.

Mapa strony to plik, który zawiera listę wszystkich stron, podstron, artykułów, kategorii i innych typów treści, które są obecne na naszej witrynie.

Mapę taką odczytuje Google i inne wyszukiwarki aby dodać do swoich wyników wyszukiwania wymienione w niej adresy. Taki proces nazywa się indeksacją. Strony widoczne w wyszukiwarce są określane z kolei jako zindeksowane.

Upewniamy się tutaj, że mapa jest włączona a następnie przechodzimy do drugiej zakładki.

W tym miejscu – opcjonalnie – możemy zmienić jedno ustawienie.

A mianowicie, jeśli zamierzają Państwo prowadzić bloga, dla którego będzie pisać wielu autorów, to powinniście włączyć indeksację stron z listami napisanych przez nich artykułów.

Po ewentualnej zmianie przejdźmy do zakładki „Typy treści” i wyłączmy z indeksu wszelkie media. Jest to niezbędne aby Google poprawnie przekierowywał ruch z wyszukiwarki zdjęć o czym mówiłem przed chwilą.

Następnie przechodzimy do zakładki „Taksonomie” i wyłączamy opcję „Format”. Nie będziemy wykorzystywali tej funkcji w ogóle. Możliwe, że w niedługim czasie będzie także usunięta z całego WordPressa.

Zapisujemy zmiany i przechodzimy do sekcji „tytuły i meta tagi”.

Tutaj przechodzimy od razu do drugiej zakładki i wyłączamy indeksowanie mediów. Ponownie, jest to niezbędne do prawidłowego przekierowywania ruchu na nasze strony z wyszukiwarki zdjęć Google.

W zakładce „Taksonomie” wyłączamy „Format”.

W zakładce „Archiwa” włączamy lub wyłączamy archiwa autorów analogicznie do naszego opcjonalnego ustawienia o którym mówiłem chwilę temu.

Zapisujemy zmiany i przechodzimy do ustawień „Społeczności”.

Pierwsza zakładka nie wymaga wiele tłumaczenia. Tutaj możemy wpisać adresy swoich profili społecznościowych aby poinformować o tym Google.

W zakładce Facebook, upewniamy się, że „Open Graph” został włączony i – ewentualnie – dodajemy obrazek np. z logo naszej strony. Będzie on widoczny we wpisach na Facebooku jeśli jakakolwiek strona w naszej witrynie będzie udostępniona przez odwiedzającego lecz nie będzie zawierała treści żadnego innego zdjęcia.

W kolejnych zakładkach nie wprowadzamy żadnych modyfikacji.

Na zakończenie

Kiedy zapiszemy zmiany, konfiguracja Yoast SEO dla bloga dobiegnie końca.

Dodatkową konfigurację wymaganą dla sklepów, stron firmowych i portfolio omówię w filmikach dotyczących tworzenia tych typów witryn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *