Tworzenie kopii zapasowych w WordPressie – jak to robić?

Tym razem zainstalujemy i skonfigurujemy darmowe rozszerzenie do naszej strony, które będzie tworzyło jej okresowe kopie bezpieczeństwa oraz umożliwiało szybkie i bezproblemowe przywrócenie strony z zapisanych kopii.

Zabieramy się do pracy.

Instalacja UpdraftPlus Backup

Aby zainstalować rozszerzenie w panelu naszej strony przejdźmy do sekcji „Wtyczki” a następnie „dodaj nową”.

W polu z prawej wpisujemy „Updraft”. Na liście wyszukań pojawi się kilka produktów tej firmy lecz nas interesuje wyłącznie „Updraft WordPress backup plugin”. Instalujemy go i włączamy.

Po przeładowaniu strony, odnajdujemy na liście zainstalowanych rozszerzeń nasz plugin i przechodzimy do jego ustawień.

Ewentualnie możemy także przejść do tej samej strony wybierając w lewym menu „Ustawienia” a następnie „Updraft Backups”.

Omówienie panelu updraft

Na ekranie ustawień widzimy 3 duże przyciski:

  • zrób kopię teraz
  • przywróć
  • oraz „klon/migracja”

W tej chwili nie będziemy jednak klikać w z żaden z nich.

Z pierwszej opcji warto korzystać przed aktualizacją systemu do nowszej wersji. Wtedy wykonamy błyskawiczną kopię zapasową i uchronimy się przed ewentualnymi błędami po instalacji.

Druga opcja umożliwia nam oczywiście przywrócenie poprzedniej wersji strony z kopii zapasowej.

Trzecia opcja umożliwia z kolei przeniesienie lub skopiowanie strony. Jest ona jednak niedostępna w wersji darmowej, z której korzystamy. Nie będzie nam ona na szczęście także potrzebna w przyszłości.

W tym momencie chcemy „wyłączne” skonfigurować tworzenie okresowych kopii bezpieczeństwa naszej strony.

Zrobimy to w zakładce „ustawienia”.

Konfiguracja tworzenia kopii zapasowych

W tym miejscu, zatrzymajmy się na chwilę aby wytłumaczyć dostępne opcje.

Updraft umożliwia nam określenie częstotliwości wykonywania kopii plików jak i baz danych.

Dla większości stron, które mają rzadko dodawane treści, dobrym wyborem jest ustawienie tworzenia kopii plików raz w tygodniu przy zachowaniu 4 do 8 kopii. Da nam to możliwość przywrócenia strony od jednego do nawet dwóch miesięcy wstecz.

Jeśli treści naszej strony będzą dodawane lub aktualizowane częściej, to warto zastanowić się nad tworzeniem kopii plików częściej.

Kopie bazy danych powinny być z kolei wykonywane przynajmniej raz dziennie niezależnie od tego jak często aktualizujemy naszą stronę o nowe treści. Oczywiście pamiętajmy, że ilość zapisanych kopii bazy powinien odpowiadać okresowi przez jaki przechowywane są kopie plików.

W prezentowanym przypadku, zarówno kopie plików jaki i bazy będą utrzymywane przez 4 tygodnie.

Poniżej, możemy wybrać miejsce w jakim będą zapisywane nasze kopie. Jeśli tego nie zrobimy, to będą one przechowywane na serwerze na którym znajduje się strona.

Najlepiej jest jednak zapisywać kopie w innym miejscu. Ja polecam do tego celu darmowe dyski Dropbox, Google Drive lub Microsoft OneDrive. W tym filmiku pokażę jak zapisać kopie na dropboxie.

W sekcji zatytułowanej „uwzględnij pliki w kopii zapasowej” możemy określić, czy chcemy aby wykonana była kopia zapasowa wszystkich plików czy tylko wybranych typów.

Jeśli będą mieć Państwo stronę z bardzo dużą ilością zdjęć i będą chcieli często wykonywać kopie plików, to może okazać się jednak, że miejsce na dysku wirtualnym może się szybko skończyć. Dlatego w takich przypadkach warto jest odznaczyć punkt „przesłane”, który tworzy kopie m.in. zdjęć.

Zapisujemy zmiany.

Jeśli wybrali Państwo zapisywanie kopii w dysku wirtualnym, to po zapisaniu, zobaczycie okno, informujące o konieczności autoryzacji wirtualnego dysku jako miejsca archiwizowania kopii. Aby to zrobić wystarczy kliknąć link, zalogować się na stronie dysku oraz postępować według dalszych instrukcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *