Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak dokształcić pracownika aby zajmował się stroną internetową

Rzadko który przedsiębiorca potrafi oprócz zajmowania się swoją firmą i rodziną, znaleść jeszcze czas na doglądanie strony internetowej. Jeśli ktoś ma szczęście, to agencja, która wykonała dla niego stronę oferuje także usługi jej administrowania i uzupełniania treścią. Jeśli tak nie jest, co jest zresztą o wiele bardziej prawdopodobne, pozostaje albo zatrudnić doświadczonego administratora (drogo) albo dokształcić istniejącego pracownika.

Dziś porozmawiamy o tej drugiej opcji.

Cechy dobrego administratora strony www

Osoba dokształcana do roli administratora powinna przede wszystkim być:

  • samodzielna – Twój pracownik powinien być w stanie sam odnaleźć w sieci materiały lub informacje, które pomogą mu w pracy,
  • rozgarnięta – szukasz osoby, która potrafi myśleć, rozwiązywać problemy i jest kreatywna,
  • chętna do zwiększania swoich umiejętności,
  • powinna (chociaż do pewnego stopnia) lubić komputery i potrafić je dobrze obsługiwać,
  • no i powinna być w miarę elokwentna i poprawnie składać zdania (bardzo przydatne podczas uzupełniania treści na stronie).

Jeśli czytając tą listę pomyślałeś o kimś konkretnym z Twojej firmy, to jesteś na dobrej drodze.

Przydatne umiejętności administratora

Od dokształcanego administratora nie należy oczekiwać, że będzie „złotą rączką”, która przygotuje baner reklamowy, poprowadzi kampanię w Google AdWords i będzie poprawiać konwersję strony. Aby wykonywać te rzeczy na odpowiednim poziomie potrzeba wiele lat nauki i sporo doświadczenia. W przeciwnym wypadku można tylko nadwyrężyć budżet pracodawcy.

Są jednak czynności, których inteligentna osoba może się całkiem szybko nauczyć.

Copywriting

Niektóre teksty na stronach internetowych muszą oprócz przekazywania informacji spełniać jedną lub nawet dwie specjalne role:

  1. muszą namawiać czytelnika do wykonania jakiejś konkretnej czynności, np. kontaktu, pobrania katalogu, wypełnienia formularza, itp.,
  2. muszą się dobrze pozycjonować w Google.

Aby te warunki zostały spełnione Twój pracownik powinien poznać:

W przypadku niektórych „domowej roboty” systemów zarządzania treścią na stronie, przydatne jest także poznanie podstaw HTML i CSS. Mnóstwo darmowych materiałow szkoleniowych na ten temat można z powodzeniem znaleźć w sieci.

Na szczęście podstawowy materiał z tych zagadnień można przyswoić w ciągu kilku godzin. Z użyciem ich w praktyce jest już co prawda gorzej, ale jak to się mówi „praktyka czyni mistrza”.

Obróbka zdjęć

Umiejętność obróbki zdjęć przydaje się na każdej stronie internetowej. Czy to po to aby lepiej zaprezentować produkt, budynek firmy czy zdjęcia pracowników.

Podstawą podstaw jest umiejętność zmiany wielkości zdjęcia, przycięcia go z jednoczesnym zachowaniem konkretnych proporcji oraz umiejętność wykonania retuszu. Wszystkich te rzeczy można wykonać w darmowym programie Paint.net (dostępny także po polsku) lub aplikacji internetowej iPiccy (tylko w j. ang.). Nagrałem zresztą krótki filmik instruktażowy o tym jak korzystać z tego drugiego narzędzia.

Dodawanie produktów do sklepu / ogłoszeń na Allegro

Dodawanie produktów do sklepu lub ogłoszeń w np. Allegro wymaga od pracownika trochę więcej wiedzy i umiejętności niż to co zostało powiedziane w dwóch sekcjach powyżej. Aby umiejętnie sprzedawać przydaje się także wiedza z zakresu technik reklamowych, ekonomii behawioralnej, technik sprzedażowych czy technik opracowania dobrej strategii cenowej (jeśli pracownik ma takie uprawnienia).

Na szczęście nie musisz dużo szukać aby znaleźć materiały na te tematy. Sporo znajdziesz już na tym blogu. Warto przeczytać:

  1. Jak określić unikalną propozycję sprzedaży marki lub produktu,
  2. Jak napisać ofertę
  3. Jak ustalić ceny i stworzyć dobrą strategię cenową
  4. Jak odnosić się do emocji w sloganach reklamowych
  5. Jak działa w handlu zasada niedostępności
  6. Kiedy duży wybór może zmniejszyć sprzedaż
  7. 8 sposobów na zwiększenie sprzedaży bez obniżania cen,
  8. Kolejne 2 sposoby na zwiększenie sprzedaży bez obniżania cen

Prowadzenie profilu w sieciach społecznościowych

Podobnie jak w przypadku pisania tekstów na stronę, tak samo w przypadku prowadzenia profilu w sieciach społecznościowych, sama umiejętność pisania nie wystarczy.

Jeśli wiążesz duże nadzieje z profilem swojej firmy np. na Facebooku lub Pintereście, to Twój pracownik powinien zdecydowanie dokształcić się z zakresu prowadzenia profili społecznościowych. Materiałów na ten temat jest w sieci mnóstwo. Ja jednak polecam trochę zainwestować i wykupić jakiś płatny kurs video – w moim przekonaniu, taka forma nauki social marketingu jest zdecydowanie efektywnejsza od czytania książek czy blogów. Dodatkowo, oszczędzamy tutaj czas pracownika, który nie musi wszystkiego szukać w sieci (a materiałów jest mnóstwo) i wszystko co najważniejsze dostaje jak na talerzu.

Obsługa Google Analytics

Inwestowanie pieniędzy w obecność firmy w sieci ma niewiele sensu jeśli nie jest się w stanie powiedzieć np. jakie działania reklamowe przynoszą efekty a jakie nie, jakich informacji poszukują na stronie odwiedzający, czego nie mogą znaleźć, z czym mają problemy lub też co ich interesuje najbardziej.

Wszystkie te dane w bardzo dużym stopniu mogą pomóc nie tylko w rozwoju samej strony internetowej ale również firmy. Na szczęście istnieje świetne, darmowe narzędzie, które zbiera wszystkie te dane – Google Analytics. Niestety, jest ono jednocześnie trudne w obsłudze i początkujący mogą albo się zniechęcić albo koncentrować się na podstawowych, ogólnych danych które pokazują nieprawdziwy obraz sytuacji.

Według mnie najlepszym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem jest zamówienie w agencji reklamy internetowej skonfigurowania paneli informacyjnych Google Analytics. Takie panele zawierają najbardziej potrzebne statystyki m.in. związane KPI (z ang. Key Performacne Indicators) twojej strony, czyli najważniejszych wskaźników po których widać efektywność podejmowanych przez Ciebie działań.

W międzyczasie Twój pracownik może zacząć kształcić się z obsługi GA. Nie są do tego potrzebne żadne wyszukane kursy – te, które znajdują się na Youtube są wystarczające.

Pozycjonowanie lokalne

Część z opisanych powyżej czynności zahacza o tematykę pozycjonowania, czyli poprawiania widoczności strony w Google. Co prawda pozycjonowanie strony w kraju lub na świecie jest rzeczą bardzo trudną i czasochłonną to pozycjonowanie lokalne jest o wiele prostsze i można je wykonać nawet w przeciągu kilku godzin.

Jeśli Twój biznes działa na określonym terenie, np. w konkretnym mieście, gminie lub innym obszarze to pozycjonowanie lokalne jest zdecydowanie dla Ciebie. Niedawno zresztą opublikowałem krótki kurs pozycjonowania lokalnego do którego lektury gorąco namawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *