Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Zamawiasz stronę? Zwróć uwagę na czytelność tekstu.

Podstawą każdej strony jest jej tekst. Bez niego nie miałbyś czytelników, fanów na Facebooku ani klientów. Jednak aby był on chętnie czytany musi być odpowiednio czytelny.

Wielkość czcionki

Generalnie, główny tekst na stronie powinien być pisany czcionką o wielkości 16 pikseli lub więcej. Taką wielkość ma też tekst, który teraz czytasz.

porównanie wielkości czcionek
Czcionka Arial o wielkości 13 i 16 pikseli

Długość linii tekstu

Tekst na Wikipedii rozciąga się na całą szerokość strony, co jest powszechnie (i nie bezpodstawnie) krytykowane. Optymalna długość linii powinna mieć między 55 a 75 znaków (wliczając spacje).

Kontrast czcionki i tła

Najlepiej sprzyja czytaniu czarny tekst pisany na jasnym, najlepiej białym tle.

porównanie kontrastów
Kontrast czcionki i tła

Wysokość linii

Linie tekstu powinny mieć trochę miejsca do „oddychania”. Dzięki temu teksty nie będą wyglądały jak ciemne bloki a czytelnikom będzie łatwiej śledzić wzrokiem linie.

Porównanie wysokości linii
Wysokość linii 100% oraz 130%

Linki

Daltoniści nie są w stanie określić który fragment tekstu jest odnośnikiem jeśli ich typ daltonizmu wyklucza kolor wyróżnienia. Dlatego każdy link w tekście powinien być podkreślony.

Daltonizm a kolor podkreślenia łącza
Przykłady 2 i 3 pokazują jak daltoniści nie widzący koloru niebieskiego postrzegają łącza bez i z podkreśleniem

Wyrównywanie tekstu

Generalnie, tekst nie powinien być nigdy justowany. Przez justowanie:

  1. trudniej jest przeskakiwać wzrokiem do nowych linii,
  2. w wąskich kolumnach powstają długie, wysokie strużki pustej przestrzeni płynące w dół tekstu.
Justowanie tekstu wąskiej kolumny
Justowanie tekstu wąskiej kolumny tworzy „rzeki” płynące między wyrazami

Nagłówki

Liczne i wyraźne nagłówki poprawiają organizację, orientację oraz szybkość wyszukiwania informacji przez czytelnika.

Style nagłówków
Wyróżniające się nagłówki czytelniej opisują zawartość