Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

6 cech złej nawigacji na stronie internetowej

Nawigacja na stronie internetowej powinna spełniać dwa cele:

  1. Powinna ułatwiać użytkownikom łatwe odnalezienie tego, czego szukają.
  2. Z punktu widzenia biznesu, powinna kierować ich ścieżką sprzedażową (np. od strony produktu do potwierdzenia zamówienia).

Oczywiście, nie pisałbym tego artykułu, gdyby nawigacja na każdej witrynie dobrze sobie z tym radziła. Pojawiają się błędy. Ja naliczyłem ich 6.

1. Zbyt wiele elementów nawigacyjnych

Wyobraź sobie taką sytuację. Idziesz ścieżką i dochodzisz do rozstaju dróg. Od tego momentu możesz iść w dwie strony – do miasta albo nad jezioro. W zależności od Twoich preferencji, podjęcie wyboru nie będzie problemem. Lecz co by był, gdybyś miał nie dwie ale kilkadziesiąt możliwych kierunków wycieczki?

Każdy link, menu i przycisk na stronie internetowej to początek drogi. Jeśli będzie ich zbyt wiele, to odwiedzający może doznać paraliżu wyboru i zrezygnować z pójścia którąkolwiek z nich.

2. Brak skojarzenia powiązanych ze sobą stron

Wyobraź sobie firmową stronę www na której znajdują się oferty pięciu rozbudowanych usług. Aby potencjalny klient skorzystał z którejś z nich musi poznać wiele szczegółowych danych, zobaczyć wykresy, porównania, cenniki, które zostały umieszczone na kilku osobnych stronach. Jak myślisz, co się stanie jeśli nie będą one ze sobą skojarzone osobną nawigacją?

Brak osobnych elementów nawigacyjnych (np. w postaci osobnego menu lub przycisków) kojarzących powiązane strony powoduje, że w poszukiwaniu kolejnych treści odwiedzający muszą odwołać się do głównej nawigacji lub wyszukiwarki. Jeśli zaciekawią się wtedy czymś innym to mogą wtedy łatwo zapomnieć o celu swojej wędrówki i opuścić ścieżkę prowadzącą np. do zakupu, rejestracji czy wypełnienia formularza

3. Dezinformujące nazewnictwo elementów nawigacyjnych

Każde łącze powinno informować odwiedzających co znajdą na stronie docelowej. Oryginalnie nazwane elementy nawigacyjne takiej informacji nie przekazują i co za tym idzie są rzadziej klikane.

4. Wyszukiwarka dająca mało trafne wyniki

Osoby, które używają wyszukiwarek na stronach sygnalizują, że nie potrafią odnaleźć interesujących ich treści w inny sposób (lub zabrałoby im to zbyt dużo czasu). Zbyt prosta wyszukiwarka może wyświetlać mało trafne wyniki i sprawiać, że użytkownicy opuszczą witrynę nie widząc innego sposobu na odszukanie informacji.

Jeśli taki problem dotyczy także Ciebie zmień wyszukiwarkę instalując odpowiednie rozszerzenie do swojego systemu (jeśli masz taką możliwość) lub wyszukiwarkę Google.

5. Złe wyróżnienie ważnych elementów nawigacyjnych

Nie ulega wątpliwości, że elementy nawigacyjne powinny się wizualnie odróżniać od zawartości strony. Niektóre łącza lub guziczki powinny jednak odróżniać się bardziej od pozostałych. Dzięki temu jako pierwsze będą zwracać na siebie uwagę i namawiać odwiedzających do przejścia na ważne podstrony.

Wyróżniające się przyciski mogą zasugerować odwiedzającemu także kolejne etapy np. ścieżki zakupowej.

Podpowiedź. Najlepsze efekty osiągniesz szczególnie wyróżniając tylko 1 przycisk na stronie (oprócz strony głównej).

6. Brak opcji „B”

Na wielu stronach w miejscu, gdzie wymagane jest od użytkownika wykonanie konkretnej akcji znajduje się pojedynczy przycisk, np. „Kup teraz”, „Sprawdź Cennik”, „Zapisz się”, itp. Taki przycisk stawia on odwiedzających przed pojedynczą decyzją – kliknąć lub nie. Osoby, które są do tego słabo przekonane tego nie zrobią i opuszczą stronę. Jak ich od tego odwieźć? W bardzo prosty sposób.

Umieść obok głównego przycisku drugi, kierujący do tematycznie powiązanej strony. Np. obok przycisku o treści „Zamów teraz” można umieścić przycisk „Dowiedz się więcej”, który mogą kliknąć wszystkie niezdecydowane osoby.

Podpowiedź. Nie wyróżniaj obu przycisków w ten sam sposób. Przycisk, na którego kliknięciu bardziej ci zależy powinien być wyraźniejszy. Zobacz jak sobie z tym poradzili designerzy strony Tribulant.

Opcja "dowiedz się więcej" dla osób niezdecydowanych na zakup.
Opcja „dowiedz się więcej” dla osób niezdecydowanych na zakup.