Strona docelowa (landing page) – czym jest i jak tworzyć dobre podstrony?
Jak doskonale wiesz strony i sklepy internetowe składają się z podstron, mających różne zadania. Mamy więc strony kategorii, informacyjne, kontaktowe, produktowe i wiele, wiele innych. Wśród nich znajdują się także rzadko widywane w Polskim internecie – ale bardzo przydatne – strony docelowe.
Czym jest strona docelowa
Strona docelowa jest wyspecjalizowanym typem podstrony serwisu internetowego. Jej zadaniem jest namówienie odwiedzających do wykonania jednej, pożądanej czynności, np.
- pozostawienia danych kontaktowych (wtedy takie strony nazywane są „squeeze pages”)
- subskrypcji newslettera,
- lub po prostu kliknięcia w przycisk (np. rozpoczynającego proces zakupowy).
Strony docelowe (z ang. Landing Pages) otrzymały swoją nazwę ponieważ oryginalnie służyły do „spieniężania” ruchu z kampanii mailingowych, linków w artykułach sponsorowanych i innych źródeł. Obecnie jednak są szerzej wykorzystywane. Bardzo często kierowany jest na nie ruch z innych stron w obrębie jednego portalu. Czasami wykorzystuje się je także jako strony główne (najczęściej serwisów sprzedających 1 produkt lub usługę).
3 cechy dobrej strony docelowej
Aby strony docelowe miały odpowiednio wysoką efektywność budując je należy kierować się tymi trzema wytycznymi.
1. Brak odciągaczy uwagi
Aby strona docelowa dobrze namawiała odwiedzających do wykonania akcji nie może zawierać elementów, które mogą ich odciągnąć od jej zawartości. Z tego powodu strony docelowe nie zawierają np. informacji o innych produktach bądź stronach w serwisie, list aktualności, przycisków społecznościowych, itp. Nawet menu nawigacyjne jest często nieobecne!
2. Informacje, informacje, informacje
Jeśli chodzi o zawartość stron docelowych to najczęściej składają się na nią takie elementy jak:
- zachęcający nagłówek,
- zdanie wprowadzające lub szerzej omawiające treść nagłówka,
- lista wypunktowana wymieniająca korzyści z wykonania akcji,
- dane techniczne
- odpowiedzi na często zadawane pytania,
- zapewnienia gwarancyjne,
- informacje o ilości zadowolonych klientów,
- referencje od klientów / opinie,
- informacje o autorytecie, wiedzy i doświadczeniu sprzedawcy / usługodawcy
- oraz oczywiście element interaktywny, do którego użycia namawia cała strona, np. formularz lub przycisk. Czasami, jeśli strona ma dużo tekstu, element interaktywny może pojawiać się kilkukrotnie w treści strony lub znajdować się w ciągle widocznej kolumnie bocznej.
Strony zawierające wszystkie te elementy (jak np. strona po prawej) są jednak rzadkością. Czasami wystarczające okazują się tylko nagłówek i zdjęcie. Czasami warto dodać kilka dodatkowych elementów. Czasem zdarza się także, że część informacji przekazywana jest także w formie odpowiednio przygotowanego filmiku.
Nie ma tutaj reguły które elementy zwiększają skuteczność strony a które na nie nie wpływają. Dlatego też bardzo ważne jest…
4. Testowanie
Rzadko się zdarza aby strona docelowa była skuteczna już w pierwszej wersji. Dlatego aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki powinno się okresowo wprowadzać na niej zmiany i badać ich efektywność. Przykładowo, strona docelowa narzędzia do zarządzania klientami Highrise przeszła szereg zmian, które zwiększyły jej efektywność o łącznie 102.5%!
Pierwotny wygląd strony
Początkowo strona docelowa (służąca także jako strona główna portalu) miała dość klasyczną budowę i prezentowała najważniejsze informacje o produkcie.
Pierwsza gruntowna zmiana
W kolejnej wersji strony dodane zostały wszystkie elementy informacyjne, które nie znalazły się na poprzedniej. Został zmieniony styl pisma oraz organizacja treści. Rezultat? 37.5% wzrost!
Gruntowne zmiany 2
Najnowsza wersja strony zerwała całkowicie z podawaniem mnóstwa dodatkowych informacji skupiając się na tym co najważniejsze – produkcie oraz korzyściach związanych z jego użytkowaniem. Rezultat to 102,5% wzrostu w porównaniu z pierwszą wersją. Część zasług jest przypisywana zdjęciom produktu oraz osoby zadowolonego klienta w tle.
Na zakończenie
Prawdziwym źródłem wiedzy na temat stron docelowych są książki z biblioteki Unbounce (portal w języku angielskim).
Unbounce oferuje także (dość drogie) narzędzia do własnoręcznego tworzenia stron docelowych i testowania ich efektywności. Jeśli weźmiesz sobie do serca wszystko to o czym przeczytasz z ich podręczników i wprowadzisz to w życie, to będziesz w stanie osiągnąć dzięki niemu całkiem niezłe rezultaty.
[signature]