Zasada niedostępności – jak działa w handlu?

Zgodnie z zasadą niedostępności, mając świadomość, że wkrótce zostanie nam coś odebrane, uważamy tę rzecz za bardziej wartościową. Świetnym przykładem pokazującym działanie tej zasady w realnym życiu są wydarzenia, które miały miejsce w Miami, gdzie wprowadzono zakaz stosowania środków piorących zawierających fosforany.

Otóż osoby, które zwykle nie przywiązywały wagi do składu chemicznego proszku nagle zaczęły postrzegać proszki z fosforanem za znacznie lepsze! Co więcej, zaraz po pierwszych informacjach o zbliżającym się zakazie zaczęli oni masowo wykupywać te środki ze sklepów a później importować je z rejonów nie objętych zakazem.

Przykłady użycia zasady niedostępności w sprzedaży

  • Ograniczenie ilościowe – „Zostały już tylko ostatnie sztuki”, „Ilość produktów w promocji ograniczona”
  • Ograniczenie czasowe – „Ostatni dzień promocji”
  • Unikalność – „Kolekcjonerska edycja monet z Papieżem Janem Pawłem II”
  • Utrata przywilejów – Podczas 30 dniowego okresu testowego klient może używać pełną wersję programu. Po tym okresie program udostępnia mu tylko ograniczoną liczbę funkcji. Korzystając z niepełnoprawnego produktu taka osoba czuje stratę i potrzebę jej zrekompensowania, np. zakupując pełną wersję.