Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak budować markę – podstawy brandingu

Marka to nie tylko logo.

Marka jest wykreowanym w umyśle klienta wyobrażeniem, które wyróżnia firmę, produkt lub usługę na tle konkurencji, buduje i podkreśla przewagę konkurencyjną oraz sprawia, że ludzie się do nich przywiązują.

Jak ją budować? W tym artykule omówimy podstawy tego dość rozbudowanego tematu.

Cel

Przed rozpoczęciem działań brandingowych musisz sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie – czy budujesz markę dla firmy czy dla produktu. Każda z tych opcji ma swoje plusy i minusy.

Budowanie marki dla firmy ma najwięcej sensu kiedy cała jej oferta jest skierowana do jednego, konkretnego typu klientów. Taką drogą podąża np. Lego. Wszystkie wyprodukowane przez nie produkty domyślnie otrzymują cechy głównej marki i są łatwiej rozpoznawane.

Z drugiej strony budowanie oddzielnych marek dla produktów jest dobrym rozwiązaniem jeśli są skierowane do różnych grup odbiorców. Tak działa na przykład Procter & Gamble, który jest właścicielem takich marek jak Gillette, Head&Shoulders, Blend-a-med, Ariel, Duracell i wielu innych.

Unikalna propozycja sprzedaży

Unikalna propozycja sprzedaży jest wyróżnikiem marki, jej najmocniejszym i najważniejszym filarem a zarazem elementem, wokół którego planowana jest strategia marketingowa. Bez unikalnego wyróżnika marka nie będzie zapamiętywana i zginie pośród wielu innych.

A co może nim być?

Silne cechy produktu lub firmy

Najprościej unikalną propozycję sprzedaży oprzeć o silne (a najlepiej unikalne) cechy produktu lub firmy.

Dobrym przykładem tego pierwszego jest teksański producent toreb skórzanych Saddleback Leather. Szczyci się on niezwykłą wytrzymałością swoich toreb, co również widać po jego sloganie „Będą się o nią bić po twojej śmierci”.

Dzięki wyróżnieniu opartemu na unikalnej cesze produkt staje się atrakcyjniejszy dla wszystkich osób, które jej poszukują. Chcesz wytrzymałą torbę skórzaną? Kup tę z Saddleback Leather.

A jakie silne cechy firmy promować jako jej unikalną cechę sprzedaży?

Wystarczy odpowiedzieć sobie na jedno z tych dwóch pytań:

  1. W czym jesteśmy lepsi od konkurencji?
  2. Dlaczego nasi obecni klienci zdecydowali się robić z nami interesy?

Dostosowanie do sytuacji / potrzeb odbiorcy

Unikalną cechą wyróżniającą może stać się także dostosowanie produktu dla konkretnych odbiorców lub do konkretnej sytuacji użycia.

Strategia ta jest popularnie stosowana przez producentów leków, np. dla osób starszych, cierpiących na konkretne schorzenie, itp. Używa jej także firma Gerber, produkujący znane wszystkim jedzenie dla niemowląt. Inny przykład daje firma Nerd Fitness, która kieruje swoją ofertę dla osób spędzających dużo czasu przed komputerem i – co za tym idzie – zażywających mało ruchu na świeżym powietrzu.

Wartość dodana

Specjalnym typem unikalnej propozycji sprzedaży jest wartość dodana marki, która – jak sama nazwa wskazuje – nie jest oparta na fizycznych cechach produktu lecz na tym, co jego posiadanie mówi o właścicielu.

Wartość dodaną posiada Magnum .44, ubrania specyficzne dla subkultur, garnitury Armani czy auta Rolls Royce’a. Wszystkie one stawiają ich właściciela w konkretnym świetle.

Wartości marki

Drugim ważnym elementem marki są reprezentowane przez nią wartości. Mają one olbrzymi wpływ na jej wizerunek a to z kolei wpływa na postrzeganie marki oraz jej siłę przywiązywania do siebie ludzi.

Przechodząc do sedna, wartością marki może być praktycznie wszystko, co pozytywne i co ujmuje idealną wizję Twojego produktu lub firmy.

Nowoczesność, dbanie o bezpieczeństwo lub o ekologię, rzetelność, spokój – to tylko kilka z przykładów.

Budowanie marki w praktyce

Budowanie marki jest długotrwałym, ciągłym procesem komunikowania potencjalnym odbiorcom wartości oraz unikalnej propozycji sprzedaży marki (czyli rzeczy, które przed chwilą określaliśmy).

Dzięki temu procesowi ludzie stają się świadomi istnienia marki a w ich umysłach ukształtuje się jej obraz.

Komunikacja tych cech odbywa się za pośrednictwem praktycznie wszystkich działań, produktów oraz elementów firmy, z którymi styka się potencjalny klient. Najważniejsze z nich to:

  • Nazwa przedsiębiorstwa lub produktu
  • Slogan
  • Logotyp
  • Maskotka firmowa,
  • Kolory firmowe
  • Opakowania produktów
  • Język komunikacji z klientami (używane słownictwo, poziom formalności)
  • Styl przekazów marketingowych
  • Jakość produktów
  • Cena produktów
  • Ogólny styl marki
  • Strona internetowa
  • Kultura przedstawicieli, ich podejście do klientów
  • Strój firmowy lub styl ubierania się pracowników
  • Zachowanie przedstawicieli
  • Wystrój wnętrz oraz zapach w placówkach
  • Melodia lub styl muzyki odgrywany w placówkach

Nie jestem jednak w stanie dać Ci gotowego przepisu wykorzystania tych rzeczy do komunikacji cech Twojej marki. Nie jest to możliwe, ponieważ każda marka jest inna a przez to podejmowane działania będą się różniły. Logotyp będzie wyglądał inaczej, język komunikacji z klientem będzie inny, styl firmy będzie się różnił.

Ale nie załamuj rąk.

Kiedy czytałeś powyższą listę, w Twojej głowie zaczęły pojawiać się pomysły. Dopracuj je. Przeprowadź burzę mózgów z grafikiem, marketingowcem oraz innymi pracownikami. Przedstaw koncepcje swoim znajomym i bliskim. Koniecznie dowiedz się jak Twoją firmę lub produkt odbierają Twoi dotychczasowi klienci.

Na podstawie tych wszystkich informacji określ spójny plan komunikacji cech marki i… wprowadź go w życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *