Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

30 sposobów marketingu strony internetowej

Właściciele stron www mówiąc „marketing internetowy” myślą głównie o reklamie, pozycjonowaniu i promocji w sieciach społecznościowych. Sklepy mogą też być zainteresowane obecnością w porównywarkach cen.

O innych metodach promocji strony niewiele się myśli – niektóre są mało znane a inne nawet nie kojarzą się z marketingiem (lecz mają takie efekty).

Mam tutaj na myśli na przykład wszelkie działania mające poprawić jakość samego serwisu, do którego ludzie później chętniej wracają i który częściej rekomendują swoim znajomym, np. na sieciach społecznościowych.

W tym artykule postanowiłem wymienić wszystkie znane mi sposoby promocji e-biznesu w sieci – darmowe oraz płatne. Kolejność jest całkowicie przypadkowa.

Nie przeciągając, zapraszam do lektury.

1. Katalogi firm

Dodawanie informacji o firmie do katalogów typu „Panorama Firm” jest tanim sposobem zdobycia nowych klientów oraz kilku linków, które pomagają w… pozycjonowaniu w Google.

2. Prowadzenie bloga

Prowadzenie bloga jest jednym z elementów marketingu treści, czyli działań nastawionych na popularyzację serwisu poprzez publikację i rozpowszechnianie w sieci wysokiej jakości treści. Takimi treściami mogą być artykuły, recenzje, reportaże, itp.

Artykuły blogowe mogą:

  1. skierować na Twoją stronę większy ruch z Google przez tzw. długi ogon wyszukiwania,
  2. zwiększyć ilość polubień Twojej strony w sieciach społecznościowych,
  3. zbudować Twój autorytet jako eksperta w jakiejś dziedzinie.

3. Recykling treści

Recycling treści jest dobrą metodą na zdobycie dodatkowego ruchu poprzez ponowne wykorzystanie już raz stworzonej treści. Zwykle robi się to poprzez ich odpowiednią aktualizację oraz zmianę formatu, np. tworząc infografikę na podstawie raportu statystycznego lub nagrywając filmik na podstawie poradnika.

Jeśli trafisz w popularny temat to możesz liczyć na zwiększenie ilości odwiedzających.

4. Linkowanie do wartościowych treści z innych serwisów

Linkowanie do przydatnych artykułów w innych portalach należy do mało oczywistych sposobów promocji e-biznesu ponieważ jest to też działanie które niebezpośrednio przekłada się na zwiększony ruch.

Linkowanie zwiększa autorytet strony jako rzetelnego źródła informacji co zwiększa prawdopodobieństwo, że ludzie będą na nią częściej wracać. Dodatkowo, linkując do innych stron można rozszerzyć swoje kontakty i zbudować relacje biznesowe z innymi podmiotami.

5. Baza wiedzy

Bazy wiedzy mają zwykle dużo powracających użytkowników. Można to wykorzystać na wiele sposobów – poczynając od wystawiania ich na konkretny przekaz marketingowy a kończąc na próbach sprzedaży różnych produktów.

6. Pisanie artykułów gościnnych

Artykuły gościnne to artykuły publikowane na innych portalach. Pisząc je pieczesz dwie pieczenie przy jednym ogniu.

  1. Dostajesz jedyną w swoim rodzaju możliwość dotarcia do tysięcy czytelników innych portalów,
  2. Umieszczając w nich link do swojej strony zwiększasz jej pozycję w Google.

7. Komentowanie artykułów

Komentowanie artykułów jest w pewnym sensie podobne do pisania artykułów gościnnych. Tak samo jak w tamtym przypadku umożliwia dotarcie do czytelników innych portali. Umieszczenie w nich linku do swojej strony wpływa także na jej pozycję w Google (choć w trochę innym stopniu – długo by tłumaczyć).

8. Aktywność na forach i portalach Q&A

Bycie aktywnym na forach i portalach typu Pytanie i Odpowiedź jak np. Yahoo Anwers lub Quora pozwala na zbudowanie sobie pozycji eksperta oraz przyciągnięcie na swoją stronę nowych odwiedzających.

9. Newsletter – budowanie bazy emaili

Osoby odwiedzające stronę internetową mogą już na nią nigdy nie powrócić. Szkoda zmarnować taką szansę i chociażby nie spróbować związać ich na dłużej z serwisem. Nadaje się do tego doskonale newlsetter, czyli wiadomości wysyłane okresowo na adres email subskrybenta.

Jakie wiadomości można wysyłać newsletterem? Bardzo różne. Możesz wysyłać informacje o nowych artykułach, aktualności, kupony rabatowe, informacje o promocjach, itp.

10. Miej własne zdanie

Może ten punkt jest trochę dziwny ale niektóre osoby właśnie na tym zbiły fortuny.

Kiedy będziesz sobą reprezentował konkretne poglądy i nie będziesz się bał o nich mówić to ludzie będą za Tobą podążać i częściej odwiedzać Twoją stronę.

11. Optymalizacja treści

Optymalizacja treści witryny jest pierwszym etapem pozycjonowania. Dzięki niej Google jest w stanie umieścić strony Twojego serwisu na właściwych wynikach wyszukania. Umieszczam ją w oddzielnym punkcie ponieważ prowadząc np. bloga nie będziesz zatrudniał firmy pozycjonującej do zoptymalizowania treści każdego artykułu.

Aby samemu zoptymalizować treści na swojej stronie musisz:

Uwaga! W celu kompletnej optymalizacji treści panel administracyjny Twojej strony powinien dawać Ci możliwość edycji tytułu i opisu SEO (czasami zwanymi także meta danymi).

12. Pozycjonowanie

Celem pozycjonowania jest – co oczywiste – wypromowanie Twojej strony na wysokie miejsca w Google. Ponieważ znalezienie dobrej agencji SEO jest dość trudne to cały proces opisałem w oddzielnym artykule.

Ciekawostka! Możesz pozycjonować swoją stronę nie zdając sobie z tego sprawy! Wszystko polega tutaj na umiejętności zdobywaniu wartościowych linków kierujących do treści Twojego serwisu. Nawet w tym artykule znajdziesz na to kilka sposobów.

13. Marketing w serwisach społecznościowych

Promowanie się w serwisach społecznościowych najczęściej przybiera formy:

  1. reklamy w serwisie,
  2. prowadzenia firmowego fanpage’a.

Oba można zlecić wyspecjalizowanym firmom jak i wykonać samemu (chociaż to pierwsze wymaga dość sporo wiedzy).

Prowadzenie dobrego fanpage’a wymaga regularnego dodawania ciekawej treści i aktywnej komunikacji z komentującymi użytkownikami. W przeciwnym razie nie będzie się on rozwijał i tym samym kierował ruchu na Twoją stronę.

14. Reklama klasyczna

Posiadając strony www często zapominamy o klasycznej reklamie, która może przynieść zadziwiająco dobre efekty. Można ją podzielić na płatną oraz darmową.

Płatna reklama może wykorzystywać np.:

  1. wizytówki,
  2. ulotki,
  3. plakaty reklamowe,
  4. banery reklamowe,
  5. materiały promocyjne rozdawane klientom, np. długopisy, kubki lub pen-drive’y,
  6. plastikowe torebki,
  7. może być także w formie reklamy telewizyjnej lub radiowej.

Reklama darmowa może widnieć na:

  1. własnych produktach,
  2. produktach firm partnerskich
  3. a nawet… własnym samochodzie,

15. Webinaria

Webinaria to internetowe seminaria w formie wideokonferencji z wieloma użytkownikami. Informacje o tego typu spotkaniach (szczególnie darmowych) szybko się rozchodzą w sieci.

W zależności od Twoich wymagań możesz skorzystać z darmowych lub płatnych rozwiązań firm oferujących tego typu funkcje.

16. Polecenia

Liczne badania naukowe potwierdziły, że jeśli bliska osoba coś nam poleci to będziemy to uważać za bardziej interesujące i wartościowe. Ta zasada jest często używana w kampaniach marketingowych nakierowanych właśnie na zwiększenie liczby użytkowników.

Dobrym przykładem wykorzystującym siłę poleceń jest Grupon. Namawiał on swoich klientów do polecania swojego serwisu w zamian za kupon o wartości 10zł za każdą osobę, która skorzystała z ich oferty.

Podobny sposób pozyskania nowych klientów używa także Dropbox – proste narzędzie służące do archiwizacji danych w „chmurze”. W zamian za polecenie nowych użytkowników obie strony otrzymają dodatkową przestrzeń na dane.

Darmowym, lecz mniej efektywnym sposobem namawiania użytkowników na polecanie treści jest np. umieszczanie na stronie guziczków do dzielenia się informacjami o czytanym artykule. Ostatnio zyskują także na popularności płatności „tweetem” na Twitterze lub postem na Facebooku.

17. Darmowe produkty

Darmowe produkty zawsze przyciągały nowych odwiedzających. Jeśli możesz zaoferować coś za darmo – zrób to! Nie masz pomysłu na darmowy produkt? Napisz ebooka z poradami, stwórz darmową grafikę, udostępnij przydatną analizę, itp.

Dodatkowa korzyść. Zgodnie z psychologiczną zasadą wzajemności, osoby, które dostały coś za darmo są bardziej skłonne odwdzięczyć się, czyli np. zakupić coś w Twoim sklepie.

Dowiedz się więcej na temat wykorzystania darmowych produktów w marketingu oraz jak zarabiać na wydawaniu rzeczy za darmo.

18. Reklamy Google Adwords

Google AdWords oferuje swoim reklamodawcom dwie możliwości reklamy:

  1. w formie linków sponsorowanych na listach wyszukania swojej wyszukiwarki.
  2. na stronach będących partnerami Google Adsense.

Reklamy w Google Adwords rozliczane są w modelu CPC (cost-per-click) czyli Google zarabia (a ty płacisz) kiedy ktoś kliknie w Twoją reklamę.

Przydatna rada 1!

Jeśli pierwszy raz rejestrujesz się w Google Adwords to zadzwoń do nich pod numer 800 253 500 a otrzymasz darmowy kupon na 200zł do wykorzystania w ciągu miesiąca na reklamy. Podobne kupony możesz także otrzymać od innych firm ale wykorzystać możesz tylko jeden więc miej na uwadze to jaką mają przypisaną wartość.

Przydatna rada 2!

Założenie pierwszej kampanii w Google Adwords możesz zlecić… samemu Google. I to za darmo!. Zadzwoń do nich pod wymieniony poprzednio numer i omów warunki. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że koszt jest bardzo adekwatny do jakości ich pracy więc jeśli stać Cię na zatrudnienie profesjonalnej firmy, to lepiej to zrób.

Specyficzną odmianą reklamy w Adwords jest remarketing, który zasługuje na oddzielną sekcję w tym tekście.

19. Remarketing

Remarketing jest typem kampanii AdWords, w której reklamy są pokazywane tylko osobom, które już były na Twojej stronie i ją opuściły z różnych powodów. Reklamy pokazywane są na stronach partnerskich Google uczestniczących w programie AdSense.

Dzięki odpowiednio przygotowanej wiadomości reklamowej możliwe jest namówienie odwiedzających do powrotu na stronę i złożenia zamówienia.

20. Google Merchant Center

Google Merchant Center pozwala na prezentację na stronie z wynikami wyszukania Google reklamy graficznej pokazującej produkty oraz ich ceny.

Google Merchant Center - przykład reklamy

Skuteczność GMC może być warta przetestowania na silnie konkurencyjnych frazach gdzie reklamy graficzne wybijają się ponad standardowe, tekstowe.

21. Marketing szeptany

Marketing szeptany polega na przekazywaniu informacji reklamowej w sposób niebezpośredni, czyli taki aby odbiorca nie był świadomy podejmowanych działań reklamowych. Wikipedia podaje tutaj przykłady

  • zlecenie pracownikom zakładu fryzjerskiego prowadzenia rozmowy o nowej linii kosmetyków do włosów podczas wykonywania usług fryzjerskich.
  • przekazywanie produktów nowo wprowadzonych na rynek grupie nieopłacanych „agentów-wolontariuszy”, którzy korzystając z produktu, przekazują swoją opinię znajomym.
  • zatrudnienie aktorów, którzy na przykład podając się za turystów, przekazują treści przekazu marketingowego napotkanym przechodniom i dokonują nieformalnej prezentacji produktu.

22. Sieci afiliacyjne

W odróżnieniu od klasycznych reklam w internecie, sieci afiliacyjne działają na zasadzie marketingu efektywnościowego. Oznacza to, że reklamodawcy płacą za skierowanie na swoje strony osób, które wykonały na nich konkretną akcję, np. zakupiły produkt lub wypełniły formularz.

Marketing afiliacyjny sprawdzi się w przypadku e-biznesów, które:

  1. mogą poświęcić sporą część swojej marży (np. 30%) na rzecz swoich partnerów,
  2. gotowe są przygotować odpowiednie materiały reklamowe dla partnerów
  3. dbają o dobrą konwersję swoich stron docelowych.

23. Wideo marketing

Wideo marketing – podobnie jak marketing treści – polega na popularyzacji strony lub jej biznesu poprzez produkcję oraz rozpowszechnianie serii filmików przez serwisy typu YouTube.

24. Marketing mobilny

W dużym uproszczeniu marketing mobilny polega na przekazywaniu treści reklamowej za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Medium przekazu może być sms, mms, kody QR lub reklamy zamieszczone w aplikacjach mobilnych.

25. Program partnerski

Prywatne programy partnerskie z założenia są bardzo podobne do sieci afiliacyjnych. Różnią się jednak kilkoma istotnymi szczegółami:

  • Brakiem pośrednika i – co często za tym stoi – większą trudnością ze zdobyciem partnerów
  • Wyższymi kosztami początkowymi (zatrudnienie programistów celem stworzenia mechaniki systemu, zapisanie odpowiednich regulaminów oraz promocja samego przedsięwzięcia),
  • Dowolnością tworzenia struktur partnerów (nawet na wzór MLM!).

26. Zakupy grupowe

Kolejnym sposobem pozyskania odwiedzających – oraz klientów – jest promocja w serwisie zakupów grupowych. Tak jak powyższe sposoby marketingu jest on jednak odpowiedni wyłącznie dla firm mogących zaoferować swoje usługi z wysoką zniżką.

Portale oferujące zakupy grupowe w większości przypadków wymagają od biznesów zaoferowania zniżki wyższej niż 50%. Dodatkowo pobierają wysoki procent z kwoty, którą przyjdzie zapłacić klientom za Twój produkt. Może się więc zdarzyć, że do Twojej kieszeni trafi 20% początkowej kwoty kosztu produktu przed zniżką.

27. Sponsoring

Sponsorowanie publicznych wydarzeń najczęściej zwiększa sprzedaż tanich, często używanych i ogólnodostępnych produktów. Firmy oferujące droższe, rzadko kupowane produkty lub usługi mogą skorzystać na sponsoringu pośrednio – zwiększając rozpoznanie i prestiż marki.

28. Organizacja konkursów

Konkursy z ciekawymi nagrodami zawsze przyciągały wielu odwiedzających. Jako ciekawy przykład pozwolę sobie dać konkurs zorganizowany w 2010 roku przez jedną z Toruńskich firm meblowych. Nagrodą w nim były meble dla ucznia szkoły podstawowej oraz jego szkoły.

Aby wziąć udział w konkursie uczniowie Toruńskich „podstawówek” musieli przysłać organizatorowi rysunki przedstawiające ich pokój marzeń. Rysunki te były następnie pokazywane na stronie internetowej producenta gdzie odwiedzający mogli na nie głosować.

W praktyce okazało się, że większość kliknięć była wykonywana przez członków rodzin i znajomych uczniów. Ponieważ każda osoba mogła kliknąć na pracę raz dziennie niektóre osoby wracały na stronę każdego dnia przez dwa tygodnie trwania konkursu! Tak częsty kontakt z marką pozwolił na znaczne zwiększenie jej rozpoznawalności i zapewne także zysków.

29. Kupony rabatowe

W sieci jest wiele portali, w których można umieścić kupony z rabatami na oferowane przez siebie produkty i usługi. Część z takich portali promuje także swoje aplikacje mobilne, które przy pomocy wbudowanego w telefon GPS mogą wyszukiwać pobliskie sklepy przyjmujące kupony. Mogą na nich skorzystać firmy mające fizyczne punkty np. w centrach handlowych lub centrach miast.

30. Porównywarki cen

W sieci jest obecnie 12 tysięcy sklepów internetowych. Naturalnym następstwem boomu na sprzedaż w sieci było pojawienie się porównywarek cen, które pobierając niewielkie opłaty za kliknięcie (model cost-per-click taki sam jak w reklamach Google AdWords) kierują na strony sklepów stargetowany ruch potencjalnych klientów praktycznie zdecydowanych na zakup.

Komentarze do artykułu

  1. Strony agregujące wpisy na blogach. W moim przypadku jest to foodgawker czy wykrywacz smaku, lecz jest wiele innych stron. Mechanizm jest taki, że samemu umieszcza się zdjęcia czy wpisy, są one moderowane, po czym pojawiają się na bardzo znanej i często odwiedzanej stronie. Dla mnie to jest bardzo duży click booster. Ważne, żeby wstrzelić się z tematyką 🙂

Komentarze są wyłączone