Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jakie wyznaczyć sobie cele po otwarciu strony internetowej

Niezależnie jak bardzo chciałbyś aby to było prawdą, nowa strona internetowa nie jest maszynką do generowania pieniędzy. Jest tylko prototypem, który niekoniecznie musi dobrze konwertować ruch na zysk.

Dlatego zanim jeszcze marketing „zaskoczy” i strona zacznie przyciągać wiele osób powinieneś ją dopracować. Pozwoli Ci to ją zmienić w filar swojego biznesu.

Dlatego zaraz po uruchomieniu nowej strony powinieneś sobie wyznaczyć następujące cele.

1. Poznać odwiedzających

Każda informacja, której się dowiesz o swoich czytelnikach lub klientach jest na wagę złota.

Przykładowo, kiedy dowiesz się czego Twoi użytkownicy tak naprawdę szukają na Twojej stronie będziesz w stanie dopracować treści i ofertę. Kiedy będziesz wiedział z jakiego rejonu pochodzi najwięcej Twoich klientów będziesz mógł skoncentrować na nim swoje działania marketingowe. Wiedząc jakie problemy mają odwiedzający podczas składania zamówienia będziesz mógł je rozwiązać i zwiększyć sprzedaż.

Najlepiej zbierać informacje o odwiedzających już od pierwszego dnia obecności strony w sieci. Przeczytaj jakie są sposoby na zdobycie takich informacji.

2. Poprawić ile się da

Masz nową i piękną stronę internetową? Podoba się Tobie oraz Twoim projektantom? Super. A czy będzie się podobać także osobom, które jej w życiu na oczy nie widziały (czyt. Twoim odwiedzającym)? Czy będzie dla nich funkcjonalna, czytelna i czy odnajdą na niej odpowiedzi na swoje pytania?

To już nie jest takie pewne.

Proces projektowania stron www jest trochę jak z zabawą w czytanie w myślach. Wszyscy zaangażowani w projekt starają się wcielić w użytkownika i wymyślić czego potrzebuje, czego szuka i jak mu to sprzedać.

Jednak to jest trochę jak strzelanie do tarczy z zawiązanymi oczami. Mniej więcej wiesz gdzie jest tarcza ale to czy w ogóle w nią trafisz zależy od szczęścia.

Kiedy zaczniesz poznawać swoich odwiedzających zaczniesz też powoli dowiadywać się co im się nie podoba na Twojej stronie i z czym mają problemy.

Popraw to.

3. Nauczyć się wykorzystywać cały ruch przychodzący

Tylko część osób, które odwiedzą Twoją stronę wykona na niej pożądaną przez Ciebie akcję, np. coś kupią lub wypełnią formularz. Olbrzymia większość z nich przyjdzie i pójdzie. Nie możesz sobie jednak pozwolić aby tak łatwo tracić ruch, na którego pozyskanie wydałeś pieniądze i poświęciłeś czas.

Naucz się wykorzystywać cały ruch aby namówić osoby, które nie zostaną Twoimi klientami do  reklamowania Twojej strony, dołączenia do programów partnerskich lub chociażby do ponownych odwiedzin.

Napisałem na ten temat cały oddzielny artykuł (opublikowany na innym blogu).

4. Przywiązać jak najwięcej osób do swojego e-biznesu

Większość osób, które będą odwiedzać Twoją stronę zrobią to jeden raz i nigdy na nią nie wrócą. Nie jest to dobre dla biznesu dlatego postaraj się aby osoby, które raz odwiedziły Twoją stronę jeszcze na nią wróciły.

W tym celu dobrze sprawdza się:

  • mailing ofertowy
  • newlsetter informacyjny
  • program lojalnościowy
  • sieci społecznościowe
  • emaile przypominające – wysyłaj swoim zarejestrowanym klientom emaile na ważne okazje, np. na ich urodziny lub przed świętami. Jeśli nie zamawiali mailingu ofertowego to w takich mailach możesz chociażby zawrzeć życzenia oraz okazjonalną zniżkę

Wyjątkowo dbaj o każdego klienta – w ten sposób ludzie polubią Twój biznes i będą go wybierać częściej niż nieznaną konkurencję

5. Systematycznie monitorować działania najbliższej konkurencji

Wykształć w sobie przyzwyczajenie do systematycznego monitorowania działań konkurencji. Możesz się od nich nauczyć kilku rzeczy a także będziesz mógł szybciej zareagować na wprowadzone przez nich zmiany w ofercie i działania marketingowe.

6. Systematycznie dodawać nowe treści

Marketing treści jest jednym z najprostszych sposobów na zdobycie ruchu z Google i dosłownie każdy e-biznes powinien się nim zainteresować.

Opiera się on na systematycznym publikowaniu przydatnej, wysokiej jakości treści i promowaniu jej.

Można na przykład stworzyć poradnik, przydatny raport lub artykuł a następnie promować je w sieciach społecznościowych, forach oraz serwisach tematycznych. Taka zawartość będzie się także świetnie spisywała w Google zbierając sporo ruchu z fraz z tzw. długiego ogona.

Minusem marketingu treści jest niewątpliwie to, że pierwsze efekty widać po dość długim czasie (no chyba, że już na start przygotujesz mnóstwo wysokiej jakości materiału i zaczniesz go mocno promować). Dlatego nie marnuj czasu. Sprawdź jakie tematy są popularne w sieci a następnie napisz lub zamów napisanie tematycznej zawartości na swoją stronę.

7. Nauczyć się podstaw e-marketingu i interpretacji danych statystycznych

Prowadząc e-biznes nie możesz opierać się tylko na swoich doświadczeniach z prowadzenia fizycznego biznesu. E-biznes rządzi się swoimi prawami.

Nie możesz także całkowicie zawierzyć osobom, które zatrudnisz. Uwierz mi, że naprawdę łatwo jest trafić na „specjalistów”, którzy narobią Ci więcej szkód niż pożytku.

Dlatego dowiedz się jakie są sposoby marketingu w sieci i bądź świadomy jakie masz możliwości. Naucz się także interpretować dane statystyczne z Google Analytics. Dzięki temu będziesz w stanie ocenić czy Twoje działania reklamowe (lub zatrudnionej przez Ciebie agencji) przynoszą spodziewane rezultaty.