Jak pisać bloga firmowego, żeby dobrze się pozycjonował?

Piszę artykuły na E-Biznes Krok Po Kroku od trzech lat. Pierwszy rok zmarnowałem.

Nie wiedziałem jak pisać a nawet jak zabrać się do pisania i przez to strasznie się męczyłem. Popełniłem mnóstwo błędów, nie wiedziałem jak zaplanować blog, jakiej użyć strategii. A porady znalezione w sieci postawiły mi na drodze więcej przeszkód niż pozwoliły przeskoczyć.

Męczyłem się z blogiem przez pierwszy rok. Przez drugi było niewiele lepiej. Dopiero kilka miesięcy temu złapałem wiatr w żagle a kilka tygodni temu znalazłem artykuł, który uświadomił co powinienem był robić od samego początku.

Ten tekst jest jego rozszerzeniem. Mam nadzieję, że Ci się przyda. Pisałem go dla osób, które chcą prowadzić bloga firmowego lub wykorzystać go jako podstawę [echo_link id=”2139″ text=”marketingu treści”] sklepu internetowego.

Etap 0. Odpowiednie podejście

W tym momencie masz w swojej głowie mniej lub bardziej dokładny obraz tego jak miałby wyglądać Twój blog. Pewnie jesteś w stanie dość dokładnie powiedzieć kim będą Twoi czytelnicy, czym się charakteryzują, jakie artykuły będą ich najbardziej interesowały, itd.

Jednak nie bierz tego za pewniak. To jest tylko przypuszczenie, które może się bardzo różnić od rzeczywistości.

To, co sobie wyobraziłeś i uważasz za ciekawe może w ogóle takie nie być dla osób, które będą odwiedzać Twojego bloga. Na początku swojej przygody z blogiem powinieneś mieć w głowie tylko jedną rzecz – temat przewodni.

Inne rzeczy, takie jak spełnianie celów Twojej firmy czy przyciąganie klientów odłóż na później.

Etap 1: Jak dobrze zacząć

W pisaniu bloga najtrudniej jest napisać pierwsze teksty. Skutecznie przeszkadza w tym zbytnie planowanie oraz poprawianie tego co już się napisało. Dlatego na początek radzę Ci po prostu pisać.

A co?

Na początku nie będziesz miał pewności co tak naprawdę ciekawi Twoich czytelników więc pisz według metody spaghetti. Jej reguła brzmi dość śmiesznie ale jest mądra. Brzmi ona „rzuć wszystko o ścianę i zobacz co się przyklei”, czyli pisz na różne tematy i zobacz, który „złapie”.

Jak na razie wstrzymaj się od pisania wieloczęściowych artykułów ponieważ wymaga to dużej dyscypliny, dużej ilości planowania i wielu poprawek a to może Cię łatwo i skutecznie zablokować.

Na początku napisz wszystko na brudno a podczas pisania nie przejmuj się formą, językiem ani gramatyką. Ważne jest tylko przekazanie głównej myśli.

Kiedy już skończysz, popraw główne błędy ale nie podchodź do swojej pracy bardzo krytycznie. Bardzo łatwo jest wpaść w wir poprawiania aby w końcu zacząć pisać wszystko od nowa.

To nie jest Twoim celem.

Pierwsze artykuły nie muszą być idealne. Ważne jest abyś nauczył się w czytelny sposób przekazać swoje myśli. Jeśli Twoje teksty dobrze komunikują to co chcesz powiedzieć to po prostu je opublikuj i przejdź do pisania kolejnych.

Nie przejmuj się także co pomyślą sobie czytelnicy. Na początku Twój blog będzie mieć znikomy ruch więc pierwsze artykuły przeczyta kilka lub kilkanaście osób. Jeśli otrzymasz jakiekolwiek negatywne komentarze to… bardzo dobrze! Czegoś się nauczysz.

CZYTAJ  Copywriter- kim jest,czym się zajmuje i ile zarabia?

Na początkowym etapie prowadzenia bloga firmowego lub sklepu nie jest ważne aby zwiększać ruch na stronie i łapać klientów. Pierwsze artykuły mają Cię oswoić z pisaniem i sprawić abyś je polubił a nie znienawidził.

Pamiętaj, że każdy artykuł, który opublikujesz i tak będziesz mógł później poprawić i ulepszyć nawet i sto razy.

Żaden z artykułów, które są obecnie na E-Biznes Krok Po Kroku nie jest w oryginalnej formie. Każdy był przeze mnie poprawiany a czasami nawet pisany od nowa po kilka razy.

Etap 2: Jak podnieść jakość tekstów i ruch na blogu

Kiedy przyzwyczaisz się do pisania i będziesz już mniej więcej wiedział jaka tematyka jest najpopularniejsza wśród swoich czytelników to powinieneś podnieść jakość swoich tekstów i zacząć walczyć o ruch z Google.

Jednak na początku nie powinieneś się rzucać na głęboką wodę i pisać długie teksty na tematy, które według Ciebie będą poczytne. Podejdź do tego zachowawczo i wykorzystaj tzw. metodę drapacza chmur.

Polega ona na tym, aby odnaleźć artykuły w Twojej tematyce, które są popularne w sieci i spróbować napisać coś lepszego.

Można do tego podejść na dwa sposoby:

  1. Trudniejszy – znaleźć poczytny artykuł i napisać nowy, lepszy tekst na ten sam temat
  2. Łatwiejszy – znaleźć poczytny artykuł i bazując na nim (ale nie kopiując) spróbować go rozszerzyć. W tym wypadku powinieneś umieścić w swoim tekście link do oryginalnego tekstu.

[text_box type=”info”]Artykuły takie możesz znaleźć np. za pomocą narzędzia BuzzSumo. Jako niezarejestrowany użytkownik można dzięki temu narzędziu znaleźć 3 najpopularniejsze artykuły na danej stronie (wystarczy wpisać jej adres w okienko na stronie głównej).[/text_box]

Jednak nie oczekuj od razu, że Twój tekst będzie się pojawiał wyżej w Google od oryginału. Nawet jeśli rzeczywiście udało Ci się stworzyć coś lepszego to pozycja strony w wynikach wyszukania zależy od ponad 200 czynników a jakość treści jest tylko jednym z nich (choć jednym z najważniejszych).

Z czasem jednak, jak Twój blog będzie się rozwijał to Twoje artykuły będą coraz wyżej i będą przyciągały na stronę Twojego biznesu coraz większy ruch.

Etap 3: Specjalizacja

Kiedy podniesiesz poziom swoich tekstów, będziesz gotowy rozpocząć specjalizację swojego bloga.

Dzięki niej będziesz pisał jeszcze lepsze, bardziej poczytne teksty, które będą częściej polecane w sieciach społecznościowych.

Aby zacząć się specjalizować wykorzystaj metodę jeża – pisz teksty, które spełniają wszystkie trzy z podanych kryteriów:

  1. są na temat, który Ciebie fascynuje
  2. przynoszą Twojej firmie pośrednią lub bezpośrednią korzyść materialną (np. kierują na Twoją stronę osoby, które mogą zostać Twoimi klientami)
  3. są na tematy, na których się znasz lepiej niż inni

metoda jeża - diagram

Wykorzystując metodę jeża będziesz pisał o wiele ciekawsze, bardziej przydatne artykuły a ich pisanie będzie Ci sprawiało przyjemność. Do tego, przez swoje wysokie sprecyzowanie będą przyciągać na Twój blog więcej osób zainteresowanych Twoim produktem lub usługą.

Etap 4: Kapitalizacja według metody Tofu-mofu-bofu

Ostatnim etapem w rozwoju Twojego bloga powinno być ukierunkowanie go na kapitalizowanie ruchu. Zrobisz to pisząc trzy typy artykułów.

  1. Uświadamiające czytelnikom o istnienia produktów lub usług umożliwiających rozwiązanie ich problemów,
  2. Rozwijające wiedzę na ich temat
  3. Tłumaczące dlaczego dany produkt / usługa jest najlepsza w swojej kategorii.
CZYTAJ  Konto firmowe na Facebooku – jak założyć i prowadzić?

A skąd wzięła się nazwa metody Tofu-Mofu-Bofu?

tofu-mofu-bofu

Otóż każdy z tych typów artykułów celuje w osoby znajdujące się na innym etapie ścieżki zakupowej, którą można przedstawić w formie lejka. Jej kolejne segmenty to:

  1. góra lejka – top of funnel – tofu
  2. środek lejka – middle of funnel – mofu
  3. dół lejka – bottom of funner – bofu

Odpowiedzi na pytania

Jak się skupić?

Otwórz w przeglądarce zakładki ze wszystkimi potrzebnymi Ci informacjami a następnie wyłącz internet. Możesz też wyłączyć telewizor lub radio jeśli akurat słuchasz / ogladasz coś, co odciąga Twoją uwagę.

Aby nie zwracać uwagi na formatowanie tekstu oraz aby system nie podkreślał Twoich błędów gramatycznych pisz artykuły w systemowym notatniku.

Ja piszę teksty na starym laptopie z zainstalowanym Linuksem, z zepsutą kartą sieciową i bez żadnych gier. To pozwala mi się maksymalnie skupić przez kilka godzin.

Jak pisać językiem przystępnym dla czytelników?

Wyobraź sobie, że Twój artykuł jest wiadomością email, którą adresujesz swojemu typowemu czytelnikowi, z którym jesteś na Ty.

Jak długie powinny być moje artykuły?

Nie ma tutaj reguły. Generalnie teksty powinny dobrze omawiać temat bez zbędnego przeciągania, zbędnych detali ale też bez zbyt dużego upraszczania.

Jak znaleźć tematy na artykuły?

Jeśli nie masz pomysłu na artykuł to możesz ściągnąć tematy od konkurencji lub z forów tematycznych (szukaj postów, które angażują wiele osób w konwersacji).

Abyś nie znalazł się w sytuacji, w której wyczerpały Ci się pomysły zapisuj sobie wszystkie tematy, które przyjdą do głowy w telefonie (masz go zawsze pod ręką).

Czy powinienem linkować do źródeł informacji w treści moich artykułów?

Tak. Podniesie to pozycję Twojego tekstu w wynikach wyszukania Google.

Najlepiej abyś linkował do źródeł możliwie jak najwyższej jakości, z  szanowanych stron.

Czy linkować do blogów i poradników konkurencji?

Nie

Ile napisać tekstów przed uruchomieniem bloga?

Nie powinieneś uruchamiać bloga jeśli jeszcze nic nie napisałeś ale nie powinieneś też czekać na zebranie się większej ilości tekstów. Zwykle jeden artykuł wystarczy aby ruszyć z blogiem.

Jak często pisać?

Najważniejsze jest publikowanie systematyczne, w odstępach czasu pozwalających na pisanie artykułów dobrej jakości. Częstotliwość pisania będzie Ci się zwiększała wraz ze wzrostem Twojego doświadczenia i umiejętności.

W jaki dzień i o której godzinie najlepiej publikować teksty?

Niektórzy ludzie wyrabiają sobie rutynę czytania nowych artykułów na ulubionych blogach zawsze w konkretny dzień i o konkretnej porze. Daj im szansę na przeczytanie Twojego tekstu kiedy go opublikujesz, dlatego nie rób tego o drugiej w nocy.  Najlepiej nie publikować później niż o 13:00. Dzień nie jest tak ważny.

Czy dać możliwość komentowania artykułów?

To zależy jaki typ treści będziesz publikować.

Jeśli planujesz pisanie tekstów poradnikowych, które po pewnym czasie mogą stracić ważność i wymagać aktualizacji (np. tak jak na E-Biznes Krok Po Kroku) to lepiej jest wyłączyć komentarze.

CZYTAJ  Wskaźniki finansowe – czym są i jak je analizować?

Jeśli ktoś zostawi komentarz pod takim tekstem a ty później zaktualizujesz swój artykuł, to komentarz może do niego później już nie pasować.

W innych przypadkach komentarze są dobrym pomysłem.

Kto powinien pisać na blogu?

Osoby, które się znają na opisywanych tematach.

Nie mam czasu pisać na bloga. Skąd wziąć osoby, które będą to robiły za mnie?

Poszukaj blogów konkurencyjnych, dla których pisze wielu autorów. Skontaktuj się z którymś z nich i zaproponuj współpracę.

Ewentualnie możesz także poszukać pisarzy na forach tematycznych. Szukaj osób, które się często angażują w rozmowę, są pomocne, kulturalne i wiedzą o czym mówią.

Jak często publikować artykuły omawiające mój produkt / usługę?

Przede wszystkim zachowaj zdrowy rozsądek. Twój blog nie może się stać instrukcją obsługi Twoich produktów lub jej reklamówką bo nikt nie będzie go czytał.

Jednak jeśli Twoje artykuły zawierają przydatne informacje, które czytelnicy mogą wykorzystać niezależnie od tego czy posiadają Twój produkt to każdy z artykułów na Twoim blogu może w jakimś stopniu nawiązywać do Twojej oferty.

Jak pisać tytuły?

W idealnej sytuacji tytuły nie powinny mieć więcej niż 60 znaków (tyle maksymalnie wyświetla Google) i 5 lub 6 wyrazów. Dobrze jest też rozpoczynać tytuł od cyfry, np. 10 sposobów na….

Jeśli system do zarządzania treścią Twojej strony umożliwia Ci pisanie oddzielnych tytułów dla Google (tzw. tytuły meta lub SEO) to warto w takich tytułach pierwszą literę każdego wyrazu pisać dużą literą. Można także [echo_link id=”1634″ text=”wykorzystać emojis”]. Obie te techniki dobrze wyróżniają wpis w Google.

Uwaga! Nie używaj nienaturalnie dużej ilości znaków przystankowych i nie pisz dużymi literami. Google zwraca uwagę na takie nienaturalnie wyglądające tytuły i albo je modyfikuje albo zamienia na wygenerowane z treści strony.

Jak formatować tekst?

Główne zasady:

  1. Pisz dużą i czytelną czcionką
  2. Dziel tekst na sekcje
  3. Wytłuszczaj tekst, który zawiera najważniejsze informacje, które ktoś powinien zapamiętać
  4. Pochylaj tekst, który chcesz zaakcentować
  5. Używaj list numerowanych i punktowanych aby prościej przedstawić skomplikowane zbiory informacji

Jaki jest najlepszy sposób na namówienie ludzi do komentowania?

Zakończ swój tekst pytaniem otwartym.

Czy przejmować się prawami autorskimi?

Tak. Nie cytuj więcej niż kilka zdań z innej strony i zawsze podawaj źródło tekstu. Zwracaj uwagę na prawa autorskie zdjęć i innych grafik, które umieszczasz w treści. Większości z nich nie można używać na innych stronach. Musisz posiadać to tego odpowiednią licencję lub zgodę autora.

Gdzie mogę znaleźć darmowe zdjęcia na mojego bloga?

Tutaj znajdziesz [echo_link id=”577″ text=”listę serwisów z takimi zdjęciami”]

Robię własne zdjęcia ale nie są zbyt dobrej jakości. Jak je poprawić?

Obejrzyj [echo_link id=”2936″ text=”ten filmik instruktażowy”].

[signature]

Podobne wpisy

2 komentarze

  1. Dziekuję za ten wpis, szczególnie za informację o SEO i tytułach meta, których używam, jednak nie byłam pewna do czego są wykorzystywane.
    Z Pana perspektywy czy lepiej pisać bloga firmowego w pierwszej osobie czy w liczbie mnogiej. Prowadzę jednoosobową firmę jednak w przyszłości nie wykluczam zatrudnienia zespołu. Do tej pory wszystkie wpisy pisałam w liczbie mnogiej np. „radzimy jak…” Czy jednak pisanie „radzę” nie byłoby bardziej osobiste i bardziej przekonywujące dla czytelników i potencjalnych klientów? Jaka jest Pana opinia?

    1. Witam Pani Justyno.

      Ja osobiście pisałbym w liczbie pojedynczej jeśli miałbym podpisać się pod tekstem. Jeśli tekst jest częścią strony informacyjnej pod którą nie podpisuje się autor, to wg. mnie lepiej pisać w liczbie mnogiej ze względu na to, że porada nie jest już dawana przez Panią, tylko przez firmę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *