Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak zamówić dobrą stronę www i nie przepłacić

Koszt wykonania strony internetowej może się diametralnie różnić w zależności od osoby / firmy, która ma ją tworzyć. Nie jest niczym wyjątkowym spotkać się z wycenami typu 2,3 tyś. zł, 4,4 tyś. zł oraz 11,5 tyś. zł za realizację tego samego projektu.

Dlaczego tak się dzieje?

Jak zamówić możliwie jak najlepszą i zarazem najtańszą stronę internetową?

Czytaj dalej.

Dlaczego 2 wyceny tego samego projektu mogą się różnić o 1000%

Zacznijmy od tego, że wykonanie tego samego elementu może jednemu projektantowi / programiście zająć 2 godziny a innemu – i nie jest to stwierdzenie na wyrost – dwa dni. Ot, po prostu ludzie mają różne doświadczenie i umiejętności.

Po drugie, twórcy różnie podchodzą do wykonywanej przez siebie pracy – jedni wykonują projekty dbając o wszystkie jego elementy a inni wykonują tylko minimum potrzebne aby otrzymać zapłatę.

Co ciekawe, niska jakość dzieła (o ile nie razi po oczach słabą grafiką) najczęściej nie jest nawet zauważana przez klientów. Dzieje się tak, ponieważ w większości przypadków nie wiedzą oni czego oczekiwać po finalnym produkcie. Między innymi z tego też powodu Allegro pełne jest ogłoszeń typu „Strona Internetowa za 300zł”.

Po trzecie, strony internetowe można wykonać na wiele różnych sposobów. Funkcje można kodować od zera lub skorzystać z gotowych modułów. Stronę można wykonać w kreatorze, oprzeć na darmowym systemie lub zakodować go na tzw. ” frameworku”. Od wymagań projektu i jego budżetu zależy jakie podejście zostanie wybrane za najlepsze.

W końcu po czwarte, dużo zależy też od struktury firmy, która podejmuje się wykonania strony. Jeśli jest to jedna osoba i wykonuje strony na umowę o dzieło to koszty będą najmniejsze a koszt roboczogodziny będzie na poziomie od 40zł wzwyż. Jeśli wynajmujesz dużą agencję, to musisz liczyć się z tym, że większość pieniędzy, które zapłacisz zostaną rozdysponowane na pokrycie olbrzymiej ilość różnych wydatków, pensji pracowników różnych szczebli oraz zarządu. W takim wypadku koszt godziny pracy nad Twoją stroną może przewyższać nawet 300zł.

Dlaczego (prawie) każdy przepłaca

Większość ludzi przepłaca za strony internetowe ponieważ kierują się typowym, najbardziej oczywistym procesem zamawiania strony, który wygląda tak:

  1. Przedstawić zarys projektu kilku agencjom interaktywnym
  2. Wybrać agencję i podpisać z nią umowę
  3. Dopracować pomysł na projekt
  4. Agencja wykonuje stronę

Ten proces jest błędny z dwóch powodów.

Po pierwsze, kiedy przedstawiasz agencji wyłącznie zarys swojego projektu to otrzymasz wycenę ze sporą „górką”. Jest ona zabezpieczeniem dla agencji na wypadek, gdyby podczas dopracowywania pomysłu na Twoją stronę pojawiłaby się potrzeba dodania dodatkowych elementów i funkcji, lub po prosty gdybyście się zbyt dobrze nie zrozumieli.

Po drugie, każda agencja wykonuje strony w trochę inny sposób. Niektóre wykorzystują generatowy stron, inne korzystają z darmowych CMSów a jeszcze inne „piszą” je własnoręcznie. Ma to oczywiście wpływ na cenę strony i jej jakość. Nie można jednak od razu stwierdzić, że strony wykonywane na sposób X są zawsze najbardziej opłacalne. Po prostu, aby nie przepłacić należy wybrać odpowiednią metodę do projektu. Niestety, kierując się powyższym procesem zamawiania strony, nie wiesz jakich agencji szukać i może się zdarzyć, że odezwiesz się tylko do takich, które budują strony na sposób, który nie będzie w Twoim przypadku najbardziej opłacalny. Wtedy żadna z otrzymanych przez Ciebie wycen, nie będzie optymalna.

Jak zamówić dobrą stronę internetową w rozsądnej cenie

Aby nie przepłacić za stronę internetową należy po prostu podąrzać innym procesem zamawiania strony. Wygląda on tak:

  1. Dopracować pomysł na stronę i przygotować jego specyfikację
  2. Szukać agencji interaktywnych, które wykonują strony w konkretny sposób / na konkretnej technologii
  3. Przekazać im specyfikację i otrzymać dokładną wycenę
  4. Podpisać umowę i czekać na stronę

A jak to wygląda w praktyce?

Na początku zgłoś się do dowolnej agencji interaktywnej  z prośbą o omówienie z Tobą Twojego projektu, dopracowanie go i przygotowanie jego specyfikacji – czarno na białym. (Zachęcam do kontaktu ze mną. Mogę Ci w tym pomóc)

Taka specyfikacja powinna zawierać m.in:

  1. Ogólny opis Twojej działalności (jeśli dotyczy)
  2. Ogólny opis projektu strony internetowej
  3. Główny cel strony internetowej oraz cele pośrednie
  4. Mapę strony – nawet najprostsza mapa wiele ułatwi
  5. Przegląd funkcji, które mają się znaleźć na stronie
  6. Informację ile osób będzie musiało posiadać prawa edycji zawartości strony oraz jakie powinny mieć uprawnienia
  7. Jaką strategię marketingową będzie prowadziła firma
  8. Informację jaka technologia / metoda założenia strony powinna być najbardziej opłacalna w celu wykonania danego projektu

Kiedy specyfikacja będzie gotowa to powinieneś poszukać kilka agencji interaktywnych, które wykonują strony na sposób podany w specyfikacji. Następnie wyślij do nich przygotowany dokument i prośbę o przygotowanie wyceny.

Kiedy otrzymasz wyceny wybierz te agencje, które wysłały Ci najbardziej atrakcyjne oferty.

Kolejnym krokiem jest wybranie 2 lub 3 stron z ich portfolio i skontaktowanie się z ich właścicielami. Podczas rozmowy poproś o informacje dotyczące:

  1. komunikacji z firmą projektującą: łatwość kontaktu, zrozumienie obu stron, itp.
  2. ile czasu trwa wprowadzenie poprawek i zmian,
  3. terminowości,
  4. (w przypadku systemu autorskiego) obsługi systemu na którym założona została strona: czy jest trudna, czy długo trwała nauka, czy firma projektująca dobrze reagowała na wszelkie informacje o problemach z administracją strony, itp.
  5. czy strona była pozycjonowana (to się przyda za chwilę)
  6. czy strona była modyfikowana przez jej właścicieli lub inną firmą od momentu jej uruchomienia (to także się za chwilę przyda)

Na podstawie wszytkich tych informacji powinieneś być w stanie wybrać najlepszą dla siebie agencję, która wykona dla Ciebie stronę w najbardziej atrakcyjnej cenie.

Na zakończenie muszę Cię jednak ostrzec przed zrobieniem jednej, głupiej rzeczy.

Nie targuj się!

Targowanie się ma sens, jeśli chcesz kupić gotowy produkt a nie usługę.

Jeśli twórca ma otrzymać mniej pieniędzy to po prostu wykona swoją pracę gorzej. Grafik mniej czasu poświęci na dopracowanie grafiki a programista może np. słabiej wykonać optymalizację strony lub wykorzystywać rozwiązania niekoniecznie najlepsze ale takie, których wdrożenie trwa najkrócej.

Zamiast targowania się lepiej pomyśl o zwiększeniu budżetu! (szczególnie jeśli od początku planowałeś wydać większą kwotę)

Gdzie w tym sens?

Otóż dla projektantów bardzo ważne są projekty przy których mogą rozwinąć skrzydła i przygotować produkt, którym będą mogli się później chwalić, np. w swoim portfolio. Dlatego czasami za niewiele większe pieniądze mogą dla Ciebie wykonać projekt prezentujący się o wiele lepiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *