4 metody założenia strony internetowej
Stronę www możesz stworzyć samemu, założyć na platformie SaaS lub zamówić jej wykonanie. Czym się jednak różnią te metody? Która z nich będzie najlepsza? Sprawdźmy.
Platformy SaaS
Platformy SaaS umożliwiają założenie strony bez potrzeby wynajmowania własnego serwera. Po rejestracji otrzymuje się dostęp do zainstalowanej na serwerze usługodawcy strony (wraz z jej panelem administracyjnym) lub specjalnego kreatora (o tym za chwilę).
Platforma SaaS zwalnia właściciela strony z konieczności aktualizacji strony, dbania o zabezpieczenia, konfiguracji dodatków itd. Wszystko po prostu działa od samego początku a czasami… jest dostępne całkowicie za darmo.
Minusem wszystkich platform SaaS jest ich zamknięta struktura. Uniemożliwia ona dodanie do strony / sklepu nowych funkcji poza tymi oferowanymi przez usługodawców. Nie jest to może wielki problem w przypadku blogów i portfolio ale może być dużym ograniczeniem dla sprzedawców.
Usługi w ramach platform SaaS możemy podzielić na dwa typy: kreatory oraz platformy stron www.
1. Kreatory
Kreatory stron www najczęściej umożliwiają własnoręczne stworzone strony informacyjnej lub firmowej. Czasami spotyka się jednak kreatory, które umożliwiają zbudowanie także sklepu internetowego lub portfolio. W praktyce jednak nadają się praktycznie tylko i wyłącznie do tworzenia prostych stron wizytówek.
Aby uzyskać zadowalający efekt musisz mieć dużo wolnego czasu, dobre poczucie estetyki oraz sporo dobrych chęci.
Kreatory zwykle udostępniane są przez dostawców serwerów, którzy w ten sposób zdobywają nowych klientów. Kilka linków: kreator Home.pl, kreator Nazwa.pl oraz kreator 1and1.pl
2. Platformy stron www
Platformy stron www specjalizują się w jednym typie stron internetowych. Blogi i portfolia można z powodzeniem założyć w darmowych portalach WordPress.com, blogger.com, Dunked i wielu innych.
Niestety, dużego wyboru nie ma jeśli chodzi o darmowe platformy sklepowe. Na tę chwilę znam tylko dwie – Otwarte24.pl i FreeCart.pl. Pierwsza usługa jest bardzo podstawowa i może przypaść do gustu tylko niewymagającym osobom. FreeCart z kolei wydaje się dość rozbudowany i może być warty zainteresowania. Jak tylko znajdę czas to napiszę jego recenzję.
Sprawa wygląda lepiej jeśli jesteś gotów opłacać miesięczny abonament i / lub oddawać mały procent swojego obrotu jako opłatę.
Platformy takie jak ClickShop, Shoper czy iStore (przeczytaj [echo_link id=”723″ text=”moją recenzję tej platformy”]) oferują bardzo dużo. Są one zintegrowane z największymi porównywarkami cen, mają podpisane umowy z firmami kurierskimi, pozycjonerami, itd. więc bardzo upraszczają proces rozpoczęcia sprzedaży w sieci. Nadają się przez to wyśmienicie do zakładania pierwszego sklepu internetowego.
Minusy?
Oprócz wspomnianych wcześniej wad wynikających z zamkniętej architektury minusem może być konieczność dostosowania szablonu graficznego i umiejscowienia modułów z funkcjami. Głębsza ingerencja w wygląd wymaga zatrudnienia grafika i kodera CSS. Może się to okazać konieczne w przypadku sklepów internetowych.
3. Darmowe systemy zarządzania treścią
Ograniczenia platform SaaS są dla Ciebie zbyt duże? Musisz zatem sięgnąć trochę głębiej do portfela i założyć stronę na własnym serwerze (czyt. wynajętym). Poszukaj w sieci freelancerów lub agencje interaktywne, które Ci w tym pomogą.
Założenie strony nie będzie zbyt kosztowne jeśli będzie oparta na darmowym systemie zarządzania treścią takich jak WordPress.org, Joomla, Drupal, Prestashop lub phpBB.
Na tych systemach można zbudować większość typów stron. Najbardziej opłaca się jednak zakładać strony informacyjne, firmowe, sklepy (ale pod pewnymi warunkami – patrz niżej), komercyjne blogi oraz fora dyskusyjne. Portfolia oraz niekomercyjne blogi bardziej opłaca się zakładać na platformach SaaS.
Dużym plusem darmowych systemów jest duża ilość rozszerzeń dzięki którym można dodać do nich nowe funkcje. Za wygląd może z koli odpowiadać gotowy, płatny lub darmowy szablon lub indywidualnie stworzony projekt.
Gotowe szablony wymagają oczywiście dostosowania do wymagań firmy. Dostosowanie może okazać się jednak nieopłacalne jeśli będzie wymagało zbyt dużych zmian. Wtedy lepszym rozwiązaniem będzie zamówienie indywidualnego projektu graficznego.
Ja także tworzę strony w oparciu o darmowy system i indywidualnie projektowany szablon. [echo_link id=”2021″ text=”Sprawdź moją ofertę”].
Sklep na platformie sklepowej czy darmowym systemie?
Wiele osób zastanawia się nad przewagą jednego rozwiązania nad drugim. Każde ma swoje niezaprzeczalne zalety jak i wady. To pierwsze rozwiązanie będzie na pewno lepsze dla sprzedawców stawiających pierwsze kroki w e-biznesie. Platforma sklepowa dużo ułatwia i nie wymaga dużych początkowych inwestycji.
Sklepy na darmowych systemach będą za to lepszym wyborem dla rozwiniętych firm, które nie chcą płacić procentu swojego obrotu platformie sklepowej.
4. Strony na systemie autorskim i dedykowanym
Systemy autorskie i dedykowane są tworzone przez agencje interaktywne do użycia w projektach swoich klientów. System autorski jest używany do wielu projektów a system dedykowany przeznaczony jest pod jeden, konkretny projekt.
Oczywiście, zbudowanie strony na systemie takiego typu zdecydowanie podnosi jej cenę. Muszą się na nią jednak przygotować osoby myślące o zamówieniu strony z niespotykaną funkcją lub skomplikowaną architekturą.
Zawsze przed założeniem strony na systemie dedykowanym i autorskim powinieneś sprawdzić, czy Twojego pomysłu nie da się zrealizować przy pomocy darmowego systemu.
Jeśli chcesz dokładniej wiedzieć jakie możliwości i ograniczenia cechują wymienione w tym tekście systemy to [echo_link id=”177″ text=”sprawdź to porównanie”].
[signature]