Jak znaleźć dobrego grafika komputerowego? Kompletny poradnik
Powszechnie uważa się, że znalezienie dobrego grafika jest trudne i pracochłonne. Udowodnię Ci, że wcale nie musi tak być.
Z tego poradnika dowiesz się:
- Dlaczego uważa się, że trudno jest znaleźć dobrego grafika
- Gdzie szukać grafika
- Jak wybrać jednego grafika spośród wielu
- W jakiej formie powinieneś otrzymać dzieło
- Jak rozliczać się z grafikiem
- Co robić aby współpraca z grafikiem przebiegała sprawnie
- Uwaga! Co musisz wiedzieć o szukaniu web-designera
Dlaczego uważa się, że trudno jest znaleźć dobrego grafika?
Znalezienie dobrego projektanta graficznego jest dla większości przedsiębiorców dużym problemem z trzech powodów.
Po pierwsze, ponieważ nie wiedzą jakie umiejętności powinien posiadać grafik, którego potrzebują. Oceniają więc potencjalnych pracowników wyłącznie przez pryzmat własnego gustu – a gust każdy ma inny.
Po drugie, przedsiębiorcy nie wiedzą gdzie można znaleźć grafików. To powoduje, że w większości przypadków ich poszukiwania zaczynają się od wpisania w Google „Grafik [nazwa miasta]” lub „agencja reklamowa [nazwa miasta]”, a to zdecydowanie zawęża pole poszukiwań.
Po trzecie, zakładają, że są miejsca w których nie da się znaleźć dobrego projektanta graficznego (lub zamówić dobrego projektu) – jak np. na Allegro – i omijają je z daleka. To jest błąd. Zaraz dowiesz się dlaczego.
Gdzie szukać grafika
Zacznijmy od tego, że graficy o różnych umiejętnościach, specjalizacjach, doświadczeniu i talencie zdobywają klientów na inne sposoby, więc można do nich dotrzeć także różnymi drogami.
Nie można więc uogólniać, że grafików nie da się znaleźć w miejscu X. Po prostu, trzeba być świadomym gdzie szukać osób o wymaganych przez nas umiejętnościach. Poniżej znajdziesz listę, która Ci w tym pomoże.
Allegro, Oferia i inne serwisy ogłoszeń drobnych
Na Allegro oraz innych serwisach ogłoszeń drobnych znajdziesz osoby, które wykonają dla Ciebie proste, szablonowe projekty graficzne jak np. wizytówki lub ulotki. Nie znajdziesz tam jednak osób, które wykonają dla Ciebie projekty bardziej oryginalne i skomplikowane na odpowiednim poziomie.
Dlaczego?
Otóż w takich serwisach widnieją setki ogłoszeń umieszczonych przez grafików, którzy bardzo mocno konkurują z sobą ceną. Dzieje się tak oczywiście kosztem jakości ich usług. Z tego też powodu graficy ogłaszający się w serwisach ogłoszeniowych zwykle nie oferują zbyt wysokiego poziomu usług.
Są to najczęściej osoby, które dopiero zdobywają doświadczenie lub których umiejętności nie pozwalają im na konkurowanie z bardziej utalentowanymi (i przez to droższymi) grafikami, którzy po prostu nie umieszczają swoich ogłoszeń na takich portalach.
Znajdziesz tutaj grafików do wykonania prostych projektów, nie wymagających zbytniej oryginalności ani dużych nakładów czasu. Są to np. standardowe, żeby nie powiedzieć szablonowe wizytówki, bannery czy ulotki.
Drukarnie
Drukarnie, co zresztą oczywiste, zatrudniają grafików, którzy zajmują się obróbką materiałów do druku. Jednak dość często zdarza się, że drukarnia oferuje swoim klientom wykonanie projektów graficznych od podstaw.
Czy jest to dobre rozwiązanie?
Zacznijmy od tego, że w (większości) drukarni zamówisz wyłącznie projekty materiałów drukowanych. Nie spodziewaj się jednak, że będą reprezentowały wyjątkowo wysoki poziom. Dzięki temu jednak nie zapłacisz za nie zbyt dużo.
Znajdziesz tutaj grafików specjalizujących się w wykonywaniu prostych materiałów graficznych przeznaczonych do druku.
Portale crowdsourcingowe (konkursy)
Portale crowdsourcingowe typu designer.pl lub 99 designs funkcjonują na zasadzie konkursów graficznych. Działa to następująco.
Zleceniodawca opisuje czego potrzebuje oraz ile jest w stanie za to zapłacić. Następnie graficy zainteresowani projektem zamieszczają na portalu swoje propozycje. Po określonym czasie zleceniodawca wybiera najbardziej atrakcyjny projekt, którego Twórca otrzymuje nagrodę, czyli wcześniej ustaloną kwotę.
Portale crowdsourcingowe chwalą się tym, że korzystając z ich pośrednictwa zamawiający otrzymują setki propozycji i najczęściej jest to prawda. Na takich portalach nie zawsze uda nam się jednak zamówić wysokiej jakości prac o bardziej wymagającej formie.
Dzieje się tak z dwóch powodów.
Jeśli grafik wygrywa średnio co setny konkurs to aby cokolwiek zarobić nie może poświęcać na żaden z nich zbyt dużo czasu. Dodatkowo portale nie umożliwiają prowadzenia rozmów z klientami (lub bardzo tą możliwość ograniczają). Jedno i drugie odbija się więc na jakości pracy. Ale ta sytuacja ma także plusy.
Otóż ze względu na brak czasu i niemożność konsultacji z klientem, lub przygotowywane prace potrafią być… bardzo kreatywne.
Znajdziesz tutaj grafików do wykonania projektów kreatywnych, logotypów i prostych materiałów graficznych nie wymagających konsultacji.
Znajomi
Zatrudnianie znajomych do wykonania projektów graficznych jest najczęściej odradzane z wielu powodów:
- Do znajomych mamy inne podejście niż do obcych osób i nasze wymagania są inne.
- Od znajomych czasami trudno egzekwować wykonywanie poprawek.
- Istnieje możliwość, że nasi znajomi uczą się dopiero grafiki i możemy stanowić dla nich pole doświadczalne.
To są oczywiście dobre argumenty ale pokazują nam tylko jedną stronę medalu. Otóż jeśli wśród naszych znajomych mamy profesjonalnego, doświadczonego grafika to możemy mu z powodzeniem zlecić wykonanie naszego projektu. Warto jednak na początku określić swoje oczekiwania, zakres obowiązków każdej ze stron, a także omówić możliwość przygotowywania poprawek aby uniknąć niedopowiedzeń i konfliktów.
Wolni strzelcy (freelancerzy)
Wśród freelancerów znajdziemy zarówno osoby stawiające swoje pierwsze kroki w projektowaniu graficznym jak i doświadczonych i utalentowanych designerów (którzy często także zatrudniani są przez agencje i tylko dorabiają sobie jako wolni strzelcy).
Tych początkujących znajdziesz na portalach ogłoszeniowych. Tych doświadczonych znajdziesz z kolei w serwisach Behance Network oraz Dribbble (który wymaga płatnego konta Pro aby wyszukać twórców według krajów i się z nimi skontaktować).
(P.S. Oprócz ofert freelancerów znajdziemy tam także prace agencji.)
Projektanci, którzy umieszczają swoje prace na tych serwisach reprezentują wysoki poziom i ich częstymi klientami są firmy spoza Polski więc należy przygotować się na dość wysokie ceny. Natknięcie się na osoby pracujące za sporo ponad 100zł netto / godzinę nie jest niczym niezwykłym.
Znajdziesz tutaj grafików, którzy wykonają dla Ciebie projekty graficzne różnego typu, wielkości i skomplikowania.
Małe agencje
W temacie grafików z małych agencji mam akurat spore doświadczenie „z pierwszej ręki”. Postaram się jednak opisać je rzetelnie i bezstronnie.
To co wyróżnia małe agencje to najczęściej szeroka oferta usług graficznych w celu kompletnej obsługi mniej wymagających klientów.
Dlaczego „mniej wymagających”?
Otóż ze względu na ilość zatrudnionych osób oraz swój „target” nie mają zwykle fachowców od mniej popularnych usług jak np. animacji 3D lub testów UX (User Experience).
Małe agencje mocno z sobą konkurują i mają płaską strukturę zatrudnienia dlatego korzystając z ich usług nie ryzykujesz, że będziesz opłacać wszystkie szczeble zatrudnienia w firmie.
A jak znaleźć dobrą, małą agencję?
Najpopularniejszym sposobem jest oczywiście wyszukanie w Google. Jednak takie poszukiwania zwrócą nam wyniki firm najlepiej pozycjonowanych w sieci, lecz niekoniecznie najlepszych. Jest wśród nich pełno mało doświadczonych firm i często można naprawdę długo szukać zanim się trafi na odpowiednią.
Małe agencje można także znaleźć poprzez wymienione wyżej serwisy Behance oraz Dribble. Ogłaszają się także na Allegro. Będą wtedy reprezentowały poziom taki jak inne podmioty oferujące usługi graficzne w wymienionych serwisach.
Znajdziesz tutaj grafików wykonujących popularne typy prac graficznych. Zarówno te przystosowane do wyświetlania na ekranie jak i te do druku.
Średnie i duże agencje
Im większa jest agencja do której się zgłaszasz tym wykonywane przez nich projekty są większe, droższe oraz (w większości przypadków) stoją na wyższym poziomie. Większe agencje oferują także bardzo szeroki zakres usług (nawet nietypowych i mało popularnych).
Jednak dość specyficzne procesy pracy wewnątrz firm tej wielkości sprawiają, że wykonywanie małych projektów (np. wizytówek) może im zająć o wiele więcej czasu niż można by się tego spodziewać (i będzie oczywiście droższe).
Minusem współpracy z średnimi i dużymi agencjami jest również częsty brak bezpośredniego kontaktu z grafikiem (zamiast tego kontaktujemy się z kierownikiem projektu).
Bardzo łatwo jest także zapłacić dużym agencjom cenę premium, która nie ma żadnego uzasadnienia w jakości pracy.
Znajdziesz tutaj grafików wykonujących wszelkie typy prac projektowych, preferujących duże projekty i / lub wymagających specjalistycznych umiejętności.
Serwisy z ofertami pracy
Poszukując grafika na stałe jednym z lepszych wyjść jest publikacja swojej oferty pracy w serwisach typu pracuj.pl. Jeżeli jednak nie szukasz stałego pracownika, a jedynie osoby do okazjonalnej współpracy, to w odpowiedzi na swoje ogłoszenie możesz nie otrzymać zbyt wielu satysfakcjonujących zgłoszeń.
Znajdziesz tutaj grafików szukających stałego zatrudnienia.
Jak wybrać jednego grafika spośród wielu
Kiedy uda Ci się znaleźć kilku potencjalnych projektantów wybierzesz najlepszego z nich kierując się poniższymi wskazówkami:
1. Porównaj swoje wymagania do portfolio grafika
Analizując prace z portfolio grafików staraj się dokładnie określić co Ci się w nich podoba i czy widzisz podobne rozwiązania graficzne i styl użyte w swoim projekcie. Jeśli nie, to grafik nie będzie w stanie wykonać dla Ciebie atrakcyjnego projektu ponieważ narzucisz mu wymagania, które będą w bezpośrednim konflikcie z reprezentowanym przez niego stylem.
2. Poproś kilka bezstronnych osób o wyrażenie opinii o wybranych portfolio
Nie oceniaj portfolio grafików samodzielnie. Poproś kilka innych osób o wyrażenie swoich opinii. Staraj się nie sugerować im wyboru ani nie wskazywać tych, których prace odpowiadają Ci najbardziej. Może się okazać, że będziesz jedyną, której odpowiadają prace konkretnych wykonawców.
3. Sprawdź prace wybranych grafików pod kątem czytelności i logiczności przekazu
Dobry grafik dba nie tylko o prezentację wizualną pracy, ale także o o to aby spełniała swój cel biznesowy. Z tego powodu, jego prace powinny cechować się przejrzystością oraz czytelnością, a informacje w nich zawarte powinny być przedstawione w sposób zrozumiały.
4. Dowiedz się jak pracują
Dobry grafik powinien sporo czasu spędzić na omawianiu z klientem założeń i celów projektu. Tylko dzięki temu będzie on później w stanie przygotować projekt, który spełni swoje cele. Osoby, które zabierają się do pracy od razu po poznaniu ogólnych informacji o zadaniu wykonają je po prostu słabo.
Dodatkowo, dobry grafik powinien konsultować swoją pracę nie tylko z osobą zamawiającą ale także z kilkoma innymi, bezstronnymi osobami – w idealnym przypadku osobami, do których kierowana jest praca graficzna. Dzięki temu będzie ona lepiej trafiała w ich gusta i, co za tym idzie, lepiej spełniała swój cel biznesowy.
5. Szukaj ludzi komunikatywnych
Skontaktuj się z poprzednimi klientami wybranych projektantów. Dowiedz się czy byli komunikatywni i szybko odpowiadali na zapytania klienta / pracodawcy. Utrudniony kontakt z grafikiem powinien być dla Ciebie znakiem ostrzegawczym.
6. Poproś wybranych kandydatów o opinię o swoim projekcie
Dobry grafik to taki, który ma trochę inne spojrzenie na projekt niż osoba, która go zatrudnia. Spojrzenie krytyczne, spod innego kąta jest tutaj bardzo wskazane, ponieważ zachęca do owocnej wymiany zdań, koncepcji i pomysłów.
W jakiej formie powinieneś otrzymać dzieło
Zawsze kiedy designer odda Ci gotowe dzieło, powinien przekazać Ci pliki zapisane w programie graficznym, który użył do jego stworzenia. Dzięki temu w przyszłości będziesz mógł zmienić grafika i przekazać mu oryginalne pliki projektu.
Jednak to nie wszystko. Potrzebne będą Ci także pliki w formatach, które będziesz mógł realnie wykorzystać np. w materiałach drukowanych, na stronie internetowej czy wizytówce. O nich opowiadam poniżej.
Materiały drukowane
Osoby, którym będziesz zlecać zaprojektowanie materiałów do druku powinny przygotować dla Ciebie plik:
– w skali barwnej CMYK (do druku w drukarniach)
– z grafiką przedstawioną za pomocą wektorów (formaty pliku np. SVG, EPS, CDR, AI, PDF-X, itd).
Grafiki wektorowe mają tą przewagę nad grafikami zapisanymi w formie rastrowej (np. w plikach JPG lub PNG ), że mogą być powiększane bez strat szczegółów.
Dodatkowo, wszelkie prace do druku na papierze powinny mieć widoczne tzw. ścinki / spady, czyli „ramki” wokoło projektu kontynuujące tło (są one wymagane przez drukarnie). Jak sama nazwa wskazuje drukarnie obcinają te „ścinki” dzięki czemu projekt graficzny może się rozciągać od krawędzi do krawędzi np. plakatu lub ulotki.
Materiały do prezentacji na ekranie
Grafiki mające być wyświetlane na ekranie możemy podzielić na dwie kategorie: statyczne (np. zdjęcia lub ikony) oraz ruchome (np. animowane reklamy).
Statyczne grafiki powinny być zapisane w dwóch formatach:
1. JPG z zerową kompresją do zapisu grafiki z dużą ilością szczegółów, np. banerów lub zdjęć. Dzięki zerowej kompresji otrzymasz plik w najwyższej jakości, który będziesz mógł w razie potrzeby samemu skompresować. Dodatkowo, systemy stron internetowych automatycznie kompresują zdjęcia podczas ich dodawania, więc w ten sposób unikasz podwójnej kompresji i straty szczegółów.
2. PNG – grafiki np. wykresów, tabel lub z dużą ilością jednolitych barw i prostych kształtów oraz grafiki z przezroczystym tłem (w tym zdjęcia).
Materiały animowane nie powinny być z kolei zapisane w formacie flash, który niedługo przestanie być rozwijany, nie jest domyślnie wspierany przez przeglądarki internetowe, a przez niektóre przeglądarki mobilne jest nawet blokowany.
Jak rozliczać się z grafikiem
Zanim zatrudnieni się grafika, trzeba być świadomym dwóch rzeczy:
- portfolio grafików nie reprezentują typowego poziomu ich prac – zawsze są to wybrane, najlepsze prace,
- przed otrzymaniem dzieła nie wiemy jaki poziom będzie reprezentować.
Z tego powodu najlepiej jest złożyć na początek zamówienie na przygotowanie małego elementu graficznego lub konceptu a dopiero później zamówić resztę.
Jeśli chodzi o kwestię rozliczeń to najczęściej z grafikami można rozliczyć się na fakturę. Czasmi jednak osoby nie prowadzące własnych działalności mogą zaproponować Ci rozliczenie na umowę o dzieło.
Z racji tego, że ta druga opcja nie jest zbyt wygodna dla wielu przedsiębiorców, proponuję w takich przypadkach skorzystać z usług firmy pośredniczącej Useme, którą opisywałem w tym artykule.
Niezależnie od tego jak będziesz się rozliczał, pamiętaj aby designer przeniósł na Ciebie majątkowe prawa autorskie do wykonanej przez siebie pracy (na wszystkich polach eksploatacji).
Co robić aby współpraca z grafikiem przebiegała sprawnie
Filarami owocnej współpracy z grafikiem są komunikacja oraz zaufanie.
Komunikacja
Ważne jest abyście przez cały okres współpracy mieli świadomość tego jak druga strona wyobraża sobie projekt i co jest dla niej w nim priorytetem. Jako zamawiający, musisz mieć także świadomość tego co jest w stanie wykonać grafik a co jest np. niezgodne z reprezentowanym przez niego stylem.
Jeśli notorycznie otrzymujesz od grafika prace poniżej poziomu jego portfolio to rozmowa jest jedynym rozwiązaniem problemu.
Zaufanie
Często klienci chcą posłużyć się grafikiem jak narzędziem i jego rękami urealnić swoje wyobrażenie projektu. Żądają wtedy wykonania mnóstwa poprawek do projektu i w nieskończoność przedłużają ukończenie dzieła.
Taka praca jednak nikomu nie wychodzi na dobre, ponieważ klienci nie są grafikami i nigdy nie są zadowoleni z finalnego dzieła.
Jedynym wyjściem jest tutaj zaufanie umiejętnościom designera, że wykona dla nas projekt na odpowiednim poziomie (a poprawki najlepiej wprowadzać rzadziej, po omówieniu ich z grafikiem).
Uwaga! Co musisz wiedzieć o szukaniu web-designera
Do zaprojektowania grafiki strony internetowej lub aplikacji nie polecam poszukiwania samodzielnych grafików. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się tu agencje lub zespoły, w których skład wchodzi przynajmniej jeden programista. Dlaczego? Posłużę się przykładem.
Otóż kilka razy zdarzyło nam się otrzymać od klientów gotowe grafiki stron www, które nie nadawały się do przeistoczenia w działające strony internetowe z kilku wymienionych poniżej powodów:
- projekt nie brał pod uwagę możliwości technicznych platformy, na której strona miałaby działać
- projekt nie był przygotowany z myślą o wykonaniu strony responsywnej (dostosowującej się do wielkości wyświetlaczy np. tel. komórkowych) i nie posiadał stosownych grafik
- projekt posiadał nieprzemyślaną strukturę treści, która w żadnym razie nie sprawdzałaby się na stronie www.
Czy o czymś zapomniałem?
Czy o czymś zapomniałem? A może masz własne doświadczenia z poszukiwań grafików? Proszę napisz o tym w komentarzach.
[signature]
„Zawsze kiedy designer odda Ci gotowe dzieło, powinien przekazać Ci pliki zapisane w programie graficznym, który użył do jego stworzenia. Dzięki temu w przyszłości będziesz mógł zmienić grafika i przekazać mu oryginalne pliki projektu.”
A gdzie prawa autorskie? Kto w takiej sytuacji jest autorem projektu. Wszystko zależy jak się z klientem umówisz przed rozpoczęciem prac.
Rozumiem, że ten blog jest poniekąd reklamą własnych usług, ale pisząc takie rzeczy psujesz moim zdaniem klienta. Na jakiej podstawie mam mu oddać pliki otwarte. Jak idziesz do knajpy, to czy po zamówieniu potrawy masz też prawo żądać przepisu na jego wykonanie?
O zapiskach dot. praw autorskich w umowach pisałem już w innym artykule ale w drodze wyjątku powtórzę.
Po pierwsze, autorskie prawa osobiste są niezbywalne, i nikt nie może ich od Ciebie wykupić ani podpisywać się pod Twoim dziełem swoim imieniem i nazwiskiem.
Po drugie, autorskie prawa majątkowe powinny być zawsze przeniesione na klienta w stosownej umowie ponieważ bez nich klient nie może się posługiwać zamówioną pracą. W takim dokumencie powinny być wymienione pola eksploatacji na których klientowi wolno używać pracy.
Po trzecie, Twoje porównanie z knajpą nie jest trafione ponieważ, nie podpisujesz z klientem osobnej umowy na wykonanie potrawy. Jednak gdybyś taką umowę podpisał i przekazał mu majątkowe prawa autorskie, to taki przepis powinieneś mu także przekazać.
Jeśli jesteś grafikiem i nie przekazujesz klientowi plików do zamówionych u Ciebie prac to według mnie działasz nieetycznie, zmuszając go do każdorazowego kontaktu z Tobą (i pewnie płacenia X PLN) za modyfikację pliku, do którego on ma prawo i powinien mieć możliwość dowolnego wyboru osoby, która go będzie dla niego przerabiać.
Ostatnia sprawa dotyczy mojego promowania się na tym blogu. Czy w tym momencie widzisz gdzieś jakąkolwiek stronę zawierającą spis moich usług? Ja nie widzę.
Co do Twoich usług:
„W temacie grafików z małych agencji mam akurat spore doświadczenie „z pierwszej ręki”, ponieważ sam taką agencję prowadzę (tu leci link). Postaram się jednak opisać je rzetelnie i bezstronnie.”
Ale żeby było jasne, nic do tego nie mam. Więcej, bardzo cenię Twoją wiedzę.
Jednak w dalszym ciągu nie zgadzam się z Twoją interpretacją.
ad 4. tak jestem grafikiem i efektem naszej umowy jest konkretne dzieło w postaci strony www, banera, czy czegokolwiek innego. Sposób w jaki je tworzę to moje know-how, więc jeśli klient chce mieć źródła to musi dodatkowo za nie zapłacić.
Wyobraźmy sobie sytuację, że przekazuję pliki i klient zamawia poprawki u innego grafika. Kto jest wtedy autorem zmienionego dzieła?
Pozdro
Ha. Dobre spostrzeżenie. Zapomniałem o tym linku. Z powodu ilości pracy już nie przyjmuję nowych klientów a strona mojej agencji została w sieci trochę z powodu tego, że nie chciało mi się jej usuwać. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Usuwam link.
Co do rozliczeń z klientem wydaje mi się, że możemy się zgodzić co do tego, że się nie zgadzamy 🙂
A jeśli chodzi o autorstwo zmodyfikowanego dzieła, to raczej oczywiste, że autorstwo jest wspólne. Twoje, jako twórcę wersji oryginalnej i drugiego grafika, który je modyfikował.