Witam w drugiej części raportu. Bez zbędnego wprowadzenia zapraszam do degustacji:)
Błąd 21. Niedopasowanie zdjęcia do tekstu
Głównymi zadaniami zdjęć są:
- nadanie realności produktowi,
- przybliżenie go potencjalnym klientom,
- spowodowanie, że wyobrażą siebie w roli posiadacza produktu
- spowodowanie, że wyobrażą siebie w sytuacji przedstawionej na zdjęciu
Żaden z tych celów nie zostanie osiągnięty jeśli zdjęcie nie będzie tematycznie związane z tekstem i celem strony.
W przedstawionym poniżej przypadku zmiana zdjęcia oraz kilka innych mniejszych modyfikacji spowodowała wzrost stopnia konwersji o 99.4%!

Błąd 22. Nienaturalnie wyglądające zdjęcia

Kolejnym często powtarzanym błędem jest używanie sztucznie wyglądających zdjęć. Wtedy, nawet jeśli będzie ono dopasowane tematycznie do tekstu to nie będzie dobrze spełniać wymienionych powyżej 4 zadań.
Sztuczny, śnieżnobiały uśmiech, perfekcyjna fryzura, idealne rysy i figura. Jeśli zdjęcie na Twojej stronie wygląda jakby było żywcem wyjęte z popularnego magazynu lub przerobione w Photoshopie to jest to złe zdjęcie. Postaraj się aby zdjęcie było oryginalne (nie zapominając jednak o odpowiedniej jakości).
Błąd 23. Źle skierowany wzrok osób na zdjęciach
Internauci częściej skupiają wzrok na miejscach strony, na które patrzą lub wskazują osoby na zdjęciach. Nieodpowiednie dobranie zdjęcia może powodować więc, że Twoi odwiedzający będą się koncentrowali bardziej na przycisku do polubienia profilu na Facebooku niż tekście sprzedażowym.

Błąd 24. Małe zdjęcia produktów

Małe zdjęcia produktów mogą zmniejszyć efektywność strony w namawianiu odwiedzających do kupna. Co prawda nie jest to jednak regułą i czasami może nie przynosić efektów, ale jeśli masz możliwość łatwego ich powiększenia to warto spróbować.
W przedstawionym obok przykładzie, powiększenie zdjęć wplynęło na poprawę stopnia konwersji o 9.46%. Źródło
Błąd 25. Strona „koszyka” bez zdjęć produktów
Pokazywanie zdjęć produktów w koszyku obniża ilość porzuceń koszyka i usunięć produktów. Dzieje się tak, ponieważ zdjęcia sprawiają, że dany produkt jest bliższy kupującemu i jego usunięcie wywołuje poczucie straty.
Błąd 26. Dane kontaktowe wyłącznie na stronie „kontakt”
Wiele e-biznesów notuje większe przychody kiedy uda się namówić osoby odwiedzające ich strony do kontaktu. Zadziwiające jest jednak, że wszelkie dane kontaktowe są najczęściej ukryte na stronie „kontakt”, na którą mało kto wchodzi bez naprawdę dobrego powodu.
Najłatwiejszym ze sposobów na ułatwienie kontaktu jest dodanie danych kontaktowych w dobrze widocznym miejscu na górze każdej strony lub w jej „stopce”. Dobrym wyjściem jest także umieszczenie formularza kontaktowego lub komunikatora, np. takiego jak używany czasami przeze mnie zopim, który w darmowej wersji powinien spełnić większość oczekiwań.
Błąd 27. Brak dowodu społecznego
Na stronach internetowych dowód społeczny może przyjmować formy:
- opinii
- recenzji
- referencji
- wymienionej ilości użytkowników lub klientów
Ich brak może obniżać efektywność oferty ponieważ zainteresowane osoby nie znajdują potwierdzenia słuszności swojego wyboru.
Błąd 28. Brak możliwości zawężenia wyboru w kategoriach e-sklepu
Zostało udowodnione, że konieczność wyboru z dużej ilości produktów sprawia, że klient:
- ma problemy z porównaniem produktów
- boi się podjęcia złego wyboru
- aby dokonać dobrej decyzji poszukuje opinii i wiedzy z wielu źródeł
Wszystko to wpływa na obniżenie sprzedaży w sklepach internetowych. Aby temu zaradzić wiele portali zaczyna wprowadzać funkcję zawężania wyników w oparciu o parametry produktów – tak jak na przykładzie poniżej

Błąd 29. Brak możliwości porównania produktów
Kiedy klient postawiony jest przed wyborem kilku bardzo do siebie podobnych produktów zwykle szuka dodatkowych opinii i recenzji w sieci. Za każdym razem gdy opuszcza witrynę sprzedawcy istnieje jednak ryzyko, że już na nią nie powróci.
Aby choć w małym stopniu zapobiec takim sytuacjom nieoceniona okazuje się funkcja porównania parametrów produktów.

Błąd 30. Brak gotowych produktów

Wiele firm oferuje produkty, których komponenty można własnoręcznie dobrać lub spersonalizować wygląd. Taka możliwość jest dużym plusem dla niektórych klientów lecz dla innych może być zbyt skomplikowana, wymagać specjalistycznej wiedzy lub po prostu zabierać zbyt wiele czasu.
Wielu właścicieli e-biznesów o tym zapomina i nie oferuje gotowych, skonfigurowanych produktów.
Za przykład niech posłuży dodatkowe wyposażenie auta, które co prawda można kupić oddzielnie lecz także w małych pakietach lub w kompletnych wersjach wyposażenia. Kolejnym przykładem mogą także być… kanapki z fast-foodów SUBWAY, które co prawda można personalizować lecz można się także zdać na standardowy zestaw składników.
Na prawo widzisz jakie parametry zamówienia musi określić kupujący w jednej z Polskich drukarni internetowych. Gotowe zestawy nie są dostępne.
Błąd 31. Brak wyróżnienia najlepszej opcji w cenniku

Wiele firm oferuje jeden produkt lub usługę ale w wielu wersjach. Dla ułatwienia wyboru takie warianty często porównywane są z sobą w tabeli. Błędem jest jednak brak wyszczególnienia jednego z nich.
Takie wyszczególnienie ułatwia wybór poprzez dodanie odpowiedniego punktu odniesienia
Błąd 32. Określanie kryteriów hasła

Często podczas rejestracji wymagane jest podanie hasła spełniającego określone kryteria. Jest to duże utrudnienie dla osób, które korzystają na wszystkich witrynach z takiego samego hasła. Takie osoby mogą nie być w stanie przypomnieć sobie wpisywanego hasła przy kolejnym odwiedzeniu witryny i ją opuszczą. Nie pomaga tutaj także możliwość przypomnienia hasła, ponieważ:
- nie wszyscy będą chcieli przechodzić proces przypominania i weryfikacji
- nowe hasło będzie musiało spełniać takie same kryteria
Błąd 33. Zbędne pola w formularzu

Każde dodatkowe pole w formularzu obniża ilość osób, które go wypełnią i wyślą. Aby tego uniknąć postaraj się ograniczyć ich ilość do minimum lub wyraźnie oznaczyć część z nich jako niewymagane. Jeśli jednak ograniczenie pól nie jest możliwe to stwórz formularz wielostronicowy, który rozdziela pola na kilka stron.
Błąd 34. Elementy na stronie przypominające baner reklamowy
Internauci przez lata nagabywani różnego rodzaju reklamami wykształcili w sobie tzw. „banner blindeness”, czyli ślepotę banerową. Objawia się to tym, że wszystko co wygląda jak baner reklamowy zostaje automatycznie pominięte przez użytkownika.
Potwierdzają to badania ruchu gałek ocznych, które pokazują na jakie elementy na stronach patrzą internauci.

Błąd 35. Mało informacyjne nagłówki i tytuły
Nagłówki oraz tytuły mają za zadanie zachęcić odwiedzających do zapoznania się z treściami, do których nawiązują. Jednak aby wypełnić to zadanie muszą:
- precyzyjnie określić co znajduje się w treści
- poinformować o korzyściach, które przyniesie lektura
Niestety, przeważnie tytuły próbują być sprytne, zabawne, inteligentne, dające do myślenia, itd. ale nie precyzyjne i informujące. Firma CityClick sprawdziła to na własnej skórze kiedy testowała różne nagłówki na swoją stronę. Zwycięski napis – w odróżnieniu od innych testowanych napisów – posiadał obie z porządanych cech.


Błąd 36. Teksty nie skoncentrowane na potrzebach klienta
Często spotykanym błędem we wszelkiego rodzaju ofertach jest rozpoczynanie ich od mówienia o sobie, swojej firmie, historii jej sukcesu, itd. Autorzy takich tekstów wychodzą z założenia, że taki wstęp buduje autorytet firmy i daje lepszy punkt startu do oferowania produktów.
Są jednak w błędzie. Ludzie najbardziej interesują się samymi sobą dlatego poszukują informacji, które mogą się im przydać. Dopiero w momencie, kiedy znajdą coś odpowiadającego zaczynają zastanawiać się czy warto jest go kupić.
Teksty na Twojej stronie (szczególnie te ofertowe) powinny zatem przede wszystkim mówić o:
- korzyściach, które da klientowi posiadanie produktu
- doświadczeniach płynących z jego użytkowania
- problemach, które produkt rozwiąże, itd.
Błąd 37. Brak kluczowych informacji o produkcie lub usłudze
Często zdarza się, że informacje, które mogą okazać się kluczowe do podjęcia decyzji o zakupie nie są udostępnione. Najczęściej taka sytuacja widoczna jest w sklepach internetowych, gdzie często dużym problemem jest odnalezienie informacji o:
- dostępności produktu,
- kosztach transportu,
- terminie realizacji zamówienia
Brak kluczowych informacji nie ogranicza się jednak wyłącznie do sklepów. Często właściciele innych e-biznesów popełniają ten błąd nawet nie zdając sobie z niego sprawy.
Upewnij się, że nie popełniasz tego błędu wysyłając ankiety swoim klientom. Możesz też poprosić swoich programistów o przygotowanie krótkiego formularza, który będzie pokazywany odwiedzającym, którzy będą chcieli opuścić Twoją stronę po kilku sekundach.
Błąd 38. Ściana tekstu
Nie wszyscy odwiedzający strony www są na tyle zmotywowani aby przeczytać w całości każdy tekst. Prawdę powiedziawszy stanowią oni zdecydowaną mniejszość. Jeśli nie chcesz ich do tego zmuszać (uwierz mi, że nie chcesz), to treści na Twojej stronie muszą umożliwiać łatwe przeszukiwanie.
Dlatego ważne jest:
- Dzielenie tekstu na sekcje – każda z własnym nagłówkiem
- Dzielenie tekstu na krótkie paragrafy – 1 paragraf = 1 myśl
- Używanie krótkich zdań
- Pogrubianie szczególnie ważnych fragmentów tekstu, które omawiają jakiś fragment tekstu (podobnie jak nagłówek)
- pochylanie tekstu, który ma być inaczej intonowany
Błąd 39. Wymuszanie rejestracji w sklepie internetowym
Ludzie nie lubią się rejestrować z wielu powodów. Czasami jest to niepewność co się stanie z danymi osobowymi, obrona przed spamem, niechęć przed byciem klasyfikowanym, stratą czasu związaną z wypełnianiem wszystkich pól, wymyślaniem haseł i potwierdzaniem maili, itd.
Dlatego część osób rezygnuje z zakupu jeśli nie mają możliwości zamówienia jako „gość”.

Błąd 40. Pole do wpisania kuponu zniżkowego na stronie koszyka
Wiele osób, widząc „okienko” do wpisania kuponu opuszcza koszyk aby znaleźć taki kupon w sklepie lub internecie. Takie poszukiwania powodują jednak, że potencjalny klient wychodzi ze ścieżki konwersji, traci poczucie zasadności zakupu i może z niego rezygnuje