Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

40 błędów, które obniżają efektywność komercyjnych stron www | Część 1

poradnik 3 - small

Niektóre błędy na stronach www sprawiają, że odwiedzający szybciej je opuszczają, gubią się, frustrują, opuszczają proces realizacji zamówienia. Z tego 2-częściowego raportu dowiesz się aż o 40 takich błędach.

Niektóre z wymienionych błędów będą poważne a inne niewielkie. Radziłbym ci jednak nie lekceważyć żadnych z nich – nawet tych małych. Zgodnie z przysłowiem „grosz do grosza i będzie kokosza” wiele niewielkich błędów może znacznie obniżyć efektywność witryny.

2 część raportu

Raport dodatkowy. 10+ błędów…

Używane pojęcia

Znajomość poniższych pojęć pozwoli Ci lepiej zrozumieć poniższy treść raportu.

Strona i witryna
Ponieważ wyraz strona w języku Polskim oznacza zarówno strona internetowa jak i podstrona to aby uniknąć niejasności na potrzeby tego poradnika podstrona będzie określana jako strona. Strona internetowa będzie natomiast określana jako witryna.
Konwersja
Z konwersją mamy do czynienia wtedy, kiedy odwiedzający wykona pożądaną czynność na witrynie, np. zakupi produkt, zarejestruje się, wypełni ankietę, itd.
Stopień konwersji
Stopień konwersji to stosunek osób dokonujących konwersji do wszystkich odwiedzających, np. stopień konwersji wynoszący 2% oznacza, że 2 na 100 odwiedzających wykonuje pożądaną akcję.
Ścieżka konwersji
Ścieżka konwersji to droga jaką przebywa odwiedzający aby konwertować. W sklepie internetowym taka ścieżka może wyglądać następująco:

(Początek ścieżki) Strona produktu > strona koszyka > strona wpisywania danych adresowych > wybieranie formy płatności > … > potwierdzenie złożenia zamówienia (koniec ścieżki – konwersja)

Tak natomiast może wyglądać na stronie producenta oprogramowania:

(Początek ścieżki) Strona główna > strona z ogólnymi informacjami o programie > cennik > strona z danymi technicznymi > strona z omówieniem typów licencji > porównanie wersji > koszyk > wybieranie sposobu płatności > … > potwierdzenie zamówienia (Koniec ścieżki – konwersja)

Cel witryny
Celem witryny jest namówienie odwiedzającego do konwersji.
Cel strony
Celem strony może być namówienie odwiedzającego do przejścia do kolejnej strony w ścieżce konwersji lub wykonanie celu witryny.
Strona docelowa
Strona docelowa to strona, na którą są przekierowane osoby po kliknięciu reklamy w internecie. Zwykle strony docelowe mają bardzo konkretny cel, np. namówić odwiedzającego do rejestracji lub zakupienia produktu.

Błąd 1. Zbyt długie ładowanie stron

Kissmetricks - ładowanie strony - infografika

Jeśli strona zbyt długo się ładuje może to mieć dwa następstwa. Po pierwsze, więcej osób zrezygnuje z oczekiwania na jej załadowanie i poszuka sobie innego źródła informacji. Po drugie, czas ładowania jest jednym z czynników wpływających na pozycję witryny w wynikach wyszukania Google. Innymi słowy im Twoja strona dłużej się ładuje tym jest niżej w wynikach wyszukania.

Ile wynosi optymalny czas ładowania?

Z infografiki przygotowanej przez KISSmetrics możemy się dowiedzieć, że jeśli strona się nie załaduje w ciągu 5 sekund to możemy liczyć na to, że 16% odwiedzających zrezygnuje z dalszego czekania. Oczekiwanie miedzy 6 a 10 sekund podwyższa to do aż 46%!

Długość ładowania swojej strony możesz sprawdzić na WebPageTest.org

Błąd 2. Niepoprawne wyświetlanie witryny

Właściciele stron www czasami nie są świadomi, że ich witryna wyświetla się z błędami na przeglądarkach, z których sami nie korzystają. Tyczy się to szczególnie starszych wersji Internet Explorera oraz przeglądarek mobilnych. Czasami może się jednak zdarzyć, że problemy występują także z nowoczesnymi przeglądarkami.

Informacje jakich przeglądarek używają Twoi odwiedzający znajdziesz w Google Analytics (mam nadzieję, że go używasz). Z kolei na BrowserShots sprawdzisz jak się na nich prezentuje Twoja strona.

Błąd 3. Brak weryfikacji potrzeb grupy docelowej

Błędem, który doprowadza do upadku wiele młodych witryn jest złe dostosowanie ich treści i ofert do potrzeb grupy docelowej. Jaki jest tego powód? Ich właściciele określają grupę docelową swojej witryny zanim ona powstanie i nie weryfikują tego kiedy już jest w sieci. Moment rozpoczęcia e-działalności to najlepszy momentem aby dokładne poznać:

  1. potrzeby odwiedzających
  2. wymagania, oczekiwania i obawy w stosunku do produktów lub usług
  3. oczekiwania od strony, jej treści, funkcjonalności

Czy sprawdziłeś, czy Twoje początkowe założenia pokrywają się z rzeczywistością? Jeśli nie to jest kilka bardzo prostych sposobów aby się tego dowiedzieć.

  1. Podpytaj osoby, które się z Tobą kontaktują,
  2. Czytaj opinie o swojej firmie na forach,
  3. Umieścić ankietę na stronie lub wyślij ją dotychczasowym klientom. Jeśli dobrze ją zaprojektujesz to osiągniesz świetne rezultaty. Tutaj znajdziesz informacje jak ją stworzyć przy pomocy darmowego narzędzia od Google.

Błąd 4. Brak prób przywiązania odwiedzających do serwisu

Wiele witryn zachowuje się jak rewolwerowiec z jedną kulą w magazynku. Próbują „ustrzelić” odwiedzających i namówić ich do konwersji przy pierwszym kontakcie. Nie robią jednak nic, aby zatrzymać przy sobie osoby, które nie są do tego jeszcze gotowe. A przecież wielu z nich mogłoby konwertować w przyszłości! Tacy odwiedzający opuszczają witrynę i bardzo prawdopodobne jest, że już nigdy do niej nie wrócą!

Nie popełniaj tego samego błędu. Postaraj się namówić swoich odwiedzających do zapisania się do newslettera (najbardziej efektywne) lub polubienia profilu firmy na Facebooku. Jeśli prowadzisz bloga to możesz dodatkowo zaoferować im subskrypcję kanału RSS.

Błąd 5. Kierowanie ruchu z reklam na stronę główną

Bardzo rzadko cel witryny jest jednocześnie celem strony głównej. Najczęściej służy ona jako drogowskaz kierujący odwiedzających na odpowiednie ścieżki konwersji. Dlatego dużym błędem jest kierowanie na nią ruchu z reklam.

Dlaczego?

Reklamy wzbudzają oczekiwania osób, które w nie klikają odnośnie tego, co zobaczą na linkowanej stronie. Tutaj zapiszesz się na 30 dniowy program dieta cud. Tam założysz najlepszą i najtańszą na rynku lokatę. Jeśli taki ruch skierujesz na swoja stronę główną, gdzie kilka tematów rywalizuje o zainteresowanie odwiedzającego, to ryzykujesz, że ktoś nie odnajdzie tego co mu obiecano i wyjdzie ze strony. Zamiast tego taki ruch powinien być skierowany na stronę docelową lub stronę rozpoczynającą ścieżkę konwersji.

Błąd 6. Słabe zachęty

Zapisałeś się do mojego newslettera i otrzymałeś darmowy, przydatny raport. Czy zapisałbyś się na niego, gdybym go nie dodawał? Czy samo otrzymywanie informacji o nowych artykułach i poradnikach wystarczyłoby żeby namówić ciebie do podania swojego adresu email?

Błędem na wielu witrynach jest słaba zachęta do konwersji. Nie oferują prawie nic w zamian za rejestrację, wypełnienie ankiety, polubienie profilu na Facebooku, skontaktowanie się z biurem obsługi lub jakąkolwiek inną konwersję. Nie popełniaj tego błędu. Kiedy chcesz namówić kogoś do konwersji to upewnij się, że odpowiednio go do tego zachęcasz.

Błąd 7. Zbyt wiele widocznych elementów w menu

Rozwijane menu na stronie głównej Allegro
Rozwijane menu na stronie głównej Allegro

Duży wybór może prowadzić do paraliżu, uniemożliwiając podjęcie decyzji. Widać to np. w przypadków niektórych menu na witrynach internetowych. Dziesiątki linków do kategorii i stron informacyjnych wprowadzają chaos, nie pozwalają się szybko zorientować w zawartości strony i odszukać odpowiednie treści.

Duże serwisy doskonale zdają sobie sprawę z tego problemu dlatego prezentują tylko główne kategorie i najważniejsze linki a resztę pokazują w rozwijanych menu. Ty powinieneś robić tak samo.

Błąd 8. Niejasne oznaczenie elementów nawigacyjnych

Strona internetowa to nie miejsce na zagadki. Nikt nie kliknie w łącze, które nie będzie informować do jakich treści prowadzi. Postaraj się, aby tytuły wszystkich przycisków, łącz w menu oraz w tekście jasno to komunikowały.

Błąd 9. Konkurencja celów

Każda strona powinna mieć tylko i wyłącznie 1 główny cel. Dzięki temu będzie skoncentrowana tylko na jednym temacie i przez to będzie go lepiej wypełniać.

Błąd 10. Złe wyróżnienie najważniejszego przycisku

Jeśli głównym celem Twojej strony jest namówienie kogoś na kliknięcie konkretnego przycisku, to postaraj się szczególnie go wyróżnić. Powiększ go, spaw aby kontrastował z resztą strony, użyj innej czcionki.

Błąd 11. Brak przycisku „ratunkowego”

Jeśli odwiedzający podążający ścieżką konwersji nie będą gotowi kliknąć wyróżniony przycisk na stronie to mogą:

  1. wrócić do poprzedniej strony,
  2. poszukać innych treści na witrynie
  3. opuścić ją

Każda z tych opcji obniży stopień konwersji Twojej witryny dlatego musisz mieć zawsze przygotowany przycisk „ratunkowy”, czyli znajdujący się zaraz obok niego, drugi, mniej wyróżniający się przycisk, który skieruje ich do stron dających więcej informacji na wybrany temat. Przykładowo, obok przycisku „kup teraz” można dodać przycisk „dowiedz się więcej” lub „porównaj pakiety”.

Opcja "dowiedz się więcej" dla osób niezdecydowanych na zakup.
Opcja „dowiedz się więcej” dla osób niezdecydowanych na zakup.

Błąd 12. Neutralny tekst przycisku namawiającego do wypełnienia celu witryny

Wyobraź sobie witrynę o dietach dla puszystych, której celem jest namówienie ludzi do zapisania na program treningowy „Schudnij w 30 dni”. Na jednej z jej stron znajduje się formularz a pod nim przycisk „Zapisz mnie”. Ten tekst jest dobry, lecz zdecydowanie lepszym wyborem byłby tekst wspominający korzyści, np. „Chcę się zapisać i schudnąć w 30 dni”. Czy widzisz jak taka mała różnica sprawia, że schudnięcie staje się oddalone od danej osoby tylko o 1 klik?

Zmiana nagłówka i treści guziczka zwiększyła stopień konwersji o 31.54%
Zmiana nagłówka i treści guziczka zwiększyła stopień konwersji o 31.54%

Błąd 13. Umieszczanie menu w koszyku i na stronach docelowych

Strony docelowe muszą być wyjątkowo skoncentrowane na osiągnięciu swojego celu dlatego nie mogą rozpraszać odwiedzających ani umożliwiać mu łatwego opuszczenie strony. Jednym z takich elementów jest … menu nawigacyjne. Usunięcie go dobrze wpływa na zwiększenie efektywności strony.

Błąd 14. Popupy

Pewnie wiele razy zdarzyło Ci się wejść na stronkę i pierwszą rzeczą, która zobaczyłeś było okienko namawiające do rejestracji lub kupna produktu. Lubisz takie „przeszkadzajki”?

Jeśli naprawdę chcesz poinformować kogoś o swojej nowej ofercie lub newsletterze zrób to w konwencjonalny sposób – przeznaczając na to odpowiednie miejsce na stronie głównej i w kolumnie bocznej. Dobrym wyjściem będzie także

  1. pasek górny z informacją, którą trzeba kliknąć aby się schowała (tak jak na mojej stronie)
  2. okienko pojawiające się po prawej stronie ekranu w momencie gdy zjedziesz do dołu strony. W takim momencie czytelnik zwykle przeczytał już całą treść danej strony i poszukuje ciekawego miejsca aby kliknąć. Taka informacja może być właśnie tym czego potrzebuje.
pasek górny na stronie e-biznes krok po kroku
pasek górny na stronie e-biznes krok po kroku
Działanie wtyczki simple related posts do WordPressa
Działanie wtyczki simple related posts do WordPressa

Błąd 15. Brak opisu witryny w górnej części strony

Do jakiej strony może kierować taki link?

google - wpis

Powyższe łącze może kierować do artykułu na stronie z przydatnymi ciekawostkami, blogu o owadach, blogu lekarza lub biura turystycznego. Dlaczego Ci o tym mówię?

Większość z odwiedzających Cię po raz pierwszy osób nie będzie wiedzieć jakiego typu masz witrynę i jakie treści mogą na niej znaleźć. Jeśli się tego nie dowiedzą to opuszczą ją po przeczytaniu artykułu, który ich tam przyciągnął. Z tego powodu w górnej części strony powinieneś zawsze umieszczać czytelny napis informujący o temacie i zawartości Twojej witryny.

Błąd 16. Brak wyszukiwarki na dużej witrynie

Tego nie trzeba komentować.

Błąd 17. Słaba czytelność tekstu

Słaba czytelność tekstu może sprawić, że będzie ona mało dostępna nie tylko dla osób starszych i o problemach ze wzrokiem. Mało czytelny tekst szybciej zmęczy wzrok każdej osoby. Przez to tekst Twojej oferty może nigdy nie być przeczytany do końca, Twoje artykuły nie będą popularne, Twój telefon kontaktowy będzie niewidoczny, formularz może być nieczytelny, itd.

Przykład nieczytelnego tekstu na „stopce” szablonu strony www.

Stopka szablonu strony www
Stopka szablonu strony www
Błędy czytelności tekstu na stopce
Błędy czytelności tekstu na stopce
Stopka po moich szybkich poprawkach
Stopka po moich szybkich poprawkach

Dowiedz się jakie są cechy czytelnego tekstu

Błąd 18. Używanie pokazu slajdów na stronie głównej

Wyświetlanie pokazu slajdów na stronie głównej nie jest dobrym pomysłem jeśli:

  1. Twoja strona główna ma za zadanie kierować klientów na kilka różnych ścieżek konwersji oraz jeśli
  2. Początek każdej ścieżki znajduje się na innym slajdzie

Co bardziej niecierpliwi odwiedzający nie będą w stanie zapoznać się ze wszystkimi slajdami i mogą przegapić „wejście” na ścieżkę konwersji, która by im odpowiadała.

Jeśli musisz użyć pokazu slajdów to umieść obok niego nazwane guziczki kierujące do odpowiednich slajdów. Takie rozwiązanie widzimy np. na stronie Plus GSM.

Przyciski do zmiany slajdów na stronie Plus GSM
Przyciski do zmiany slajdów na stronie Plus GSM

Błąd 19 i 20. Błędy granicy 600-go piksela

Wielkości ekranów urządzeń z dostępem do internetu są różne. Począwszy od małych ekranów smartfonów kończąc na monitorach o rozdzielczości przekraczającej Full HD. Jednak olbrzymia większość użytkowników jest w stanie zobaczyć obszar o wysokości 600 pikseli począwszy od początku strony. Ten obszar jest widziany pierwszy i od tego jakie zrobi pierwsze wrażenie będzie decydować to, czy ktoś będzie dalej zagłębiał się w zawartość strony i witryny.

Zaciemniona część wskazuje obszar 600 pikseli
Zaciemniona część wskazuje obszar 600 pikseli

Zostawiając sprawę wyglądu na późniejsze rozważania, z części ekranu do wysokości 600 pikseli czytelnicy powinni być w stanie dowiedzieć się:

  1. na jakiej witrynie się znaleźli,
  2. jakie treści się na niej znajdują,
  3. jaką akcję mogą wykonać na stronie na której się obecnie znajdują
  4. powinni być w stanie ocenić czy im się to będzie opłacało.

Z tego powodu ważne jest unikanie następujących „błędów 600 pikseli”:

  1. używanie dużych reklam banerowych na górze strony
  2. nie sugerowanie, że coś znajduje się poniżej tej granicy
  3. umieszczanie ważnych elementów poniżej 600 piksela
  4. oraz wspomniane wcześniej nie informowanie odwiedzających na jakim typie witryny się znajdują (poprzez logo, slogan i nagłówek)