Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Bonus. Kolejne 10+ błędów, które obniżają efektywność komercyjnych stron www

10 plus bledow med

Witam w dodatku do raportu „40 błędów…”. Na chwilę obecną znajdziesz tutaj 11 błędów, które obniżają efektywność stron www. W przyszłości będę go rozszerzał o kolejne.

1 część głównego raportu

2 część głównego raportu

Błąd 41. Nie używanie przekierowań 301

Wyobraź sobie taką, bardzo prawdopodobną sytuację.

Wprowadzasz nową ofertę. Na kilku blogach, stronach tematycznych i forach dodajesz informacje o niej wraz z odpowiednim linkiem. Po jakimś czasie oferta przestaje być aktualna więc ją usuwasz lub gruntownie zmieniasz (łącznie z adresem). W tym momencie wszystkie linki, które prowadziły na Twoją stronę stają się martwe.

Jeśli ktokolwiek zainteresowany Twoją ofertą lub firmą wejdzie przez taki link to zobaczy błąd 404 informujący o nieistniejącej stronie.

Strona błędu 404
Strona błędu 404

Jaki będzie ich kolejny krok? Najprawdopodobniej opuszczą stronę.

Możesz się jednak przed tym w prosty sposób uchronić wykonując tzw. przekierowanie 301 na nowy adres. Poproś swojego programistę o pomoc jeśli nie wiesz jak to zrobić.

Błąd 42. Brak zaprojektowanej strony 404

Pomimo przekierowań 301 prędzej czy później ktoś wejdzie na nieistniejącą stronę. Powody mogą być różne, np. błędnie wpisany adres lub kliknięcie w link z literówką. Na szczęście nie jesteś skazany na pokazywanie komukolwiek tekstu błędu 404 jak na obrazku powyżej. Zamiast tego możesz zamówić odpowiednio zaprojektowaną stronę 404 i zmniejszyć ilość opuszczeń witryny. W tym celu musi się na niej znajdować:

  1. Logo i menu Twojej witryny
  2. wyszukiwarka
  3. linki do najpopularniejszych stron

Te firmy robią to prawie dobrze:

Strona z błędem 404 w onet.pl
Strona z błędem 404 w onet.pl
Strona 404 w witrynie agencji interaktywnej
Strona 404 w witrynie agencji interaktywnej

Błąd 43. Martwe linki wewnętrzne i wychodzące

Istnienie martwych linków przychodzących to nie jedyny problem stojący na drodze do wysokiej konwersji. Nie należy zapominać także o linkach wewnętrznych i wychodzących, czyli takich, które znajdują się na Twojej witrynie i kierują do jej podstron lub innych witryn.

W tym artykule znajdziesz wszystko co potrzeba aby naprawić takie linki.

Błąd 44. Brak elementu wyróżniającego markę lub produkt

Olbrzymim błędem popełnianym przez wielu e-biznesmanów jest brak wyróżnienia swojej firmy, marki lub produktu na tle konkurencji. Wyróżnienie pozwala:

  1. zwiększyć rozpoznawalność marki/firmy/produktu
  2. zbudować przewagę konkurencyjną
  3. zdobyć fanów marki
  4. zwiększyć sprzedaż
  5. podnieść ceny!!!

Wyróżnianie przynosi efekty niezależnie od ilości konkurentów lub nasycenia rynku. Nie wiesz jak się wyróżnić? Napisałem artykuł na ten temat. Zapraszam do lektury (strony nie znaleziono).

Błąd 45. Nieumiejętność zdefiniowania unikalnej propozycji sprzedaży

Unikalna propozycja sprzedaży to nic innego jak zawarta w jednym zdaniu informacja odpowiadająca na pytanie „dlaczego osoba z Twojej grupy docelowej miałaby skorzystać z Twojej oferty a nie oferty konkurencyjnej?”.

Jeśli sam nie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie to nie masz podstaw wymagać tego od swoich potencjalnych klientów.

Błąd 46. „Zajawki” produktów stanowiące główny element strony głównej e-sklepu

Strona główna z produktami

W głównym raporcie „40 błędów…” pisałem, że celem strony głównej jest kierowanie odwiedzających do odpowiednich sekcji witryny. Niestety, wiele e-sklepów nie zdaje sobie z tego sprawy i pokazuje na niej kilkanaście a czasami nawet kilkadziesiąt produktów. Jest to nieefektywne z dwóch powodów.

  1. Istnieje bardzo nikła szansa na to, że któryś z produktów na stronie głównej zaciekawi odwiedzających, którzy wchodzą do e-sklepu szukając setek a nawet tysięcy różnych produktów.
  2. Ludzie nigdy nie kupują pierwszego produktu, który widzą.

Zamiast umieszczać wiele produktów na stronie głównej lepiej jest wyświetlić przyciski do kategorii (koniecznie z obrazkami). Dzięki nim odwiedzający będą w stanie szybko i sprawnie odnaleźć grupy interesujących ich produktów, porównać je i wybrać najbardziej odpowiednie.

Jeśli już koniecznie chcesz umieścić na stronie głównej jakieś produkty to skoncentruj się wyłącznie na kilku bestsellerach oraz produktach w promocji.

Błąd 47. Ślepe uliczki

Ślepa uliczka na stronie www pojawia się wtedy kiedy odwiedzający dojdzie do miejsca na stronie gdzie nie może wykonać ruchu (kliknąć coś, przejść na inną stronę). Ślepe uliczki negatywnie wpływają na konwersję witryny poprzez podwyższenie ilości odrzuceń i opuszczeń jej podstron.

W moim poprzednim artykule opisałem gdzie najczęściej znajdują się takie uliczki oraz jak je usunąć (strony nie znaleziono).

Błąd 48. Używanie Captchy

recaptcha

Captcha jest systemem do rozróżniania „ludzkich” użytkowników od robotów spamujących. System działa w oparciu o test obrazkowy najczęściej prezentujący wyrazy lub litery, które należy przepisać w odpowiednie pole.

Niestety, captcha ma sporo minusów. Za najpoważniejsze można uznać:

  1. uniemożliwianie osobom słabo i niewidzących dostępu do treści. Tylko nieliczne systemy captcha oferują test audio.
  2. podwyższanie poziomu frustracji dla użytkowników.

Zamiast testów captcha o wiele lepiej wykorzystać proste testy logiczne, typu „wpisz w okienko najwyższą cyfrę z grupy 1, 7, 18, 4”.

Błąd 49. Niewidoczne zapewnienia gwarancyjne

gwarancja

Jest wiele powodów dla których potencjalny klient może zrezygnować z zakupu. Jednym z nich jest niepewność odnośnie jakości produktu lub jego cech funkcjonalnych. Problem ten można jednak ominąć umeszczając na stronie widoczne zapewnienie gwarancyjne.

Błąd 50. Brak zapewnień o bezpieczeństwie

trust-seals

Kolejnym powodem rezygnacji z konwersji może być poczucie niebezpieczeństwa. Tyczy się to szczególnie:

  1. Zostawianiu danych w formularzach rejestracyjnych (im więcej danych tym wyższe poczucie zagrożenia)
  2. Dokonywania płatności poprzez wpisywanie numeru karty kredytowej/płatniczej oraz kodu zabezpieczającego CCV
  3. Dokonywanie płatności przez nieznane systemy albo metody płatnicze

Poczucie niebezpieczeństwa można jednak zmniejszyć pokazując w widocznym miejscu pieczęć gwarancyjną, logo znanej firmy szyfrującej dane, przekazujące pieniądze, itp.

Błąd 51. Pola w formularzu nie zapamiętujące wprowadzanej treści

Czy znasz to uczucie kiedy po uzupełnieniu wszystkich pól długiego formularza i próbie wysłania go okazuje się, że gdzieś zrobiłeś błąd i musisz go poprawić? A czy zdarzyło Ci się kiedyś, że musiałeś wpisywać wszystko od nowa ponieważ formularz nie zapamiętywał poprzednio wpisanych treści?

Jeśli znasz te uczucia to doskonale wiesz co czują ludzie, którzy muszą robić to samo. Część z nich jest tak sfrustrowana, że opuszcza stronę i nigdy już nie wraca.

Formularze na Twojej stronie także nie zapamiętują wprowadzonych informacji? Skontaktuj się ze swoim programistą i popraw to natychmiast.