30 rzeczy, które musisz zrobić przed i zaraz po uruchomieniu strony www
Kiedy Twoja strona jest projektowana
1. Wybierz najlepsze frazy kluczowe
Poproś firmę zajmującą się pozycjonowaniem o określenie i zbadanie intratnych fraz kluczowych używanych dla Twojego biznesu. Frazy powinny być podzielone na kilka grup – w zależności od poziomu gotowości odwiedzającego do zakupu.
Frazy wpisywane przez osoby:
- zainteresowane tematyką ale nie myślące jak na razie o zakupie
- badające rynek
- porównujące produkty / usługi
- zdecydowane na zakup
Każda fraza na liście powinna zawierać informacje o:
- ilości osób wyszukujących daną frazę w ciągu miesiąca
- Koszt pozycjonowania się na pierwszą stronę wyników (będzie przydatne w późniejszym okresie)
- Siłę konkurencji na danej frazie (najlepiej w skali od 0 (bardzo łatwo) do 5 (praktycznie niemożliwe )),
- Koszt reklamy AdWords
Przeglądając takie informacje szybko zorientujesz się gdzie masz szansę powalczyć o odwiedzających a gdzie lepiej nie tracić czasu i pieniędzy. Zobaczysz na jakie frazy warto się pozycjonować a na jakie bardziej będzie się opłacało reklamować, itp.
2. Zacznij pisać teksty na stronę w oparciu o wybrane frazy kluczowe
Google lubi dobrej jakości treść a strony, które je zawierają są wyżej w wynikach. Napisz teksty, które tematycznie zgadzają się z wybranymi przez Ciebie frazami kluczowymi (i je zawierają) a dzięki nim szybciej dostaniesz się na pierwszą stronę wyników, zdobędziesz pierwszych odwiedzających a może i nawet klientów.
3. Przygotuj przynętę
Jeśli będziesz chciał namawiać odwiedzających do zapisania się do newslettera, rejestracji lub kontaktu zwykła zachęta może nie wystarczyć. Przygotuj przynętę, która zaciekawi swoich odwiedzających i oferuj ją wszystkim osobom, które wykonają na Twojej stronie porządną akcję. Możesz w tym celu napisać poradnik, raport, oferować darmowy produkt, poradę lub cokolwiek co zaciekawi i przyda się innym.
4. Zatrudnij copywritera aby sprawdził teksty na Twojej stronie
Nie oszukujmy się, nie masz doświadczenia w pisaniu tekstów. A szczególnie takich, które mają namawiać odwiedzających do zakupu, rejestracji czy wykonania innej konkretnej akcji. Dlatego zatrudnij copywritera z doświadczeniem w pisaniu tekstów sprzedażowych na strony internetowe i (najlepiej) przygotowaniu tekstów pod pozycjonowanie. Dzięki niemu Twoja strona będzie:
- bardziej perswazyjna
- lepiej namawiała użytkowników do zakupu,
- lepiej pozycjonowała się w Google
5. Sprawdź kolorystykę swojej strony na kilku monitorach
Kiedy otrzymasz od swoich grafików projekt graficzny do zatwierdzenia sprawdź go na kilku monitorach. To co na jednym może wyglądać na granatowe na innym może być czarne, niebieskie albo fioletowe. Może okazać się, że tylko na Twoim monitorze kolory się prezentują źle lub wręcz przeciwnie.
6. Zamów tymczasową stronę informacyjną „strona w produkcji”
Czy…
- Twoja strona zostanie oddana do użytku za więcej niż miesiąc?
- Masz już przygotowaną przynętę lub chcesz rozpocząć swoje działania w sieci od jakiejś promocji?
Jeśli na oba pytania odpowiedziałeś twierdząco to zamów wykonanie tymczasowej strony zawierającej:
- Logo Twojej strony
- Kilka zdań o jej docelowej zawartości
- Formularz zapisania się do newslettera
W zamian za subskrypcję newslettera zaoferuj odwiedzającym jakąś przynętę lub chociażby to, że zostanie poinformowany o starcie strony, na której znajdzie ciekawe promocje. W ten sposób polepszysz start swojej strony i może nawet zdobędziesz kilku klientów.
Przed uruchomieniem
7. Uzupełnij meta tytuły i opisy wszystkich stron w swoim serwisie
Tytuły i opisy meta są rozpoznawane przez Google i umieszczane na liście wyników wyszukania. Są one także jednymi z czynników, które wpływają na pozycję (a czasami nawet obecność) strony w wynikach danej frazy kluczowej.
Tytuły i opisy będziesz mógł uzupełnij w panelu administracyjnym swojego serwisu. Pamiętaj, aby pisząc je użyć fraz kluczowych, które są dla nich najbardziej odpowiednie.
8. Zamów podstawowy audyt SEO
Przed uruchomieniem serwisu poproś niezależnego fachowca o wykonanie audytu SEO. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy Twoja witryna jest odpowiednio przygotowana do pozycjonowania.
9. Poszukaj błędów, które mogą obniżyć efektywność strony
Sprawdź, czy zamawiana przez Ciebie strona nie posiada jednego z ponad 50 błędów, które wymieniam w raporcie dołączonym do newslettera E-Biznes Krok Po Kroku.
10. Zainstaluj Google Tag Managera
Google Tag manager pozwala na prostsze dodawanie przydatnych skryptów do strony. Pomimo tego, że na początku będziesz pewnie korzystać tylko z jednego to w przyszłości ten moduł może się bardzo przydać do dodawania kolejnych.
11. Zainstaluj Google Analytics i skojarz go z Narzędziami dla Webmasterów Google
Google Analytics służy do badania ruchu na Twojej stronie. Dzięki niemu będziesz wiedział m.in.
- jakie są najpopularniejsze strony w Twoim serwisie,
- które strony odstraszają odwiedzających,
- z jakich źródeł jest największy ruch, itp.
Instalując Google Analytics poprzez Google Tag Managera ułatwisz proces konfiguracji niektórych z jego bardziej zaawansowanych elementów.
Narzędzia Dla Webmasterów częściowo łączą się z GA i dają możliwość sprawdzenia Twojej pozycji na stronach wyników Google. Dodatkowo, w samych NDW znajdziesz informacje odnośnie:
- obecności [echo_link id=”1533″ text=”martwych linków”] na Twojej stronie
- błędów indeksacji
- stron linkujących do Twojej strony, itd.
12. Zamów konfigurację celów Google Analytics
Podstawowa konfiguracja Google Analytics da Ci dostęp do mnóstwa informacji o użytkownikach Twojego serwisu jednak nie powie Ci najważniejszego – jakie źródła ruchu są najbardziej opłacalne. Dlatego zaraz po instalacji GA powinieneś poprosić specjalistę Google Analytics o określenie wskaźników pokazujących realną kondycję Twojej strony.
Wskaźniki takie nazywane są kluczowymi wskaźnikami efektywności. Dla sklepu internetowego takim wskaźnikiem będzie wielkość sprzedaży i związane z tym informacje (wielkość zamówień, częstość, źródło ruchu, które wygenerowało sprzedaż, itd.). Następnie powinieneś poprosić o skonfigurowanie celów Analytics na podstawie tych kluczowych wskaźników.
13. Stwórz konta pocztowe w swojej domenie
To jest akurat oczywiste. Pamiętaj aby jedno z konta miało adres noreply@… Takie konto będzie pomocne przy rozsyłaniu powiadomień na które nie będziesz chciał otrzymywać odpowiedzi.
14. Sprawdź czy Twoja witryna działa na wszystkich urządzeniach i przeglądarkach
Bardzo nieprzyjemna jest sytuacja gdy dowiadujesz się, że strona, którą właśnie zatwierdziłeś i opłaciłeś nie wyświetla się poprawnie na jakimś urządzeniu lub nie działa na konkretnej przeglądarce. Dlatego radzę Ci sprawdzić działanie i wygląd swojej strony na jak największej ilości przeglądarek i urządzeń jaką możesz znaleźć.
Zainstaluj sobie na komputerze przeglądarki Safari, Opera, Chrome, Firefox oraz IE Tester. Ten ostatni pozwoli ci przetestować działanie strony na wielu wersjach Internet Explorera – nawet „antycznych”. Jednak nie powinieneś interesować się wersjami starszymi niż IE8.
Dodatkowo, sprawdź jak Twoja strona prezentuje się na telefonach komórkowych i tabletach. Zainstaluj na posiadanym przez Ciebie sprzęcie największą ilość przeglądarek jaką możesz znaleźć. Jeśli nie posiadasz takiego urządzenia [echo_link id=”471″ text=”przeczytaj ten artykuł”].
15. Sprawdź, czy dobrze wykorzystujesz miejsce na swojej stronie
Wszystko co musisz wiedzieć opisałem w [echo_link id=”36″ text=”tym artykule „]
16. Sprawdź czy linki i guziczki działają
Kiedy strona będzie zainstalowana na Twoim serwerze i zostaniesz poproszony o finalną akceptację sprawdź czy działają wszystkie linki, guziczki i elementy menu. Programista też człowiek – może coś przeoczyć.
17. Stwórz profile firmy w serwisach społecznościowych
Pomyśl do jakich sieci należą Twoi potencjalni klienci i załóż w nich profil swojej strony. Dobrym pomysłem jest także założenie profilu na Google+ jeśli chcesz działać lokalnie. [echo_link id=”1634″ text=”Tutaj”] znajdziesz informację dlaczego.
18. Sprawdź czy masz faviconę
Favicona to malutki znaczek który jest widoczny obok tytułu Twojej strony na karcie w przeglądarce. Jej brak lub, co gorsza, wyświetlanie domyślnego logo systemu na którym zbudowana jest strona wygląda nieprofesjonalnie (a detale się liczą).
19. Sprawdź certyfikat SSL
Certyfikat SSL służy do szyfrowania połączenia pomiędzy Twoim serwerem a użytkownikiem. Najczęściej jest on używany do zabezpieczania połączenia podczas składania zamówienia w e-sklepach oraz innych miejscach, kiedy przesyłane są dane osobowe.
Jeśli Twoja strona korzysta z takiego certyfikatu, to w momencie jego włączenia adres Twojej strony powinien zaczynać się od HTTPS zamiast standardowego HTTP. Sprawdź czy tak się dzieje i czy przeglądarka nie informuje Cię o błędach lub niebezpieczeństwach z nim związanych.
20. Sprawdź czy Twój system płatności internetowych poprawnie działa
Kiedy strona będzie zainstalowana na Twoim serwerze sprawdź czy działa na nim system płatności internetowych. To, że działał na serwerze testowym nie oznacza, że będzie tak samo i teraz.
21. Wyślij mapę swojej strony do Google
Mapa strony (sitemapa) zawiera adresy wszystkich podstron w Twoim serwisie. Wysyłając ją do Google przyspieszysz jej indeksowanie. Zautomatyzowane systemy wysyłają sitemapy za każdym razem kiedy publikowana jest nowa treść.
Jeśli nie będziesz posiadał takiego modułu, to [echo_link id=”532″ text=”przeczytaj ten artykuł”].
23. Sprawdź czy masz proste linki adresu URL
To nie jest prosty link: http://TwojaDomena.pl/723ha-sessionid=72nG&site=asdnjU.pl
To jest prosty link: http://TwojaDomena.pl/wiadomosci-gieldowe/srebro-mocno-w-dol
Nie masz prostych linków? Poproś swoich informatyków o ich włączenie. Pomaga to w pozycjonowaniu.
Poproś 5 osób o przetestowanie swojej strony
Według badań 5 osób może wychwycić 95% błędów na stronie. Wybierając grupę kontrolną postaraj się dobrać osoby jak najbardziej zbliżone umiejętnościami i wiedzą do osób do których celujesz swoją witrynę.
Zaraz po uruchomieniu
24. Dodaj stronę do głównych katalogów
- Główne katalogi stron to: DMOZ, Katalog WP, Katalog Onet.pl.
- Ogólne Katalogi firm to np. PKT.pl i Panorama Firm.
- Katalogi branżowe musisz znaleźć samemu. Najczęściej są one prowadzone przez duże portale.
Katalogowanie pomaga w pozycjonowaniu strony na frazy kluczowe dlatego pisząc opis strony umieść w nim przynajmniej 2 takie frazy.
Uwaga! Nie przesadzaj z ilością katalogów. Te, które wymieniłem powyżej powinny Ci starczyć. Większa ilość nie przyniesie ci korzyści a może narazić Cię na karę ze strony Google.
25. Dodaj stronę do map lokalnych
Tego nie trzeba tłumaczyć. Zarejestruj swoją stronę na Zumi, Mapach Google i innych, które znajdziesz.
26. Sprawdź czy Twoja strona jest „widoczna” dla Google
Czasami strony testowe mają w swoim kodzie reguły, które zabraniają Google i innym wyszukiwarkom dostępu do nich. Dzięki temu nie pojawiają się w wynikach wyszukania. Niestety, czasami programiści zapominają usunąć te reguły po uruchomieniu strony dla klienta. Rezultatem może być sytuacja, kiedy po kilku miesiącach ciężkiej pracy Twoja strona cały czas nie pokazuje się w Google.
27. Poproś swoich programistów o wysłanie Ci jej kopii
Zabezpieczeń nigdy dość. Zawsze warto trzymać kopię zapasową oryginalnego szablonu. Jeśli kiedykolwiek Twoja strona będzie modyfikowana i po wdrożeniu zostanie rozpoznany błąd, to czasami zamiast go szybko naprawiać prościej jest powrócić do wcześniejszej wersji.
28. Poproś programistów o skonfigurowanie codziennych kopii strony
Nie wszystkie firmy hostingowe oferują automatyczne, codzienne kopie dlatego warto samemu się o to postarać.
29. Poinformuj swoich klientów i przyjaciół o starcie strony i poproś ich o polubienie jej na Facebooku
Ruszyłeś ze stroną. Wszystkie treści są uzupełnione. Funkcje działają poprawnie. Jest to więc odpowiedni moment aby się pochwalić swoim nabytkiem znajomym. Przy okazji możesz ich poprosić o polubienie profilu Twojej strony na Facebooku.
30. Pogratuluj sobie dobrze wykonanej pracy
Jeśli wykonałeś wszystkie powyższe kroki to należą Ci się moje gratulacje. Twoja strona jest lepiej przygotowana do startu niż 90% innych.
[signature]