Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak dopracować pomysł na komercyjną stronę internetową

poradnik-1-mini

W 2007 roku prawdopodobieństwo, że e-biznes splajtuje w ciągu dwóch lat wynosiło 78%. W 2011 roku wartość ta wynosiła 82% i… cały czas się powiększa.

Powodów takiego stanu rzeczy jest mnóstwo. Większość z nich można sprowadzić jednak do wspólnego mianownika – brak wiedzy i odpowiedniego przygotowania. Nie idź tą samą ścieżką. Przygotuj się do prowadzenia własnej strony internetowej i zrób pierwszy krok we właściwym kierunku porządnie dopracowując swój pomysł na nią.

Przygotowanie

Zanim zaczniesz dopracowywać swój pomysł na stronę internetową musisz mieć pewność, że istnieją osoby, które byłyby zainteresowane treścią Twojej strony, Twoimi produktami lub usługami. Na szczęście jest wiele metod aby się tego dowiedzieć.

Możesz zrobić wywiad środowiskowy, przeprowadzić ankietę online, zbadać wielkość konkurencji (w myśl zasady, tam gdzie konkurencja tam też i klienci) albo sprawdzić jakie frazy ludzie wpisują w Google.

Krok 1. Określ cele firmy oraz strony internetowej

Pierwszym etapem dopracowywania pomysłu na stronę jest określenie krótko i długoterminowych celów firmy oraz sposobów wykorzystania jej strony do ich osiągnięcia. Robiąc to nakreślisz kierunek ich rozwoju.

Przykłady

  1. Cel firmy: Chcę aby w ciągu 3 miesięcy 100 osób regularnie odbierało informacje promocyjne firmy
  2. Cel strony: Moja strona powinna nakłaniać odwiedzających do zapisania się do mailingu z informacjami o promocjach
  1. Cel firmy: Chcę w ciągu 6 miesięcy zmniejszyć o 40% koszt obsługi klientów
  2. Cel strony: Moja strona firmowa powinna nakłaniać odwiedzających do zapoznania się z działem „Pytania i odpowiedzi”

Krok 2. Określ grupę docelową

Kolejnym, bardzo ważnym etapem dopracowywania pomysłu na stronę www jest określenie grup do jakich jest kierowana. Dzięki temu:

  1. Lepiej dostosujesz do nich swoją ofertę,
  2. Twoje działania marketingowe będą bardziej efektywne, itd.

Określając grupę docelową nie wystarczy jednak ogólne wskazanie np. „matki z dzieckiem” lub „ludzi chcących wyrwać się z codziennej rutyny”. Postaraj się zebrać jak najwięcej dokładnych informacji o swoich przyszłych czytelnikach / klientach. Te informacje przydadzą Ci się na praktycznie każdym etapie dopracowywania pomysłu na stroną a także podczas kierowania jej rozwojem.

Informacje, które mogą być dla Ciebie przydatne to np:

  1. przedział wiekowy,
  2. udział płci,
  3. region zamieszkania,
  4. miejsce pracy,
  5. upodobania / hobby,
  6. wykształcenie,
  7. średnie dochody,
  8. stałość dochodów,
  9. wielkość rodziny,
  10. wielkość firmy w której zatrudniona jest osoba,
  11. profil firmy,
  12. na jakim stanowisku zatrudniony jest reprezentant takiej firmy zgłaszający się do Ciebie,
  13. czy jest to osoba decyzyjna,
  14. czy Twoja strona będzie przeglądana przez potencjalnych klientów w miejscu pracy czy w domu,
  15. jakie są ich oczekiwaniach wobec produktu,
  16. jakie strony internetowe najczęściej odwiedza,
  17. jakie ma obawy związane z produktem i realizacją zamówienia,
  18. jakie ma problemy
  19. czy przeglądając sieć często korzysta ze smartfonów lub tabletów, itp.

Dobry sposób na pozyskanie takich informacji znajdziesz w tym artykule.

Krok 3. Wykonaj analizę konkurencji

Analizę konkurencji możemy podzielić na kilka etapów.

Etap 1 – Wykonaj analizę bezpośrednią

Odwiedź strony swoich konkurentów i sprawdź:

  1. Jaki jest główny sposób konkurowania w Twoim sektorze (ceną, jakością, tempem obsługi?),
  2. Jak dostarczają swoje produkty,
  3. Jaka jest ich rozpoznawalność na rynku,
  4. Czy posiadają partnerów biznesowych oraz w jaki sposób współpraca przynosi im korzyści,
  5. Jak przyciągają nowych klientów / czytelników / użytkowników, itp. (np. publikują przydatne artykuły, recenzje, dają darmowe prezenty, organizują konkursy…),
  6. Jak namawiają potencjalnych klientów do zakupu (zniżki, zestawy produktów),
  7. Jak utrzymują klientów (np. kupony rabatowe, karty stałego klienta, newsletter z promocjami. itp),
  8. Jakie artykuły / produkty wyróżniają (jest to cenna informacja, ponieważ mogą być one popularniejsze niż inne i/lub przynosić większy zysk)

Etap 2 – Znajdź słabe i silne strony konkurencji

Po wykonaniu bezpośredniej analizy jesteś pewnie w stanie wskazać kilka słabych stron swojej konkurencji. Jednak ja radzę Ci także zasięgnąć opinii innych osób. Mogą mieć one odmienny punkt widzenia i wskazać nowe rzeczy.

Opinie takie możesz w prosty sposób zdobyć od… użytkowników konkurencyjnej strony internetowej. Poszukaj informacji na portalach z opiniami, forach i blogach. Zanotuj rzeczy, które im przeszkadzały oraz te, które im się podobały. Będzie to nieocenione źródło informacji o tym co robić a czego się wystrzegać.

Krok 4. Wybierz początkowy kierunek marketingowy

Jeśli chcesz efektywnie konkurować w swoim sektorze rynku nie możesz ślepo inwestować w marketing. Twoje działania muszą być zaplanowane. Musisz mieć przygotowane cele, budżet oraz plan B.

Na początek określ ile jesteś w stanie wydać na ściągnięcie na swoją stronę jednego odwiedzającego. Jeśli chcesz założyć sklep internetowy pomnóż tą kwotę 100 razy (tyle orientacyjnie będzie cię kosztowało zyskanie klienta).

Następnie przeczytaj ten artykuł i wybierz z niego 2 lub 3 różne sposoby dotarcia do czytelnika / klienta, które wpasowują się w Twój budżet. Wybierz także kilka innych sposobów marketingu, które będą działać jako Plan B, jeśli poprzednie sposoby zawiodą.

Przygotuj się też na to, że do określania kosztów niektórych sposobów marketingu będziesz musiał poprosić o pomoc innych.

Krok 5. Określ zagrożenia w swoim sektorze rynku

W tym momencie powinieneś już wiedzieć jakie są słabe i silne strony swojej konkurencji, powinieneś znać profil osób do jakich kierujesz swoją stronę oraz jak do nich dotrzeć. Jesteś więc w stanie wykonać analizę zagrożeń jakie mogą na Ciebie czyhać. Wykonajmy to metodą pięciu sił Portera.

Oceń każdą z niżej podanych pięciu sił jako „małą”, „średnią” lub „dużą”. Jeśli niekorzystnie prezentują się więcej niż dwie siły Twój segment rynku może okazać się problematyczny, czyli np. mało opłacalny bądź trudny do wybicia się.

  1. Konkurencja w sektorze,
  2. Trudność wejścia nowych firm na rynek
    (w perspektywie wymogów kapitałowych, czasowych, intelektualnych oraz obecności zastanej, dobrze rozwiniętej konkurencji z lojalnymi klientami),
  3. Siła przetargowa nabywców (czy nabywcy mogą dyktować ceny?),
  4. Siła przetargowa dostawców,
  5. Dostępność zamienników
    (w perspektywie ich ilości oraz kosztów, które musi ponieść kupujący aby przejść na zamiennik),

Krok 6. Wyróżnij się na tle konkurencji

Odpowiednie wyróżnienie od konkurencji może zbudować Twoją przewagę konkurencyjną lub obronić przed zagrożeniami w sektorze. Dowiedz się jak się wyróżniać na tle konkurencji (strony nie znaleziono), opracuj metody wyróżnienia i wykorzystaj je w praktyce.

Krok 7. Określ wizję, wartości i misję marki

Marka, która reprezentuje sobą jakieś wartości przekonuje do siebie ludzi, którzy także się nimi kierują. Kultura marki pozwoli zbudować Ci wokół niej rzeszę fanów, zwolenników a także to, na czym Ci najbardziej zależy – stałych klientów.

Dlatego kolejnym krokiem w kierunku zbudowania silnej, odróżniającej się marki jest nadanie jej określonych wartości, wizji i misji składających się na jej kulturę.

Nie musisz informować o niej swoich klientów / odwiedzających. Wystarczy, że będziesz zachowywał się według określonych przez siebie reguł. Zbudujesz wtedy kulturę marki, którą oni w końcu zauważą.

Krok 8. Pomyśl, jak zachęcić swoich odwiedzających do wykonania celu swojej strony

Uzupełnij poniższy tekst.

Osoba z [grupy docelowej], która charakteryzuje się [cechy] i trafiła na moją stronę poprzez [sposób dotarcia do klienta] powinna [wykonać cel strony] ponieważ:

  1. Otrzyma następujące korzyści:…
  2. Rozwiąże to jej następujące problemy:…
  3. będzie mogła…
  4. będzie się czuła…
  5. będzie wiedziała…
  6. będzie mieć możliwość…
  7. W odróżnieniu od oferty konkurencji…
    1. będzie mogła…
    2. będzie się czuła…
    3. będzie wiedziała…
    4. będzie mieć możliwość…

Krok 9. Opracuj strategię przywiązywania klientów do marki

Jednorazowi klienci są mało opłacalni ponieważ koszt ich pozyskania musi zwrócić Ci się już po pierwszym zamówieniu. Podwyższa to Twoje koszty i zmniejsza konkurencyjność. Powinno ci zatem zależeć na długoterminowym przywiązaniu klientów do marki. Wtedy, jeden klient będzie wielokrotnie składał u Ciebie zamówienie zwiększając tzw. życiową wartość klienta.

Pomyśl jak wykorzystać:

  1. kupony rabatowe,
  2. karty stałego klienta,
  3. programy lojalnościowe,
  4. karty podarunkowe,
  5. newsletter,
  6. kanał RSS
  7. profil swojej firmy na Facebooku lub kanał na YouTube,

Krok 10. Wykonaj końcową analizę swojego planu biznesowego

W tym momencie Twój pomysł przeistoczył się w prawie ukończony biznes plan. Zanim jednak sobie pogratulujesz musisz jeszcze upewnić się, czy nie przegapiłeś jakiegoś szczegółu, który może zaważyć na sukcesie Twojej strony.

Wykonaj końcową analizę SWOT wymieniając:

  1. silne strony swojego projektu (Strengths)
  2. słabe strony (Weaknesses)
  3. możliwości (Opportunities)
  4. zagrożenia jakie na niego czyhają (Threats)

Co dalej?

Kolejnym krokiem po dopracowaniu pomysłu na stronę będzie wybranie metody jej założenia. Przeczytaj artykuł 4 sposoby na założenie strony i wybierz taką, która będzie spełniała Twoje wymogi i będzie jednocześnie najbardziej opłacalna.

Przed podpisaniem umowy dowiedz się co powinna zawierać i na co zwrócić w niej uwagę.

Kiedy Twoja strona będzie w trakcie tworzenia przeczytaj jak wybrać domenę i (jeśli zakłada to Twój plan marketingowy) firmę pozycjonującą.

Mam nadzieję, że mój poradnik okazał się pomocny.