Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak samodzielnie wykonać pozycjonowanie lokalne strony internetowej

Przykład - wyszukiwanie lokalne

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu firmy, które oferują swoje usługi na ograniczonym obszarze (restauracje, mechanicy, gabinety lekarskie) mogą pojawić się w wynikach wyszukania Google na frazach lokalnych, czyli takich jak np. „Basen Częstochowa” lub „Restauracja chińska Opole centrum”.

Co ciekawe, zawarcie we frazie słowa wskazującego na lokalizację nie jest wymagane – jeśli go nie ma Google zasugeruje nam wyniki najbliżej nas.

Zwykle na frazy lokalne nie ma zbyt wielkiej konkurencji dlatego pozycjonowanie na nie jest o wiele prostsze niż na frazy bez ograniczeń geograficznych, np. „najlepsze ubezpieczenia turystyczne”. Różnica jest na tyle duża, że lokalne pozycjonowanie można wykonać samodzielnie.

Dziś pokażę Ci jak to zrobić.

Co chcemy osiągnąć i w jakim czasie

Poprzez pozycjonowanie lokalne będziemy starali się umieścić informację o Twoim biznesie na pierwszej stronie wyników Google. Postaramy się aby pojawiała się ona dwukrotnie – na mapie firm lokalnych oraz na liście wyników organicznych (typowych wpisów wyświetlanych przez Google).

Strona wyników lokalnych Google

Należy tutaj zauważyć, że te dwie rzeczy są ze sobą tylko w ograniczonym stopniu związane i obecność w jednym nie oznacza automatycznie, że Twoja firma będzie widoczna też w drugim.

Działania pozycjonerskie wymienione w tym poradniku powinny zająć do 4 godzin dla pojedynczego oddziału / lokalizacji firmy. Jeśli więc tych oddziałów jest więcej to niestety, będzie trzeba powtórzyć wszystkie z wymienionych etapów dla każdego z nich.

Jeśli wszystko wykonasz poprawnie to powinno wynieść Twoją stronę na pierwszą stronę wyników dla 75-80% wybranych fraz. Efekty Twojej pracy będą widoczne w ciągu kilku tygodni od chwili ukończenia pozycjonowania.

Przygotowanie (czas – 15 minut)

Zapisz sobie w notatniku frazy jakie według Ciebie ludzie mogą wpisywać w Google aby znaleźć Twoją firmę. Przykładowo, odpowiednimi frazami dla mechanika z Torunia mogą być np. „mechanik Toruń”, „naprawa aut Toruń”, „wymiana kół Toruń”, „naprawy lakiernicze Toruń”, „geometria kół Toruń”, i tym podobne.

Teraz zmień ich kolejność tak, aby na początku były te, na których Ci najbardziej zależy.

Następnie, po kolei wyszukuj te frazy w Google i sprawdzaj ilu Twoich konkurentów znajduje się na pierwszej stronie wyników.

Jeśli jest ich niewielu, to świetnie.

Jeśli prawie wszystkie wpisy na pierwszej stronie kierują do stron konkurentów, to obok frazy wpisz „trudna”, podkreśl frazę lub zaznacz ją sobie na inny sposób.

Z kolei jeśli widzisz, że cała pierwsza strona w Google jest wypełniona adresami stron konkurencji a część znajduje się jeszcze na drugiej stronie (i kolejnych) to spróbuj zmienić swoją frazę wpisując bardziej dokładną lokalizację, np. „geometria Toruń Skłodowskiej”.

Zanim zaczniesz

Frazy, które przed chwilą zapisałeś będą przez Ciebie używane w różnych tekstach, o których dowiesz się za chwilę. Ważne jest, aby te, które są na górze Twojej listy (czyli ważniejsze) pojawiały się częściej niż te, które są niżej. Dodatkowo, frazy trudniejsze powinny pojawiać się częściej niż te łatwe.

Wpisując frazy nie musisz starać się aby brzmiały dokładnie tak samo jak sobie zapisałeś. Na przykład wyraz „mechanik” może pojawić się w zdaniach „Poszukujesz doświadczonego mechanika?” lub „Zatrudniamy wielu mechaników…”.

Określenie lokalizujące Twój biznes (np. Ostrołęka, centrum miasta, ul. Wiślana, itp.) nie musi się pojawiać zawsze. Wystarczy użyć ją w tekście raz (a czasami nawet to jest zbędne, jeśli gdziekolwiek na stronie, na której ten tekst jest widoczny pojawia się Twój adres).

1. Dodaj swoją firmę do Map Google (czas – 30 minut)

Na stronie z wyniki wyszukiwania lokalnego Google znajduje się (przeważnie) mapa z zaznaczonymi lokalizacjami firm. Aby się na niej znaleźć, musisz zarejestrować swoją firmę w Google dla Firm.

Rejestracja nie jest trudna. Wystarczy, że podasz adres siedziby swojej firmy i uzupełnisz podstawowe dane. Zostaniesz później poproszony o zweryfikowanie adresu. Weryfikacja najczęściej odbywa się przez przesłanie do Ciebie pocztą listu z kodem weryfikacyjnym. Niestety, Twoja firma nie będzie się pojawiała na mapach przed weryfikacją adresu a na list trzeba czekać nawet do 2 tygodni.

Kiedy zweryfikujesz adres, Google stworzy stronę profilową Twojej firmy i poprosi Cię o podanie dodatkowych informacji. Postaraj się uzupełnić je jak najdokładniej oraz dodać zdjęcia.

google_plus

Kiedy będziesz pisać opis postaraj się umieścić w nim kilka fraz, które zapisałeś sobie na początku. Staraj się aby wpisany tekst brzmiał naturalnie. Tą stronę będą oglądać Twoi potencjalni klienci, a część z podanych tam danych może pojawiać się także na liście wyników Google. Dodatkowo, Twoi klienci będą mogli na tej stronie także zostawiać opinie o Twoim biznesie.

Jest to o tyle ważne, że:

  • „gwiazdki” z opinii są także widoczne w wynikach Google,
  •  firmy z lepszymi opiniami są widoczne w mapach na wyższych miejscach i ich wpisy są częściej klikane.

Dlatego opłaca się zachęcać zadowolonych klientów do poświęcenia kilku minut i pozostawienia Twojej firmie dobrej opinii.

2. Dodaj firmę do katalogów z lokalnymi biznesami (do 90 minut)

Jak już wspomniałem na początku na stronie z wynikami lokalnymi Google oprócz mapy widoczne są także wyniki organiczne. Aby Twoja firma znalazła się wśród nich należy Google zasugerować, że:

  • wpis Twojej strony powinien znaleźć się na listach wyszukiwania konkretnych fraz
  • Twój wpis powinien być wyższej od innych wpisów

Dodawanie Twojej firmy do różnych internetowych katalogów to jedna z metod na zrobienie tego.

Podstawą są rejestry Panoramy Firm, Yellow Pages, Zumi oraz pkt.pl. Oprócz nich możesz także zarejestrować swoją firmę w lokalnych, internetowych katalogach firm oraz katalogach branżowych.

yellowpages - strona główna

Podając opis swojej działalności ponownie staraj się umieścić w nim kilka najważniejszych fraz ze swojej listy. Tekst ma brzmieć naturalnie i zachęcać ludzi do kliknięcia, np.

„Toruński klub ludzi aktywnych od ponad 20 lat prowadzi zajęcia sportowe i treningi dla dzieci od lat 7, młodzieży oraz dorosłych. Oferujemy także specjalne zajęcia dla emerytów, panów i pań (w tym zajęcia fitness), kursy judo oraz nordic walking.”

Aby przyspieszyć kolejne rejestracje możesz sobie zapisać teksty, które użyłeś przy pierwszej i po prostu wklejać je do kolejnych (ewentualnie lekko je modyfikując).

3. Zoptymalizuj treści na swojej stronie (5 minut na stronę)

Aby Google umieściło Twoja stronę w wynikach wyszukiwania właściwych fraz, to muszą się ona znaleźć nie tylko w katalogach branżowych i profilu z map Google ale także na Twojej stronie. Dlatego kolejnym punktem pozycjonowania lokalnego będzie dodanie fraz z Twojej listy do tekstów na Twojej stronie internetowej. Kieruj się przy tym następującymi regułami.

1. Umieść w tytule, nagłówku lub sloganie strony głównej frazę najogólniej opisującą Twój biznes i (ewentualnie) informację o jego lokalizacji, np. „Twój ulubiony gabinet medycyny estetycznej we Wrocławiu”.
2. Na każdej podstronie w jednym z nagłówków umieść bardziej specyficzną frazę (oczywiście jeśli to ma sens) opisującą jeden z głównych elementów Twojej działalności, np. „Jak wyglądają zajęcia z terapii uzależnień w naszym instytucie”.
3. W tekście strony głównej oraz treści każdej podstrony postaraj się umieścić jedną lub więcej fraz z Twojej listy. Nie upychaj ich jednak. Staraj się aby tekst był jak najbardziej naturalny i informacyjny.

Podpowiedź 1!

Jeśli oferujesz tylko kilka usług / produktów to warto stworzyć po jednej oddzielnej stronie dla każdej z nich. Na przykład strona fryzjera omawiająca techniki balejażu oraz ofertę firmy ma o wiele większe szanse na pojawienie się w Google na frazę „Balejaż Warszawa” niż strona główna takiego fryzjera.

Podpowiedź 2!

Często zadawane pytania

Świetnym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie jest stworzenie podstrony „Często zadawane pytania”. Jeśli będziesz w nim umieszczał pytania, które są rzeczywiście często zadawane przez Twoich klientów, to ta strona może się samoczynnie pojawić w Google na dziesiątkach rzadko wpisywanych fraz. Dodatkowo jest także świetnym miejscem do naturalnego umieszczania bardzo wielu fraz kluczowych.

4. Napisz tytuły i opisy stron do Google (5 minut na stronę)

W Panelu administracyjnym Twojej strony w miejscu gdzie edytujesz zawartość konkretnych podstron zapewne znajdują się 2 pola w których możesz wpisać ich tytuł i opis dla Google (czasami nazywane są także tytułami i opisami meta lub SEO).

Typowy wpis w Google

Teksty te widoczne będą we wpisach na listach wyszukania w Google i mają dwa zadania:

  1. Zachęcić ludzi do kliknięcia we wpis i przejścia na Twoją stronę
  2. Poinformować Google o temacie strony.

Teraz Twoim zadaniem będzie oczywiście uzupełnienie tych tytułów i opisów. Zrób to kierując się tymi wskazówkami:

  1. Tytuł powinien być skonstruowany według wzoru „Nazwa podstrony – Firma, miasto i/lub dzielnica”. Nie powinien przy tym wykraczać ponad 70 znaków, ponieważ dodatkowe znaki zostaną obcięte przez Google. Czasami opłaca się Zaczynać Każdy Wyraz z Dużej Litery ( < jak na przykładnie oraz na zdjęciu powyżej)
  2. Opis powinien skrótowo omawiać co znajduje się na stronie docelowej i powinien zawierać 1 lub 2 frazy kluczowe. Nazwa miasta i dzielnicy nie jest wymagana – wpisz ją tylko jeśli akurat tworzysz opis strony „Kontakt”. Google typowo wyświetla 160 znaków opisu. Jednak jeśli wykroczysz poza ten limit to nie stanie się nic złego. Jeśli ktoś we frazę wyszukiwania wpisze wyrazy, które znajdują się w części opisu, który normalnie byłby ucięty (po 160 znaku) to Google przesunie tekst w taki sposób aby ten tekst był widoczny. Odbędzie się to jednak kosztem ucięcia innego fragmentu tekstu.

5. Dodaj dane teleadresowe w stopce strony (5 min) lub rozdziel strony „kontakt” (10 minut na stronę)

Jeśli Twoja firma ma wyłącznie 1 oddział to jej dane teleadresowe powinny znaleźć się nie tylko na podstronie „kontakt” lecz także w stopce każdej strony w serwisie. Dane te mogą być wpisane typowo, tzn. bez użycia jakichś specyficznych technik, lecz lepsze efekty daje dodanie danych adresowych opisanych dodatkowymi znacznikami HTML.

adres w stopce

Poniżej znajdziesz przykład takiego wpisu. Oczywiście po dodaniu go do kodu stopki strony adres będzie widoczny dla odwiedzających normalnie, tzn. bez dodatkowych tekstów.

Jeśli chcesz umieścić taki kod na swojej stronie to zmień w nim teksty „Nazwa firmy”, „Opis firmy”, itp. a następnie przekaż całość informatykowi.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<h2><span itemprop=”name”>Nazwa firmy</span></h2>
<span itemprop=”description”>Opis firmy z 1 lub dwiema frazami kluczowymi</span>
<div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<span itemprop=”streetAddress”>Ulica 2</span>
<span itemprop=”postalCode”>12-345</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Miasto</span>,
<span itemprop=”addressRegion”>Województwo</span>
</div>
<div>Telefon: <span itemprop=”telephone”>123456789</span></div>
</div>

Jeśli z kolei Twoja firma ma więcej niż 1 oddział to każdy z nich powinien mieć swoją własną stronę „kontakt” ze swoim własnym, unikalnym opisem z wplecionymi w niego kilkoma frazami kluczowymi. Ten prosty zabieg bardzo zwiększa szanse pojawienia się każdego z oddziałów w wynikach Google.

6. Dodatkowe działania

Ostatni etap pozycjonowania lokalnego jest tak właściwie etapem całkowicie opcjonalnym i może być używany jeśli poprzednie działania nie przyniosły spodziewanego efektu w ciągu 1 miesiąca od ich zakończenia.

Na tym etapie chodzi o podwyższenie pozycji w Google poprzez zasugerowanie mu, że nasza strona jest ważniejsza niż mu się wydaje.

Najpopularniejsze sposoby zrobienia tego to:

  • założenie profilu firmowego na Facebooku i regularne dodawanie tam treści lub aktualności
  • aktywność na tematycznych forach dyskusyjnych (tutaj należy od czasu do czasu wspominać nazwę swojej firmy (jednak tylko w wyjątkowych okolicznościach do niej linkować!))
  • założyć (Ciekawego!) bloga na swojej stronie (np. z poradami),
  • aktywnie zbierać opinie i umieszczać je zarówno na swojej stronie jak i na profilu Google dla Firm (patrz etap 1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *