Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak monitorować pozycję strony w Google

Google chcąc pokazywać jak najbardziej trafne wyniki wyszukania tworzy je pod konkretnego użytkownika. To, jakie wyniki zobaczy zależy m.in od miejsca, z którego łączy się z internetem oraz dotychczasowej historii wyszukań. Sprowadza się to do tego, że dwie, siedzące obok siebie osoby wpisując tę samą frazę do wyszukiwarki mogą otrzymać dwie, zupełnie inne listy wyników!

Niestety, pro-konsumenckie działania skutecznie uniemożliwiają właściwe sprawdzenie pozycji własnej strony internetowej, stron konkurentów oraz weryfikację pracy pozycjonerów (jeśli rozliczamy się „za miejsce w TOP 10”).

Porównajmy metody monitorowania pozycji strony, które (w założeniu) powinny dawać o wiele dokładniejsze wyniki.

Metoda 1. Bezpośrednia, ręczna

Aby uzyskać jak najbardziej rzetelne wyniki wyszukania w Google wykonaj następujące czynności:

  1. Wyloguj się ze wszystkich możliwych usług Google (np. GMail, Google+ lub YouTube),
  2. Wyszukaj jakąś frazę w Google aby przejść na listę wyników,
  3. Pod paskiem do wprowadzania frazy wybierz „Narzędzia wyszukiwania” a następnie kliknij nazwie miasta i wpisz „Polska”,
    Zmiana lokalizacji wyszukań Google
  4. Dla pewności możesz jeszcze pokusić się o usunięcie cookies z tej witryny, np. przy pomocy tego dodatku do Firefoxa,

Po tych zabiegach powinieneś zauważyć drastyczne różnice w wynikach.

Oto lista wyszukania na frazę „wodzirej” którą wpisałem w Google przed…

Zalogowany

i po nich…

Niezalogowany-lokacja-ogolna

Plusy ręcznego badania pozycji w Google: proste rozwiązanie dla osób rzadko sprawdzających pozycje swojej strony oraz stron konkurentów,

Minusy: Metoda ta jest bardzo czasochłonna ze względu na brak jakiejkolwiek automatyki co powoduje, że nie nadaje się do monitorowania pozycji wielu fraz

Metoda 2. Półautomatyczna

Aby nie wpisywać ręcznie kilkunastu fraz każdego dnia możesz użyć do tego celu narzędzi, które sprawdzą je wszystkie za jednym zamachem. Możesz do tego celu użyć przykładowo:

Rank Checker logoSEOBook Rank Checker – rozszerzenie do przeglądarki Firefox, które można też znaleźć w pasku narzędziowym SEO Book Toolbar (Wymagana rejestracja w portalu SEO Book).

Free Monitor For Google LogoFree Monitor for Google – darmowy program instalowany na komputerze. Pomimo tego, że sprawdzanie pozycji przy pomocy tego programu może trwać dość długo to pokazuje on nie tylko pozycję, jaką zajmuje strona ale także pełne listy wyszukań, na których można podejrzeć konkurentów.

Plusy: W prosty sposób można sprawdzić wiele słów kluczowych bez ręcznego ich wpisywania za każdym razem

Minusy:

  1. Programy te uruchamiane są na żądanie, więc nie są w stanie prezentować historycznych zmian pozycji wybranych stron,
  2. Narzędzia tego typu potrafią być wyjątkowo mało dokładne. Wtyczka Rank Checker może (ale nie musi) wymagać np. wylogowania się z Google dla zachowania poprawności wyników (lepiej to sprawdź zanim użyjesz jej po raz pierwszy).

Metoda 3. Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools jest ewenementem w tym zestawieniu ponieważ umożliwia śledzenie pozycji wyłącznie własnej domeny i to także w bardzo specyficznym zakresie. Daje jednak dużo innych, bardzo przydatnych informacji, które nie uzyskasz w inny sposób.

Sprawdzanie słów kluczowych w Google Webmaster Tools

Nie przedłużając więc…

Plusy:

  1. Dzięki GWT zobaczysz frazy, przez które ktoś wszedł na Twoją witrynę
  2. Zobaczysz uśrednioną pozycję, którą zajmowała Twoja strona na liście wyszukiwania danej frazy w wybranym przedziale czasowym

    Pozycja jest uśredniona ze względu na dostosowywanie wyników do konkretnego użytkownika, o której wspomniałem na samym początku

  3. Dowiesz się jak często był klikany Twój wpis na liście (CTR – click through rate)

Minusy:

  1. Dane o pozycjach i frazach są udostępniane z dwudniowym opóźnieniem,
  2. Jeśli w danym okresie nikt nie kliknął w dana frazę, to nie pojawi się na liście wyników
  3. Do działania wymaga uwierzytelnienia, polegającego na wgraniu podanego pliku do folderu ze stroną na serwerze

Metoda 4. Rozwiązania profesjonalne

Obecnie istnieje wiele wyspecjalizowanych serwisów, które zajmują się monitorowaniem pozycji witryn na wybranych frazach. Są one w pełni zautomatyzowane oraz posiadają mnóstwo przydatnych funkcji. Badają pozycję codziennie, co umożliwia tworzenie wykresów ilustrujących zmianę pozycji na przestrzeni wybranego okresu. Mogą one badać pozycję w wielu krajach oraz językach a także brać pod uwagę wyniki wyszukania lokalnego z Map Google.

Najlepsze jest jednak to, że są one bardzo przystępne cenowo.

W najdroższych przypadkach badanie pozycji jednej frazy może kosztować… mniej niż 1zł miesięcznie. A jeśli masz bardzo małe wymagania to powinieneś się zadowolić nawet pakietem darmowym, który jest oferowany przez większość usługodawców.

Jednymi z popularniejszych rozwiązań (z opcjami darmowymi) są SEO Station, Web-Tools oraz Web Pozycja (kolejność przypadkowa).

Plusy: Jedyne rozwiązanie umożliwiające pełny monitoring pozycji witryny. Duża ilość przydatnych funkcji i niska cena. W parze z Google Webmaster Tools stanowi świetne źródło informacji o kondycji witryny w Google

Minusy: Możliwe niewielkie różnice wskazywanych pozycji pomiędzy różnymi usługodawcami. Po więcej informacji technicznych oraz porównania usługodawców zapraszam do artykułów na Silesia Sem oraz K2 search.

Komentarze do artykułu

  1. Hej Krzysztof,

    Fajny artykuł. Co do Google Webmaster Tools, to pokazuje on obecnie średnie pozycje. Osobiście uważam, że dane, które daje nam Google są niekompletne. Dodatkowo mają duży rozjazd, przez co w żadnym stopniu nie są punktem odniesienia w rzetelnej analizie.

    Co do profesjonalnych softów to jest jeszcze https://pl.positionly.com 😉

Komentarze są wyłączone