Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Co warto wiedzieć o pozycjonowaniu

Pozycjonowanie to, najkrócej rzecz ujmując, zestaw działań mających na celu wypromowanie strony internetowej w wyszukiwarkach typu Google.

Celem pozycjonujących się firm jest pojawienie się na pierwszej stronie wyników na konkretną frazę, np „lekcje angielskiego Toruń”.

Dlaczego tylko pierwsza strona się liczy

Według statystyk pierwszy wynik na liście wyszukań jest klikany najczęściej – w ok. 50% przypadków. Drugi wynik może pochwalić się wynikiem rzędu 20-30%, trzeci 10-15% a miejsca od 4 do 10 między 2 a 4%. Kolejne strony wyników otrzymują marginalny procent ruchu.

Za co się płaci pozycjonerom

Działania mające na celu wypromowanie serwisu można podzielić na trzy główne etapy:

  1. Analiza i dobór fraz, na które warto się pozycjonować. Wartościowe frazy to takie, które zapewniają w miarę duży ruch i są wpisywane przez ludzi, którzy mogą być zainteresowani produktem / usługą firmy.

    Przykładowo, osoby szukające w Google „grypa” mogą niekoniecznie być zainteresowane kupnem leku. Może tylko szukają informacji na temat samej choroby. Z kolei osoby wpisujące „tani dobry lek na grypę” już mogą być nim zainteresowane.

  2. Optymalizacja witryny klienta. Ten etap składa się z:
    • optymalizacji kodu – dzięki niemu wyszukiwarka jest w stanie rozpoznać hierarchię stron. Jest to też podstawą do drugiego etapu, czyli…
    • optymalizacji treści – dzięki niej Google wie jaka jest tematyka witryny i poszczególnych podstron.
  3. Zdobywanie linków

    Wyszukiwarki nie potrafią ocenić wartości tekstu tak jak ludzie. Dlatego ogromny wpływ na pozycję w rankingu ma ilość linków, które linkują do naszej strony oraz jakość stron z których pochodzą.

Ile trwa pozycjonowanie

Wszystko zależy od frazy, na jaką się chcesz wypozycjonować. Czasami może to trwać kilka tygodni a czasami wbicie się na pierwszą stronę wyników nie będzie w ogóle możliwe.

Kontrowersje

Ogólnie niewielka wiedza przeciętnego klienta na temat pozycjonowania może prowadzić do wielu nadużyć ze strony firm pozycjonujących. Przykładowo, dzieje się tak kiedy pozycjonerzy:

  1. wykorzystują stronę klienta do promocji własnej strony oraz stron ich klientów.
  2. umyślnie pozycjonują stronę klienta na łatwe frazy, na których mogą zarobić a które nie przyniosą korzyści klientom.

Podpowiedź. Zanim podpiszesz umowę na pozycjonowanie sprawdź różnicę w wysokości opłat za wypromowanie na miejsca 4-10 a miejsca 1-3. Mała różnica w cenach może sugerować, że firmie pozycjonującej nie zależy na wypromowaniu Twojej strony na pozycje 1-3 (na które bardzo trudno się wybić) a szybkim zysku z pozycji 4-10.

Więcej porad jak wybrać dobrego pozycjonera.

Czasami jednak sami klienci mogą wymuszać na pozycjonerach użycie niedozwolonych praktyk.

Ponieważ czas, który zajmuje naturalne wspinanie się w rankingach jest dla wielu e-biznesów nie do zaakceptowania istnieje zapotrzebowanie na usługi pozwalające się szybko wypromować. Pomimo wielu uaktualnień algorytmów wyszukiwarek do teraz istnieją sposoby na ich oszukanie co skwapliwie wykorzystują niektóre firmy pozycjonujące.

Takie podejście do promocji jest jednak mieczem obusiecznym. Wykrycie używania niedozwolonych technik promocji, może grozić usunięciem tak promowanych stron z Google i innych wyszukiwarek.

Co na to Google

Google nie stoi w miejscu i cały czas ulepsza swoje algorytmy. Popłoch wśród pozycjonerów wprowadziły szczególnie dwie ostatnie jego aktualizacje – Pingwin i Panda.

Doprowadziły one do zmniejszenia praktycznie do zera wartości linków z katalogów, sztucznie generowanych stron i farm linków. Dodatkowo, Google przywiązuje teraz większą wagę do struktury samej treści, jej naturalności, wartości, oryginalności itp.

Innymi słowy, wreszcie zaczęły się opłacać tak normalne czynności jak pisanie wartościowych tekstów oraz naturalne zdobywanie linków i promowanie (ten temat opiszę w kolejnych artykułach).

Przyszłość pozycjonowania

Pozycjonowanie czeka metamorfoza – głównie przez ciągle ulepszane algorytmy wyszukiwarek, które będą pozwalać na coraz mniej oszustw.

Za jakiś czas będziemy pewnie częściej mówili o różnych formach marketingu (stawiam na marketing społecznościowy i treści), poprawnej optymalizacji witryn i wyszukiwaniu dobrych słów kluczowych niż technikach budowania linków, które są teraz podstawą tego biznesu.

A co się stanie z procederem naciągania klientów? Wątpię aby nastał tutaj jakiś wielki przełom i zwiększyła się ich świadomość. Ale, jak to się mówi, czas pokaże…