4 najlepsze systemy do wysyłki newsletterów – jaki wybrać w 2023 roku?
Systemów, które pozwalają na masową wysyłkę emaili jest mnóstwo. Przygotowując się do napisania tego artykułu zebrała mi się lista ponad 40! Po ostrej selekcji zawęziłem ją do 4 bardzo różniących się od siebie systemów lecz wartych zainteresowania systemów do mailingu. Każdy z nich jest w jakimś stopniu wyjątkowy i będzie się lepiej sprawdzał dla innego biznesu.
Który z nich będzie dla Ciebie najlepszy?
[text_box type=”info”]Aktualizacja
Po ostatnich aktualizacjach systemu Mailer Lite, stał się on moim faworytem, jeśli chodzi o rozwiązania spełniające najważniejsze potrzeby większości osób i firm. Zaraz za nim jest Freshmail, który oferuje kilka unikalnych rozwiązań dla sprzedawców, jednak jego cena jest już wyraźnie wyższa.[/text_box]
Freshmail
Freshmail to jeden z najpopularniejszych (jeśli nie najpopularniejszy) system do wysyłki newsletterów w Polsce. Na tle podobnej cenowo konkurencji wyróżnia się kompletnością.
Jako jedyny na tej liście oferuje w darmowym pakiecie możliwość przetestowania wiadomości pod kontem spamu, wykonania testów A/B (Akt. Już nie. Mailer Lite także to oferuje) oraz testów godzin wysyłki. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie ilości otwarć maili i klikalności zawartych w nich linków.
Freshmail jest także doskonałym rozwiązaniem dla sprzedawców umożliwiając im wysyłkę spersonalizowanych wiadomości osobom, które wykonały na stronie określoną czynność.
Freshmail oferuje kilkadziesiąt różnych szablonów maili HTML (graficznych) z możliwością ich dalszego modyfikowania przy pomocy edytora, który jest niestety dość trudny toporny w obsłudze.
Pakiet darmowy umożliwia utrzymywanie wielu list mailingowych z łącznie 500 kontaktami, do których można wysłać maksymalnie 2000 maili w ciągu miesiąca.
Mailer lite
Mailer lite jest systemem, który stara się ze wszystkich sił aby być prostym w obsłudze i czytelnym – i wychodzi mu to świetnie! Po ostatnich aktualizacjach lista funkcji systemu Mailer Lite znacząco się rozrosła, czyniąc go bardzo ciekawą (jeśli nie najciekawszą) opcją dla większości osób i firm potrzebujących systemu do wysyłki newsletterów.
Mailer Lite:
- posiada bardzo prosty w obsłudze edytor szablonów emaili graficznych,
- umożliwia testowanie maili A/B w celu sprawdzenia co najlepiej działa na odbiorców (ale nie ma możliwości testowania godzin wysyłki jak we Freshmailu),
- śledzenie czytelników newslettera przy pomocy Google Analytics (ich ruch jest wyróżniony w panelu GA),
- automatycznie wysyłanie maili za każdym razem kiedy opublikujesz nowy artykuł (poprzez intregrację z kanałem RSS na Twojej stronie)
- wysyłanie maili seryjnych (autorespondery), które umożliwiają np. okresowe wysyłanie odwiedzającym kolejnych rozdziałów kursów
W odróżnieniu od systemu Freshmail Mailer Lite nie posiada jednak funkcji Marketing Automation pozwalających na wysyłkę wiadomości email osobom, które wykonały na stronie określone akcje.
Mailer lite oferuje gotowe szablony HTML a także umożliwia proste stworzenie takiego przy pomocy „klocków” w specjalnym edytorze typu „przeciągnij i upuść”.
Darmowy pakiet obejmuje dowolną ilość list mailingowych z łącznie 1000 kontaktów oraz nielimitową ilością maili, które można wysłać. Płatne plany są bardzo przystępne cenowo.
MailChimp
MailChimp jest jednym z największych na świecie systemów wysyłki newsletterów. Dzięki swojej rozpoznawalności jest bardzo często integrowany z różnymi systemami sklepów i stron internetowych co jest jego dużym atutem. Posiada on także zdecydowanie najwięcej funkcji spośród wszystkich tutaj wymienionych usług. Warto wspomnieć o wielu automatyzacjach i bardzo rozbudowanych autoresponderach:
- wysyłki maili transakcyjnych (wysyłanych przez sklep np. z chwilą złożenia zamówienia lub zmiany jego statusu)
- wysyłki wiadomości powitalnych, seryjnych (tzw. drip content) czy wysyłanych w dniu urodzin zapisanej osoby
- wysyłce maili przypominających o poprzuconych koszykach w sklepach internetowych
MailChimp oferuje także największy darmowy pakiet emaili – 2000 subskrybentów z limitem wysyłki do 12000 maili miesięcznie.
Góruje też pod względem ilości szablonów maili HTML – nie liczyłem ich wszystkich ale jest ich ponad 100 i każdy z nich można dodatkowo modyfikować przy pomocy dostępnego edytora. Można także stworzyć własny szablon – podobnie jak w Mailer Lite – z klocków.
A minusy?
Po pierwsze, panel administracyjny MailChimp jest dostępny wyłącznie po angielsku.
Po drugie – i to jest zdecydowanie większy problem – część z przydatnych funkcji jest niedostępnych w darmowym pakiecie. Największą bolączką jest tutaj brak autorespondera, który umożliwia wysyłkę maili sekwencyjnych (np. co dwa dni kolejna wiadomość z ustalonej serii) oraz wiadomości powitalnych (po zapisaniu się na listę). To skutecznie ogranicza możliwości wykorzystania systemu.
Sendy
Sendy jest rozwiązaniem zdecydowanie różniącym się od innych opisywanych rozwiązań. W porównaniu z nimi ma całkiem sporo minusów i tak właściwie tylko trzy plusy – jeden mały i dwa duże. To właśnie z powodu tych plusów Sendy znalazł się w tym artykule.
Jednak zacznę od minusów.
- Sendy nie jest usługą lecz programem, który należy zainstalować na własnym serwerze a następnie skonfigurować z serwerami Amazon SES, które zajmują się właściwą wysyłką – będziesz do tego potrzebował informatyka.
- Nie jest on także darmowy – w chwili pisania tego artykułu kosztował 59 dolarów.
- Podobnie jak MailChimp panel administracyjny Sendy jest w języku angielskim (da się go jednak przetłumaczyć na nasz rodzimy język)
- Jeśli chodzi o ilość funkcji, to jest podobna do tej oferowanej przez Mailer Lite z tym wyjątkiem, że nie oferuje:
- automatycznego śledzenia kampanii w Google Analytics. Trzeba je ustawić ręcznie dodając do linków w mailu
?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=campaign_subject"
- gotowych szablonów HTML. Chcąc wysyłać maile graficzne będziesz zatem musiał sięgnąć do kieszeni i kupić taki szablon w sieci.
- automatycznego śledzenia kampanii w Google Analytics. Trzeba je ustawić ręcznie dodając do linków w mailu
A jakie są plusy?
Małym plusem jest to, że Sendy jest bardzo prosty w obsłudze.
Dużym plusem jest natomiast to, że wysyła maile niewiarygodnie tanio!
Wysyłka 20 tysięcy maili do 5 tysięcy subskrybentów przez Sendy kosztuje niecałe $2 (około 7 złotych). W innych opisywanych tutaj rozwiązaniach koszt wysyłki takich ilości maili wynosiłby:
– Mailer Lite – 77zł (11x droższy)
– Freshmail oraz MailChimp – 180zł (22,5x droższe)
Ostatnim plusem jest to, że na Sendy można… zarobić! Daje on możliwość tworzenia kont użytkowników, z których każdy może administrować swoimi własnymi listami subskrybentów i wysyłać do nich kampanie mailingowe.
Podsumowując
Dla początkujących najlepszym rozwiązaniem wydaje się obecnie Mailer Lite. Jest on bogaty w funkcje, prosty w obsłudze a przy tym jest tani.
Jeśli Twoje potrzeby się wyższe i nie straszne są dla Ciebie kilkukrotnie wyższe koszty to wybierz FreshMail.
Jeśli masz sklep internetowy, który integruje się z Mailchimpem oraz nie przeszkadza Ci język angielski w panelu administracyjnym, to MailChimp jest najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie.
Z kolei jeśli chcesz wysyłać jak najtańsze emaile do olbrzymiej ilości osób to wybierz Sendy.
[signature]