Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Recenzja platformy sklepowej Shoplo – coraz lepiej

Platforma sklepowa Shoplo umożliwia proste i w miarę przystępne cenowo założenie własnego sklepu internetowego. Ma wiele plusów lecz nie nie ustrzegła się także błędów.

Czy Shoplo to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Tego dowiesz się z poniższej recenzji. [aktualizowana 08-08-2017]

Obsługa (ocena: 4-/5)

Podczas testowania miałem głównie dobre doświadczenia związane z jego obsługą.

Panel administracyjny sklepu jest czytelny i dość intuicyjny. Większość funkcji znajduje się tam, gdzie tego oczekiwałem jednak dość często nie są nazwane / opisane dostatecznie dobrze przez co mogą wymagać zastanowienia przed użyciem. Panel boryka się także z okazjonalnymi, mało logicznie działającymi funkcjami, co bywa frustrujące. Czasami musiałem trochę bardziej pogłówkować jak działa jakiś element. Nie jest to jednak coś czego bym się nie spodziewał po panelu kontrolnym strony internetowej z taką ilością funkcji. Tutaj po prostu trzeba zrozumieć jak niektóre elementy działają.

Widok panelu sklepu w shoplo po pierwszym logowaniu
Widok panelu po pierwszym logowaniu

Mi osobiście w panelu najbardziej jednak przeszkadzało to, że jest bardzo „nadmuchany” – wszystkie formularze, okienka i przyciski są duże i są otoczone sporą ilością pustej przestrzeni, co sprawia, że na ekranie laptopa jednocześnie są widoczne często tylko 2 lub 3 elementy a na telefonach komórkowych jest jeszcze gorzej.

Wielkie elementy panelu administracyjnego

Funkcje i możliwości (ocena: 4/5)

Przy pierwszym kontakcie system Shoplo wydaje się rozwiązaniem bogatym w funkcje i w miarę kompletnym (mamy nawet możliwość prowadzenia własnego bloga – bez dodatkowych opłat). Wzmocnić to uczucie może dodatkowo fakt, że kolejne funkcje możemy dodawać poprzez integracje i aplikacje.

W chwili aktualizacji tego tekstu wszystkich dodatków było łącznie ponad 100. Wśród nich znajdowały się m.in:

  • integracja z Allegro
  • integracje z porównywarkami cen
  • sklep na Facebooku
  • płatności elektroniczne (11 systemów)
  • kurierzy (11 dostawców)
  • integracje z systemami blogowymi,
  • narzędzia marketingowe i statystyki
  • społeczności,
  • integracja z hurtowaniami (import produktów z listy wybranych hurtowni)

Pomimo tego, że system wydaje się sam w sobie bardzo bogaty w funkcje, to natrafiłem na kilka ograniczeń.

Po pierwsze nie ma przechowalni produktów (tzw. wishlist), która może być bardzo ważna np. dla sprzedawców ubrań ani modułu „ostatnio oglądane”, który będzie ważny dla wszystkich sprzedawców z dużym asortymentem produktów.

Po drugie, system nie ma wbudowanego własnego systemu komentowania i – co ważniejsze – opiniowania produktów. Pierwszą z tych funkcji można dodać poprzez stosowny „dodatek”. Drugiej, już nie.

Wielojęzyczność (5/5)

Shoplo umożliwia tworzenie sklepów wielojęzycznych, lecz w dość osobliwy sposób – otóż języki sklepu w Shoplo to tak naprawdę oddzielne sklepy z oddzielnymi panelami administracyjnymi. Ma to sporo plusów i jeden minus.

03 dodawanie wersji językowych sklepu shoplo

Na plus można zaliczyć to, że:

  1. każdy sklep może mieć inny wygląd oraz funkcje, które pozwalają lepiej dostosować sklep do innego rynku (np. inne systemy płatności i dostawy w zależności od kraju),
  2. oddzielne sklepy można lepiej pozycjonować,
  3. firmy, które mają swoje oddziały w innych krajach mogą zmienić język panelu administracyjnego na taki, który im odpowiada (jak na razie dostępne są Polski, Angielski, Niemiecki i Portugalski (odmiana brazylijska)),
  4. dzięki dodatkowi Shared Stock możliwa jest synchronizacja stanów magazynowych, produktów, kategorii oraz cen między sklepami
  5. produkty mogą mieć inne ceny w innych krajach dlatego możemy tworzyć regionalne promocje

Minusem jest z kolei to, że jeśli czynności administracyjne prowadzone są przez jedną osobę to musi ona ciągle „przeskakiwać” między panelami administracyjnymi sklepów lub być zalogowana na dwóch różnych przeglądarkach jednocześnie.

Personalizacja wyglądu (ocena: 4/5)

Pod względem możliwości personalizacji wyglądu sklepu Shoplo zrobiło bardzo wyraźny postęp od czasu mojej pierwszej recenzji i teraz zasługuje na mocne 4/5. Cały czas nie jest jednak idealnie.

Shoplo umożliwia wykonanie strony albo na dostępnych szablonach (prawie wszystkie są za darmo!) albo samodzielnie, poprzez bardzo prosty w obsłudze konfigurator.

Szablony

Szablony to po prostu skórki graficzne, które nadają sklepowi konkretny wygląd i wymuszają konkretny układ niektórych elementów (np. opis produktu zawsze pod galerią).

Takie szablony można oczywiście modyfikować, lecz w niewielkim stopniu (kolory, czcionki, banery). Wprowadzenie większych zmian wymaga zatrudnienia programisty i grafika.

Szablony występują w kilku wersjach. Mamy szablony standardowe do sklepów sprzedających wiele produktów. Są także szablony do sprzedaży pojedynczych produktów (tzw. single page, czyli pojedyncza strona) oraz szablony specjalistyczne do np. poinformowania o pracach w sklepie lub jego czasowej niedostępności.

Pod względem przyjazności dla użytkownika szablony na platformie Shoplo są poprawne i każdy klient powinien się doskonale w nich odnaleźć.

Konfigurator szablonów

Konfigurator szablonów umożliwia właścicielom sklepów zbudowanie swoich własnych szablonów z predefiniowanych „bloczków”. Możemy przykładowo wybierać z kilku różnych typów nagłówków i stopek, z których każdy ma inny układ elementów. W taki sam sposób możemy także wybrać taki układ elementów na stronie produktu jaki będzie nam najbardziej pasował a także wybrać jak mają się prezentować strony kategorii.

Strony zbudowane w konfiguratorze mają ten sam styl graficzny (nowoczesny, minimalistyczny). Możemy jednak zmienić jej kolory, czcionki oraz (oczywiście) logotyp. Większe zmiany będą jednak wymagały zatrudnienia grafika i/lub programisty.

Ale…

Jest jedna rzecz w wyglądzie sklepu, której się nie da zmienić samodzielnie ani nawet z pomocą programisty… jeśli nie korzystasz z najdroższego pakietu abonamentowego. Jest nią proces realizacji zamówienia (tzw. checkout). Jeśli grafika sklepu będzie bardzo się różnić od grafiki procesu realizacji zamówienia, to może zdezorientować klientów i spowodować, że opuszczą koszyk.

Marketing (ocena: 5/5)

Lista dodatków marketingowych

Shoplo oferuje mnóstwo bardzo przydatnych narzędzi marketingowych. Dzięki integracjom można skorzystać z:

  • newsletterów Freshmail,
  • systemów do masowej wysyłki SMS,
  • automatyzacji kontaktów z klientem – 2 rozwiązania: prosty system marketing automation oraz integracje z zaawansowanym (darmowym do 100 kontaktów) systemem,
  • reklam Google AdWords,
  • sklepu na Facebooku, itp.

Dzięki możliwości edycji plików JavaScript oraz wstawiania kodu do nagłówka strony możliwe jest także korzystanie z dowolnych innych narzędzi marketingowych. Warto to wykorzystać do „podczepienia” pod sklep jakiegoś narzędzia do testowania A/B.

Ceny

Sklep w Shoplo jest dostępny w czterech abonamentach w cenie od 49 do 299zł netto miesięcznie (przy płatności miesięcznej) lub 45 – 255zł (przy płatności za rok z góry). Koszty te zawierają już opłaty za serwer, aktualizacje oraz certyfikat SSL (w koszyku). Nie będę się tutaj wypowiadał na temat opłacalności poszczególnych pakietów ponieważ jest to kwestią indywidualną (stąd też brak oceny). Dam Ci jednak kilka wskazówek, które – mam nadzieję – pozwolą Ci podjąć lepszą decyzję.

  1. Aby zobaczyć szczegółowe porównanie funkcji dostępnych w poszczególnych abonamentach kliknij przycisk „porównaj nasze plany”, który jest widoczny zaraz pod głównym cennikiem,
  2. W wyższych pakietach dostępny jest rozbudowany i bardzo przydatny system statystyk sprzedaży (raporty). Jednak jeśli chcesz oszczędzić to możesz wybrać niższy pakiet i połączyć sklep z Google Analytics z rozszerzeniem w postaci modułu e-commerce. Wystarczy uruchomić odpowiedni moduł a całość skonfiguruje się automatycznie.
  3. „Widgety e-commerce” nie są w cenniku w żaden sposób opisane więc naprawiam to tutaj. Pozwalają one na umieszczenie oferty sklepu na innych stronach, np. blogach swoich partnerów.
  4. Odzyskiwanie koszyków może w niewielkim stopniu poprawić Twoją sprzedaż. Osoby, które opuściły koszyk przed realizacją zamówienia będą mogły do niego powrócić i je dokończyć.
  5. Więcej informacji na temat pakietu korzyści wymienionego w cenniku znajdziesz tutaj.

Czy Shoplo to dobry wybór?

Każdy musi sobie odpowiedzieć na to pytanie. Ja dałbym mu mocne 4/5 lecz osoby, które potrzebują w sklepie np. funkcji listy życzeń a nie chcą zatrudniać programisty, który ją dla nich wykona, mogą obniżyć ocenę.

Zdecydowanie na plus należy zaliczyć to, że platforma sklepowa Shoplo ma wiele przydatnych funkcji i jest łatwa w obsłudze. Posiada także bardzo dobry konfigurator szablonów, dzięki któremu można samodzielnie stworzyć swój sklep.