CMS – co to jest? Definicja
CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią mający za zadanie ułatwić użytkownikom zarządzanie stroną internetową.
Podstawowe funkcje dają osobie zarządzającej serwisem WWW możliwość tworzenia i edycji podstron oraz dodawania treści multimedialnych. Bardziej rozwinięte systemy pozwalają zarządzać sprzedażą produktów, obsługą użytkowników, optymalizacją na potrzeby pozycjonowania, itd.
Pod względem zastosowania systemy możemy podzielić na:
- Wyspecjalizowane w obsłudze konkretnego typu stron, np. sklepy internetowe, fora dyskusyjne, blogi, portfolia, galerie, strony informacyjne typu Wikipedia, itd.,
- Ogólnego użytku – takie CMS’y dają możliwość zbudowania na ich podstawie każdego typu strony.
Możemy je też podzielić pod względem licencji. Tutaj wyróżniamy 4 główne typy:
- darmowe – tworzone przez społeczność programistów,
- komercyjne – tworzone przez firmy trzecie i udostępniane na zasadzie płatnej licencji
- autorskie – licencjonowane, tworzone przez firmy trzecie na własny użytek. Jeden system jest w tym wypadku wykorzystany w wielu projektach (po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji),
- dedykowane – tworzone przez agencje interaktywne na potrzeby konkretnego projektu
- SAAS – systemy odpowiedzialne za zarządzanie stronami internetowymi na serwerach innych firm
[echo_link id=”177″ text=”Porównanie pierwszych czterech typów”]
Niektóre CMSy dają możliwość rozszerzenia ich możliwości przez użycie wtyczek (ang. plugins) tworzonych przez oryginalnych twórców systemu lub osoby trzecie. Wygląd strony internetowej określony jest przez aktualnie używany [echo_link id=”170″ text=”szablon”].
[signature]