CMS – co to jest? Definicja

CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią mający za zadanie ułatwić użytkownikom zarządzanie stroną internetową.

Podstawowe funkcje dają osobie zarządzającej serwisem WWW możliwość tworzenia i edycji podstron oraz dodawania treści multimedialnych. Bardziej rozwinięte systemy pozwalają zarządzać sprzedażą produktów, obsługą użytkowników, optymalizacją na potrzeby pozycjonowania, itd.

Pod względem zastosowania systemy możemy podzielić na:

  • Wyspecjalizowane w obsłudze konkretnego typu stron, np. sklepy internetowe, fora dyskusyjne, blogi, portfolia, galerie, strony informacyjne typu Wikipedia, itd.,
  • Ogólnego użytku – takie CMS’y dają możliwość zbudowania na ich podstawie każdego typu strony.

Możemy je też podzielić pod względem licencji. Tutaj wyróżniamy 4 główne typy:

  • darmowe – tworzone przez społeczność programistów,
  • komercyjne – tworzone przez firmy trzecie i udostępniane na zasadzie płatnej licencji
  • autorskie – licencjonowane, tworzone przez firmy trzecie na własny użytek. Jeden system jest w tym wypadku wykorzystany w wielu projektach (po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji),
  • dedykowane – tworzone przez agencje interaktywne na potrzeby konkretnego projektu
  • SAAS – systemy odpowiedzialne za zarządzanie stronami internetowymi na serwerach innych firm

[echo_link id=”177″ text=”Porównanie pierwszych czterech typów”]

Niektóre CMSy dają możliwość rozszerzenia ich możliwości przez użycie wtyczek (ang. plugins) tworzonych przez oryginalnych twórców systemu lub osoby trzecie. Wygląd strony internetowej określony jest przez aktualnie używany [echo_link id=”170″ text=”szablon”].

[signature]

Partner bloga