Sprzedaż wielokanałowa w praktyce: jak zautomatyzować najbardziej czasochłonne czynności.
Abyś mógł konkurować na rynku musisz docierać ze swoją ofertą do klientów na wiele sposobów. Możesz do tego wykorzystać m.in. takie kanały jak serwisy aukcyjne, markety handlowe, porównywarki cen oraz wiele innych. Możliwości jest sporo, jednak każdy kanał wymaga, aby system Twojego sklepu sprostał określonym wymaganiom – w przeciwnym razie zamiast szybkiej automatyzacji czeka Cię wiele pracy ręcznej.
Pomówmy trochę o tych wymaganiach.
Allegro
Zdecydowanie największym i najpopularniejszym portalem handlowym na polskim rynku jest Allegro, które już od dłuższego czasu nie jest wyłącznie serwisem aukcyjnym. Prowadzenie sprzedaży poprzez Allegro stanowić może dla Twojego sklepu internetowego bardzo ważne źródło dochodu, przy jednoczesnej dodatkowej promocji.
Sprawna oraz bogata w funkcje integracja Twojego sklepu z serwisem oszczędzi Ci przede wszystkim cenny czas, poprzez automatyzację zarządzania ofertą bezpośrednio z poziomu panelu sklepu. Najbardziej przydatnymi funkcjonalnościami będą dla Ciebie m.in.:
- Funkcja automatycznego wystawiania produktów z poziomu panelu administracyjnego sklepu.
- Możliwość rezerwacji produktów w magazynie sklepu po wystawieniu ich na Allegro.
- Automatyzacja przesyłania zamówień z Allegro do panelu sklepu.
- Aktualizacja stanów magazynowych w sklepie po dokonaniu transakcji.
- Funkcja automatycznego wznawiania aukcji oraz funkcja tzw. wiecznych aukcji, polegająca na wystawianiu produktu do sprzedaży ostatniej sztuki.
- Łączenie zamówień kupujących, pochodzących z wielu różnych aukcji.
- Dostęp do szablonów aukcji na Allegro oraz możliwość ich swobodnej konfiguracji
- Przydatna może okazać się także możliwość prowadzenia sprzedaży ze sklepu na wielu kontach sprzedawcy Allegro, dzięki funkcji łączenia kont.
Ceneo
Kolejnym serwisem, który może mieć kluczowe znaczenie w promocji Twojego sklepu jest z pewnością Ceneo. Ze względu na wprowadzenie m.in. koszyka Ceneo i funkcji Kup na Ceneo portal ten dawno przestał być tylko porównywarką cen i stał się jeszcze ważniejszym kanałem sprzedaży.
Aby wykorzystać najciekawsze i najnowsze funkcje, o jakie portal systematycznie poszerza swoją ofertę; system Twojego sklepu internetowego powinien (oprócz oczywistej funkcji eksportu produktów) umożliwiać Ci:
- Wykorzystanie opcji Kup na Ceneo, które dla sklepów stanowi przede wszystkim dodatkowe źródło konwersji, przy czym od niedawna możliwa jest także synchronizacja zamówień na linii Koszyk Ceneo – sklep internetowy, dzięki której nowe zamówienia pojawiają się automatycznie w panelu sklepu.
- Integrację za pomocą rozszerzonego pliku XML (Umożliwia eksport danych produktowych bogatszych o dodatkowe informacje oraz możliwość korzystania z filtrów Ceneo, takich jak kolor czy rozmiar produktu).
- Gromadzenie rekomendacji w sklepie i budowanie wizerunku sklepu bezpiecznego dla klientów. Takie funkcje posiada np. moduł Widget Opinii, który można znaleźć na platformie sklepowej RedCart.
Słowo wytłumaczenia należy się ostatniemu punktowi.
Otóż Ceneo wprowadziło dla swoich sklepów specjalny program Zaufane Opinie, który jest systemem badania opinii klientów za pomocą ankiet wysyłanych po realizacji zamówienia. Zabieg ten ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie ewentualnych nieuczciwych działań ze strony konkurencji lub samych sklepów poprzez bazowanie tylko na tych komentarzach, które mają odzwierciedlenie w prawdziwych transakcjach.
Innymi serwisami, o których warto wspomnieć i które podobnie tak jak Ceneo dysponują programami służącymi do zbierania opinii na temat sklepów, jest serwis okazje.info.pl, Nokaut czy Skąpiec.
Zakupy Google
Wykorzystując Zakupy Google (Google Shopping) możesz dotrzeć do klientów z ponad 20 krajów (w tym z Polski). Jest to możliwe dzięki reklamom zawierającym nazwy, zdjęcia oraz ceny produktów, które wyświetlają się bezpośrednio obok wyników wyszukania w Google.
Aby sprawnie korzystać z Zakupów Google Twój sklep powinien umożliwiać:
- Automatyczne generowanie pliku z produktami.
- Określenie najważniejszych parametrów reklam, takich jak: stawki za „przeklik” oraz wybór wersji językowych.
- Mapowanie kategorii sklepu z kategoriami Zakupów Google.
- Określenie od jakiej minimalnej ilości w magazynie, produkt ma się pokazywać w wynikach reklamowych.
Sklep na Facebooku
W porównaniu z innymi kanałami sprzedaży sklepy na Facebooku sprzedają słabo. Jednak czasami warto się nimi zainteresować ze względu na dodatkową promocję biznesu, łatwiejsze zdobywanie komentarzy oraz polubień. Dzięki temu szybciej zwiększa się ilość fanów a także rozpoznanie marki, co przekłada się na realne zamówienia w głównym sklepie.
Ze względu na prawdopodobnie niską sprzedaż sklep na Facebooku powinien być dla Ciebie przede wszystkim bezobsługowy. Aby tak właśnie było system Twojego sklepu powinien posiadać integrację z FB umożliwiającą:
- Synchronizację kategorii oraz produktów.
- Aktualizowanie ilości magazynowych.
- Badanie sprzedaży poprzez system raportów Twojego sklepu.
- W celach promocyjnych możesz się także zainteresować możliwością pokazywania specjalnych kuponów rabatowych wyłącznie osobom, które polubiły Twój fanpage.
Osobny akapit należy się sprawie wyglądu takiego sklepu.
Istniejące na rynku rozwiązania sklepów na FB możemy podzielić na dwie grupy – sklepy nawiązujące wyglądem do stylu Facebooka oraz sklepy całkowicie się od niego różniące, umożliwiające zmianę wyglądu bezpośrednio z panelu e-sklepu. Zwróć na to uwagę przed wyborem systemu sklepowego dla siebie.
Metody automatyzacji innych kanałów sprzedaży na rynkach zagranicznych
Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy (i kiedy) wejść ze swoją ofertą na nowe rynki. Każdy musi sobie na to pytanie odpowiedzieć samemu ale warto mieć chociaż taką możliwość aby nie zamykać sobie drogi w przyszłości.
Na pewno warto poszukać system sklepowy oferujący integrację z eBayem – międzynarodowym odpowiednikiem naszego Allegro. Abyś mógł wygodnie prowadzić sprzedaż z panelu Twojego sklepu musi on umożliwiać:
- Szybkie wystawnie aukcji z poziomu panelu sklepu.
- Zarządzanie zamówieniami z eBay, które spływają do sklepu.
- Wygodne konfigurowanie szablonu aukcji.
Kolejnym kanałem sprzedaży, który z pewnością także należy wziąć pod uwagę w planach zagranicznej ekspansji jest Amazon.
Integracja powinna umożliwiać:
- Wystawienie oferty sprzedażowej z poziomu panelu sklepu.
- Wybór na którym z europejskich marketów ma znaleźć się nasz produkt,
- Konfigurację cen w walucie euro
- Ustawianie stawek podatkowych.
- Systematyczną, obustronną synchronizację stanów magazynowych, co pozwala na bieżącą aktualizację informacji o dostępności produktów.
Jedną z dwóch platform sklepów internetowych na rynku, które umożliwiają bezpośrednie wystawianie produktów na dowolnym europejskim Amazon Marketplace – niemieckim, brytyjskim, francuskim, włoskim oraz hiszpańskim – jest wspomniana już platforma sklepowa RedCart.
[signature author=”Katarzyna Brdak” description=’Specjalista ds. marketingu w Redcart – platformie sklepów internetowych oferującej narzędzia sprzedaży wielokanałowej. ’ img=”https://ebizneskrokpokroku.pl/wp-content/uploads/2015/02/Katarzyna-Brdak1.jpg”]