Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak napisać ofertę

Poniżej znajdziesz zebrane w jednym miejscu zasady pisania ofert w taki sposób aby namawiały czytelników do kontaktu, zamówienia produktu czy wypełnienia formularza.

Zasady ogólne

Mów językiem korzyści

Ludzie czytają oferty ponieważ mają nadzieję, że dany produkt lub usługa rozwiąże ich problemy. Poszukują zatem konkretnych korzyści. Twoim zadaniem, jako autora tekstu jest więc wyeksponowanie ich i przedstawienie w jak najlepszym świetle.

Zasada ta znajduje zastosowanie nawet w przypadku bardzo technicznych produktów. Sprzedając laptopy osobom, które się na nich nie znają, bardziej opłaci Ci się zacząć tekst mówiąc o korzyściach z jego użytkowania, np. „wydajności zapewniającej efektywną pracę, płynne odtwarzanie filmów i najnowszych gier” zamiast „Procesor 4 rdzeniowy 2.4Ghz”. Takie dane zostaw na koniec.

Zacznij od podsumowania

Teksty ofert to nie eseje, które każdy z nas pisał w szkole. Internauci są bardzo niecierpliwi i nie mają czasu czytać ogólnego wstępu a następnie doszukiwać się informacji w rozwinięciu.

Dlatego dobra oferta powinna zaczynać się od podsumowania wymieniającego wszystkie najważniejsze korzyści z posiadania/używania produktu.

Używaj naturalnego języka

Czy rozmawiając z klientem używasz skomplikowanych słów i zwrotów, których oni mogą nie rozumieć? Oczywiście, że nie! Dlaczego więc miałbyś używać takiego języka w ofertach?

Aby tekst trafiał do czytelników musi być dla nich jak najbardziej naturalny. Czy istnieje na to lepszy sposób, niż używanie wyrazów i sformułowań, których oni sami używają?

Podpowiedź. Jeśli z trudem przychodzi Ci wymyślenie naturalnie brzmiącego tekstu to przejrzyj fora na których się wypowiadają Twoi klienci, poczytaj ich opinie produktów. Zwracaj szczególną uwagę na wyrazy i frazy w ich wypowiedziach a później wpleć je do swoich tekstów.

Nie używaj liczby mnogiej

Nie używaj podmiotu zbiorowego „my” kiedy mówisz o sobie. Nie pisz „Dostaniecie 10% zniżki” kierując ofertę do jednej osoby. Zwracaj się do niej na „Ty” i napisz „Dostaniesz 10% zniżki”. Brzmi to zdecydowanie bardziej naturalnie i osobiście.

Nagłówek

Nagłówek jest najważniejszą częścią całego tekstu. Jeśli nie będzie odpowiednio interesujący nikt nie przeczyta reszty oferty.

Dobry nagłówek jest konkretny i dosłowny

Nie owijaj w bawełnę i nie próbuj wymyślać na siłę czegoś „inteligentnego”. Sprzedajesz buty sportowe? Twój nagłówek musi mówić o butach sportowych.

Nie używaj też przymiotników najwyższego stopnia, jak np. „najlepszy”, „najsmaczniejszy”, „najtańszy” itd. bez poparcia ich konkretnymi argumentami, np. „Najlepsze buty sportowe według rankingu satysfakcji klientów przeprowadzonych przez miesięcznik ABC”

Dobry nagłówek wspomina o korzyściach

Zawrzyj w nagłówku informację o jednej, najbardziej atrakcyjnej korzyści, którą Twoi potencjalni klienci otrzymają po zakupie, np. „Buty, w których Twoje stopy się nie spocą”

Unikaj nagłówków w formie pytającej

Pytania nie przekazują informacji o korzyściach a czasem nawet nie wspominają samego produktu, np. „Czy Twoje stopy pocą się kiedy biegasz?”

Dobry nagłówek jest krótki

Nie pisz nagłówka dłuższego niż 8 wyrazów. Idealnie by było, gdyby mieścił się w jednej linijce na stronie z ofertą.

Użyj podtytułu

Nie możesz zmieścić się w 8 wyrazach nagłówka? Użyj podtytułu. Taki tekst będzie dodatkowo służył jako płynne przejście do głównego tekstu.

Zacznij od liczby

Liczby przyciągają wzrok i sprawiają, że treść wygląda bardziej wiarygodnie. Tylko spójrz na to > „12,345 osób kupiło już nasze nieprzemakalne kurtki. Dowiedz się dlaczego im się podobają.”

Wprowadzenie

Wprowadzenie jest drugim po nagłówku, najważniejszym elementem tekstu oferty. Jego celem jest:

  • poinformowanie czytelnika o innych korzyściach związanych z zakupem produktu,
  • utwierdzenia go w przekonaniu, że dany produkt jest stworzony właśnie dla niego,
  • zwiększenie jego motywacji do przeczytania całości tekstu.

Po jednym lub dwóch paragrafach tekstu wprowadzenia powinieneś umieścić listę wymieniającą korzyści płynące z posiadania produktu. Lista bardziej przyciąga wzrok a także zwięźle i klarownie przekazuje informacje, co sprawia, że jest chętnie czytana.

Treść główna

Kiedy będziesz pisać główną treść oferty pamiętaj o ogólnych zasadach, które wymieniłem na początku a także:

Używaj porównań i wyrażeń odnoszących się do zmysłów

Porównania i wyrażenia odnoszące się do zmysłów takie jak np. „wyobraź sobie”, „poczujesz”, „chropowaty”, „smaczny niczym pierwsza truskawka w sezonie” działają na wyobraźnię. Używając ich przybliżysz czytelnikom swój produkt lub usługę. Sprawisz, że wyobrażą sobie korzyści, jakie im przyniesie a ta myśl zostanie w ich głowach.

Chwal się na końcu

Często osoby piszące oferty rozpoczynają je od informacji o firmie, roku jej założenia czy dotychczasowej ilości klientów. Jeśli i Ty będziesz chciał od tego zacząć, to pomyśl dwa razy! Pomimo tego, że takie informacje pokazują firmę w lepszym świetle to nie odpowiadają czytelnikowi na podstawowe pytanie „jakie korzyści będę miał z zakupu produktu?”. Dlatego, skoncentruj się na korzyściach dla klienta a chwalenie się zostaw na koniec.

Zadbaj o czytelność

Upewnij się, że wszyscy są w stanie przeczytać tekst Twojej oferty – nawet ludzie z wadami wzroku i osoby starsze. Informacje jak to zrobić znajdziesz w tym krótkim tekście.

Jaka powinna być długość tekstu oferty?

Tekst powinien być takiej długości aby wymienić wszystkie główne korzyści z zakupu produktu i rozwiać wątpliwości przyszłych klientów. Powinien być przy tym w miarę konkretny, aby nie zanudzić czytelników.

Zanim opublikujesz ofertę

Jeśli masz taką możliwość, to zanim opublikujesz ofertę daj jej tekst komuś do oceny lub poczekaj kilka dni a następnie przeczytaj całość ponownie. Możliwe, że znajdziesz kilka błędów, których przedtem nie zauważyłeś, tekst wyda Ci się cierpki, zbyt techniczny, nudny lub zanadto frywolny.

Jeśli nie masz czasu czekać to poproś kogoś o przeczytanie Ci tekstu na głos. Słuchając wyłapiesz niektóre błędy.