Ta strona korzysta z plików Cookie. Polityka prywatnościRozumiem

Jak założyć e-sklep i sprzedawać bez magazynu i produktów. Wyjaśniamy Dropshipping.

Dropshipping to w dużym uproszczeniu model sprzedaży online, w którym:

  • towar zakupiony w e-sklepie zostaje wysłany do klienta bezpośrednio z hurtowni, a nie z magazynu sklepu internetowego,
  • sklep płaci tylko za to co sprzedał,
  • umowa sprzedaży zostaje zawarta między sklepem a klientem, natomiast hurtownia odpowiada za dostarczenie towaru w imieniu e-sprzedawcy.

Ze względu na eliminację potrzeby prowadzenia magazynu przez e-sklep oraz redukcję kosztów związanych z wysyłką towaru dropshipping jest doskonałym rozwiązaniem logistycznym dla sklepów internetowych, w tym zwłaszcza dla nowo powstałych projektów.

Dropshipping w praktyce

Model handlu w dropshippingu opiera się na integracji sklepu internetowego z hurtownią, która pozwala na szybki i sprawny import zdjęć i opisów do e-sklepu oraz systematyczną aktualizację stanów magazynowych i cen.

Dobrze działająca integracja to automatyzacja procesów pozwalających na łatwe załadowanie produktów i prezentację zawsze tylko aktualnej oferty w sklepie. Hurtownie pracujące w modelu dropshipping udostępniają specjalnie przygotowane pliki z danymi produktów; jednak możliwości integracji konkretnego e-sklepu z konkretną hurtownią w praktyce różnią się znacząco.

Kluczowym aspektem w dropshipping jest proces realizacji zamówienia, w którym hurtownia wysyła towar kupiony w e-sklepie bezpośrednio do klienta.

E-sklep zbiera zamówienia, a następnie przekazuje je hurtowni wraz ze wszystkimi najważniejszymi informacjami, takimi jak adres klienta lub sposób płatności. Hurtownia wysyła towar w imieniu e-sklepu, a klient płaci e-sklepowi; któremu z kolei hurtownia wystawia fakturę.

To ogólne, najważniejsze zasady, na których opiera się proces dropshippingu – a jak współpraca z hurtowniami wygląda w praktyce?

Integracja z hurtownią

Szczegółowe warunki współpracy z konkretną hurtownią powinny być za każdym razem przedmiotem indywidualnych ustaleń; ponieważ przy zachowaniu najważniejszych zasad dropshippingu hurtownie stosują nieraz zupełnie odmienne rozwiązania w stosunku do konkretnych kwestii.

Ponadto należy być świadomym, że sprzedaż w modelu dropshipping wiąże się z pewnymi konsekwencjami zarówno w stosunku do sklepu internetowego, hurtowni jak i klienta. Dla e-sklepu oznacza duże oszczędności wynikające z wyeliminowania konieczności prowadzenia magazynu oraz przygotowania paczek do wysyłki. Z drugiej strony musi opierać się na bardzo sprawnej wymianie danych z hurtownią, aby zapewnić odpowiedni poziom obsługi klienta.

Wysyłka towaru do klienta

Realizacja zamówienia w sklepie działającym w modelu dropshippingu

Klient zamawia produkt w e-sklepie i to e-sklep pełni wszystkie funkcje i obowiązki wynikające z roli sprzedawcy; a hurtownia sprzedaje towar e-sklepowi i to z e-sklepem się rozlicza. W związku z tym:

  • Hurtownia odbiera zamówienia z e-sklepu, przygotowuje towar do wysyłki oraz wysyła paczkę do klienta w imieniu e-sklepu.
  • W celu realizacji zamówienia e-sklep dostarcza hurtowni wszelkie potrzebne informacje, takie jak adres klienta i sposób płatności – w przypadku np. wyboru płatności przy odbiorze. Większość z hurtowni dysponuje szeroką paletą możliwości wysłania towaru do klienta, tzn. oferuje wysłanie paczki pocztą, kurierem lub skorzystanie z puntu odbioru paczek.
  • Klient musi otrzymać dowód sprzedaży towaru z e-sklepu. Większość z hurtowni drukuje dostarczony przez e-sklep paragon i dodaje go do paczki, jednak niektóre zastrzegają sobie, że obowiązek dostarczenia wszelkich dowodów fiskalnych do klienta spoczywa na sklepie internetowym.
  • Hurtownie oferują także możliwość wysłania numeru nadania paczki lub linka w celu śledzenia przesyłki.
  • Sklep płaci tylko za to, co sprzedał: hurtownie rozliczają się ze sklepami wystawiając faktury, zwykle z trzydniowym terminem płatności. Zwykle wysyłają więc zamówienia zaraz po otrzymaniu ich ze sklepu, jednak warunkiem realizacji następnych zamówień jest uregulowanie zaległych faktur. Niektóre z hurtowni wymagają dokonania płatności przed wysłanie towaru lub zastrzegają sobie prawo do opłacenia kilku pierwszych zamówień z góry.

Płatność za dropshipping i dodatkowe koszty

Hurtownia wysyła towar do klienta i wystawia e-sklepowi fakturę, na którą składa się cena hurtowa towaru oraz cena przesyłki. Czy są to jedyne koszty związane z obsługą zamówień w dropshipping?

Wiele z hurtowni nie dolicza żadnych dodatkowych opłat za funkcjonowanie w tym modelu sprzedaży, a koszty obsługi związane z przygotowaniem i wysłaniem paczek zawiera w cenach produktów; są jednak także takie; które uwzględniają dodatkową opłatę, np. w formie stałej kwoty doliczanej do każdej wysłanej paczki.

Do kosztów związanych z funkcjonowaniem w modelu dropshipping doliczyć należy także przygotowanie e-sklepu do integracji z hurtownią, pozwalającą na szybkie załadowanie produktów oraz aktualizację stanów magazynowych i cen. Ze względu na to, że wdrożenie integracji generuje koszty takie jak czas, praca oraz pociąga za sobą zwykle mniejsze lub większe opłaty, najwygodniejszym rozwiązaniem wydaje się być skorzystanie z tzw. gotowej integracji, którą poszczególne hurtownie przygotowują z platformami sklepów internetowych.

Taka gotowa integracja, jak np. w przypadku platformy RedCart współpracującej z kilkunastoma hurtowniami; umożliwia m.in. systematyczną i automatyczną aktualizację oraz obsługę z poziomu panelu administracyjnego sklepu bez potrzeby używania dodatkowych programów.

Wymiana lub zwrot towaru. Reklamacje

E-sklep sprzedaje towar klientowi i to e-sklep ponosi wszelkie obowiązki związane z obsługą posprzedażową oraz ustala z klientem kwestie takie jak wymiana, zwrot bądź reklamacja towaru. Większość hurtowni zastrzega sobie, że wymieni lub przyjmie towar tylko w przypadku wystąpienia wad produkcyjnych nie powstałych na skutek używania produktu. Zwroty w terminie 14 dni, których klient może dokonać na podstawie odstąpienia od umowy zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta sklep internetowy bierze więc na siebie. Zdarzają się jednak hurtownie, które zajmują się obsługą posprzedażową, przejmując obowiązki wynikające z rozpatrzenia reklamacji, wymian i zwrotów.

Marża i ceny. Wsparcie marketingowe

Zarobek e-sklepu stanowi marża, jaką sprzedawca dodaje do ceny produktów zakupionych w hurtowni; natomiast jej wysokość zwykle leży w gestii właściciela e-biznesu, który zazwyczaj samodzielnie ustawia ceny w sklepie internetowym. Jednak polityka hurtowni w tym względzie różni się znacząco – niektóre hurtownie w ogóle nie ingerują w wysokość cen ustalonych w e-sklepie; inne narzucają określony, stały procent; jeszcze inne zastrzegają sobie prawo do stałego monitorowania cen i reakcji w przypadku działań niekorzystnych z punktu widzenia hurtowni.

Hurtownie pracujące w systemie dropshipping chętnie udostępniają e-sklepom zarówno zdjęcia jak i opisy produktów, często w kilku wersjach językowych; jak i inne materiały marketingowe. Zazwyczaj oferują pakowanie produktów zgodnie z identyfikacją wizualną firmy oraz dodanie ulotek lub katalogów sklepu do paczki; systemy partnerskie lub publikacje w prasie branżowej.

Kilka słów podsumowania

Dropsipping jest z pewnością korzystnym modelem współpracy zarówno ze strony e-sklepu, jak i ze strony hurtowni, a także klienta.

E-sklep zmniejsza koszty, eliminuje wiele problemów związanych z zatowarowaniem sklepu oraz oszczędza cenny czas; a hurtownia ułatwiając współpracę e-sklepom zyskuje nowe miejsca zbytu swoich towarów.

Klient w tym modelu sprzedaży zyskuje dostęp do szerokiej oferty produktowej; także czas wysyłki towaru nie jest zbyt długi, o ile integracja działa sprawnie. Dropshipping jest korzystnym rozwiązaniem zwłaszcza dla nowych sklepów lub tych, które mają asortyment szybko ulegający trendom mody. Zanim jednak właściciel nowego e-biznesu zdecyduje się na prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping; powinien poddać analizie kilka kluczowych kwestii, takich jak:

  • Przede wszystkim techniczne możliwości integracji e-sklepu z daną hurtownią: łatwość w importowaniu danych; częstotliwość aktualizacji stanów magazynowych i cen
  • Analizę czasu potrzebnego na realizację zamówienia
  • Kwestia szczegółowych warunków współpracy z daną hurtownią, takich jak terminy płatności, możliwości wysyłki towaru, ewentualne koszty przygotowanie przesyłki.
  • Politykę cenową danej hurtowni i ceny towaru oferowanego przez hurtownię.