Jak zrobić na darmowych produktach? 10 sprawdzonych sposobów

W [echo_link id=”2721″ text=”poprzednim artykule”] wymieniałem powody, dla których warto jest oferować darmowe produkty lub usługi. Mówiłem m.in. o tym, że oddawanie rzeczy za darmo morze przynieść korzyści w postaci większego rozpoznania, lepszej pozycji w Google, może przyciągnąć nowych klientów oraz może pomóc w zbudowaniu autorytetu twórcy.

W tym artykule podaję konkretne przykłady jak zarabiać na udostępnianiu w sieci swoich produktów za darmo. Zaczynamy.

1. Darmowa podstawa + płatne dodatki lub modyfikacje

Powstało wiele firm, które oferują darmowe produkty a zarabiają na ich rozbudowie lub usługach powiązanych z nimi. Przykładowo, Redux Framework to rozwiązanie programistyczne, które większość swoich funkcji oferuje całkowicie za darmo. Jest to świetna zachęta dla potencjalnych klientów, którzy często nawet z ciekawości wypróbowują produkt. Jednak aby korzystać w pełni z jego możliwości muszą zainwestować w jego płatne rozszerzenia.

2. Darmowy produkt + płatna obsługa

Wspomniana w poprzednim punkcie firma oferuje swoim użytkownikom płatne wsparcie techniczne oraz inne usługi powiązane. Kolejny dobry pomysł aby zarabiać na rzeczach darmowych.

3. Darmowy produkt z mikrotransakcjami

Mikrotransakcje są często spotykane w aplikacjach i grach dostępnych na smartfony. Użytkownicy takiego oprogramowania w zamian za niewielkie kwoty mogą w nich odblokować dodatkowe funkcje i zawartość. Dzięki mikrotransakcjom użytkownicy mogą wypróbować coś za darmo i samemu określić czy w niego dodatkowo zainwestować w celu poprawy np. poprawienia umiejętności swojego bohatera w grze.

4. Darmowy produkt z ograniczeniami

Firma Zopim jest producentem komunikatora internetowego (live chat), który umożliwia osobom odwiedzającym np. sklep internetowy rozmowę z biurem obsługi klienta. Zopim, w celu zwiększenia popularności swojego rozwiązania oferuje go za darmo lecz z pewnymi ograniczeniami.

Z darmowego komunikatora może korzystać wyłącznie jedna osoba z obsługi i może być prowadzona wyłącznie jedna rozmowa w tym samym czasie. Taki pakiet jest wystarczający dla niewielkich biznesów lecz kiedy ich wymagania się powiększą to prostszym rozwiązaniem będzie dla nich inwestycja w wyższe pakiety niż szukanie rozwiązania alternatywnego.

CZYTAJ  Jak napisać dobrą ofertę? Kompletny poradnik

5. Darmowy produkt z reklamami / produkt sponsorowany

Darmowe reklamy codzienne, które rozdają na każdym kroku w większych miastach utrzymywane są przez reklamodawców. Dzięki ich darmowości gazety takie są bardzo popularne co skłania kolejnych reklamodawców do zainteresowania się takim sposobem dotarcia do klienta. To z kolei zwiększa konkurencję wśród reklamodawców i podnosi ceny przestrzeni reklamowej.

Ciekawą odmianą darmowego produktu z reklamami są produkty sponsorowane przez firmy i instytucje, które w ten sposób zdobywają wyłączność na reklamowanie się przy pomocy jakiegoś produktu.

6. Darmowy produkt zarabiający na programie afiliacyjnym

Program afiliacyjny jest formą marketingu efektywnościowego, w którym producent płaci innym firmom dopiero w momencie kiedy one sprzedadzą jego produkt.

Jak to ma się do naszego tematu?

Wytłumaczę na przykładzie.

Darmowe poradniki dostępne w sieci często opisują konkretne produktu i prezentują link do stron na których można je zakupić. Jeśli ktoś to zrobi, to odpowiednia część zysków ze sprzedaży wyląduje na koncie twórcy takiego poradnika.

7. Produkt darmowy dla jednej strony ale płatny dla drugiej

Darmowe produkty nie zawsze muszą być darmowe dla wszystkich. Weźmy sobie za przykład portal internetowy z ogłoszeniami. Ludzie mają możliwość darmowego pozostawienia ogłoszenia ale druga część użytkowników – ta zainteresowana ogłoszeniem – musi wpłacić jakąś kwotę aby je obejrzeć. Oczywiście wszystko może działać także w drugą stronę.

8. Darmowy produkt budujący świadomości marki

Korzyści płynące z dystrybucji darmowych produktów nie muszą być od razu przeliczane na gotówkę. Darmowy produkt ze względu na swoją łatwość dotarcia do olbrzymich mas ludzi jest idealny do budowania świadomości marki wśród osób, które mogą później zostać jej stałymi klientami.

9. Darmowy produkt budujący pozycję eksperta

Na podobnej zasadzie co powyżej darmowe produkty mogą także budować pozycję eksperta osób, która je tworzyły. Dzieje się tak głównie w przypadku wszelkiej maści poradników i raportów.

CZYTAJ  Model Abonamentowy - co to jest? Przykłady, definicja

11. Darowizny / Zapłać ile uważasz za stosowne

Od czasu do czasu spotykam w sieci darmowe czcionki, zdjęcia lub grafiki. Osoby je pobierające mają jednak możliwość wynagrodzenia twórców za ich trud. Odbywa się to na zasadzie darowizny lub opłaty „zapłać tyle ile uważasz za stosowne”.

12. Udostępnienie platformy / technologii

System mobilny Google Android udostępniany jest za darmo wszystkim producentom sprzętu, którzy wyrażą chęć zbudowania w jego oparciu telefonu lub tabletu. Dzięki temu system ten zyskał olbrzymią popularność i pozwala Google zarabiać krocie m.in. na aplikacjach sprzedawanych za pośrednictwem wbudowanego w system sklepu.

Inne przykłady to eBay, Allegro lub Amazon, które same w sobie nie są sklepami (nawet Amazon!) tylko platformami, na których inne firmy mogą sprzedawać swoje produkty.

13. Sprzedawanie danych użytkowników lub ich statystyk

Trzynastą pozycję na liście zostawiam dla niechlubnego procederu sprzedawania danych osobowych lub statystyk dot. preferencji użytkowników darmowych produktów (głównie informatycznych). Nie jest to rzecz, którą można się szczycić ale jej brak na liście sprawiłaby, że byłaby ona niekompletna.

[signature]

Podobne wpisy