„Błąd 404. Strona o podanym adresie nie została znaleziona.”
Z takim komunikatem spotkałeś się pewnie setki razy po kliknięciu w tzw. „martwy link”, czyli taki, który prowadzi do nieistniejącej strony.
Ile takich linków znajduje się na Twojej stronie lub prowadzi do niej? Jak możesz je odnaleźć i naprawić? Tego dowiesz się w tym artykule.
Dlaczego warto usuwać lub naprawiać martwe linki
Warto zająć się naprawą lub usuwaniem martwych linków z trzech powodów.
Po pierwsze (i drugie), jeśli znajdują się na innych stronach, to uniemożliwiają nowym odwiedzającym odnalezienie treści na Twojej stronie i nie nadają się do pozycjonowania.
Jeśli z kolei znajdują się na Twojej stronie, to mogą obniżyć komfort obcowania z nią i w niektórych przypadkach nawet obniżyć jej efektywność.
Jak znaleźć martwe linki wychodzące
Linki wychodzące to takie, które masz na własnej stronie i kierują do innych domen. Możesz je odnaleźć przy pomocy któregoś z bezpłatnych skanerów internetowych, np.: Broken Link Checker (ja z niego czasami korzystam i polecam)
Jak znaleźć martwe linki przychodzące i wewnętrzne
Linki przychodzące to takie, które znajdują się na innych portalach i prowadzą do Twojej strony.
Linki wewnętrzne to takie, które znajdują się na Twojej stronie i kierują do jej podstron. Przykładowo, menu składa się wyłącznie z takich linków.
Informacje gdzie znajdują się takie łącza znajdziesz w darmowym narzędziu Google Webmaster Tools. (Jeśli nie masz go skojarzonego z Twoją stroną to jest to najlepszy moment aby to zrobić)
Krok 1. Kiknij w „Crawl errors”

Krok 2. Kliknij w link na liście wyników
Jeśli Google wykrył jakieś martwe linki to ich listę zobaczysz właśnie w tym miejscu.
Kliknij w zakładkę „linked from”

Uwaga! Na liście możesz znaleźć też takie linki, które w zakładce „linked from” nie posiadają wyników. Nie jest to jednak błąd. Kierują one do stron, które nie są nigdzie linkowane ale cały czas znajdują się w historycznym indeksie Google.
Jak naprawić martwe linki przychodzące
Są dwie możliwości naprawienia takich łączy.
- Możesz skontaktować się z właścicielem witryny i poprosić o aktualizację linku
- Możesz ustawić w kodzie swojej strony przekierowanie typu 301 na nowy adres. Skontaktuj się ze swoimi programistami i dowiedz się jak możesz zrobić je samemu lub, jeśli będzie to zbyt skomplikowane, poproś ich o wykonanie go w pliku
.htaccess
.
Jak zapobiegać powstaniu martwych linków
Aby uchronić się przed powstaniem martwych linków:
- nie zmieniaj adresów podstron
- nie zmieniaj kategorii i tagów podstron
- systematycznie sprawdzaj linki w Google Webmaster Tools i którymś ze skanerów internetowych
- twórz przekierowania 301 stron, których adresy zmieniasz
Skrypt dla użytkowników WordPressa
Jeśli używasz WordPressa możesz zapobiec powstawaniu martwych linków wewnętrznych dzięki prostemu skryptowi, który napisałem i który sam używam. Poproś swoich programistów o umieszczenie go w pliku functions.php
function echo_link($atts) { $output = ''; extract(shortcode_atts(array( 'id' => 1, 'text' => '' // default value if none supplied ), $atts)); if ($text=='') { return get_permalink($id); } else if ($text=='default') { $url = get_permalink($id); $output .= '<a href=" ' . $url . '" >' . get_the_title($id) . '</a>'; return $output; } else { $url = get_permalink($id); $output .= '<a href=" ' . $url . '" >' . $text . '</a>'; return $output; } } add_shortcode('echo_link', 'echo_link');
Jak go używać?
Pisząc nowy artykuł możesz dodać w jego treści link na 3 sposoby
- Aby wyświetlić sam link wpisz
(strony nie znaleziono)
- Aby wyświetlić link o tekście takim samym jak nazwa strony, do której kieruje wpisz
default (strony nie znaleziono)
- Aby wyświetlić link o dowolnym tekście wpisz
dowolny tekst (strony nie znaleziono)
Zamiast „ID strony” wpisz identyfikator strony, który znajdziesz edytując dowolną stronę. Patrz obrazek poniżej.

Od tego momentu za każdym razem gdy zmienisz adres strony docelowej, to zostanie on uaktualniony w linku. Usunięcie strony docelowej zawsze będzie powodowało umieszczenie linku do aktualnie wyświetlanej strony.
Co dalej?
Martwe linki są jednym z wielu rzeczy, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycję strony w Google oraz odbiór odwiedzających. To oczywiście przekłada się (choć w niewielkim stopniu) na ogólną efektywność strony. Jeśli chcesz dowiedzieć się o innych rzeczach wpływających na tę efektywność zapisz się do newslettera. Otrzymasz wtedy darmową listę wymieniającą ponad 50 z nich.