Broken links – jak je odnaleźć i naprawić martwe linki?
„Błąd 404. Strona o podanym adresie nie została znaleziona.”
Z takim komunikatem spotkałeś się pewnie setki razy po kliknięciu w tzw. „martwy link”, czyli taki, który prowadzi do nieistniejącej strony.
Ile takich linków znajduje się na Twojej stronie lub prowadzi do niej? Jak możesz je odnaleźć i naprawić? Tego dowiesz się w tym artykule.
Dlaczego warto usuwać lub naprawiać martwe linki
Warto zająć się naprawą lub usuwaniem martwych linków z trzech powodów.
Po pierwsze (i drugie), jeśli znajdują się na innych stronach, to uniemożliwiają nowym odwiedzającym odnalezienie treści na Twojej stronie i nie nadają się do pozycjonowania.
Jeśli z kolei znajdują się na Twojej stronie, to mogą obniżyć komfort obcowania z nią i w niektórych przypadkach nawet obniżyć jej efektywność.
Jak znaleźć martwe linki wychodzące
Linki wychodzące to takie, które masz na własnej stronie i kierują do innych domen. Możesz je odnaleźć przy pomocy któregoś z bezpłatnych skanerów internetowych, np.: Broken Link Checker (ja z niego czasami korzystam i polecam)
Jak znaleźć martwe linki przychodzące i wewnętrzne
Linki przychodzące to takie, które znajdują się na innych portalach i prowadzą do Twojej strony.
Linki wewnętrzne to takie, które znajdują się na Twojej stronie i kierują do jej podstron. Przykładowo, menu składa się wyłącznie z takich linków.
Informacje gdzie znajdują się takie łącza znajdziesz w darmowym narzędziu Google Webmaster Tools. (Jeśli nie masz go skojarzonego z Twoją stroną to jest to najlepszy moment aby to zrobić)
Krok 1. Kiknij w „Crawl errors”
Krok 2. Kliknij w link na liście wyników
Jeśli Google wykrył jakieś martwe linki to ich listę zobaczysz właśnie w tym miejscu.
Kliknij w zakładkę „linked from”
Uwaga! Na liście możesz znaleźć też takie linki, które w zakładce „linked from” nie posiadają wyników. Nie jest to jednak błąd. Kierują one do stron, które nie są nigdzie linkowane ale cały czas znajdują się w historycznym indeksie Google.
Jak naprawić martwe linki przychodzące
Są dwie możliwości naprawienia takich łączy.
- Możesz skontaktować się z właścicielem witryny i poprosić o aktualizację linku
- Możesz ustawić w kodzie swojej strony przekierowanie typu 301 na nowy adres. Skontaktuj się ze swoimi programistami i dowiedz się jak możesz zrobić je samemu lub, jeśli będzie to zbyt skomplikowane, poproś ich o wykonanie go w pliku
.htaccess
.
Jak zapobiegać powstaniu martwych linków
Aby uchronić się przed powstaniem martwych linków:
- nie zmieniaj adresów podstron
- nie zmieniaj kategorii i tagów podstron
- systematycznie sprawdzaj linki w Google Webmaster Tools i którymś ze skanerów internetowych
- twórz przekierowania 301 stron, których adresy zmieniasz
Skrypt dla użytkowników WordPressa
Jeśli używasz WordPressa możesz zapobiec powstawaniu martwych linków wewnętrznych dzięki prostemu skryptowi, który napisałem i który sam używam. Poproś swoich programistów o umieszczenie go w pliku functions.php
function echo_link($atts) { $output = ''; extract(shortcode_atts(array( 'id' => 1, 'text' => '' // default value if none supplied ), $atts)); if ($text=='') { return get_permalink($id); } else if ($text=='default') { $url = get_permalink($id); $output .= '<a href=" ' . $url . '" >' . get_the_title($id) . '</a>'; return $output; } else { $url = get_permalink($id); $output .= '<a href=" ' . $url . '" >' . $text . '</a>'; return $output; } } add_shortcode('echo_link', 'echo_link');
Jak go używać?
Pisząc nowy artykuł możesz dodać w jego treści link na 3 sposoby
- Aby wyświetlić sam link wpisz
[echo_link id="ID strony"]
- Aby wyświetlić link o tekście takim samym jak nazwa strony, do której kieruje wpisz
[echo_link id="ID strony" text="default"]
- Aby wyświetlić link o dowolnym tekście wpisz
[echo_link id="ID strony" text="dowolny tekst"]
Zamiast „ID strony” wpisz identyfikator strony, który znajdziesz edytując dowolną stronę. Patrz obrazek poniżej.
Od tego momentu za każdym razem gdy zmienisz adres strony docelowej, to zostanie on uaktualniony w linku. Usunięcie strony docelowej zawsze będzie powodowało umieszczenie linku do aktualnie wyświetlanej strony.
Co dalej?
Martwe linki są jednym z wielu rzeczy, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycję strony w Google oraz odbiór odwiedzających. To oczywiście przekłada się (choć w niewielkim stopniu) na ogólną efektywność strony. Jeśli chcesz dowiedzieć się o innych rzeczach wpływających na tę efektywność zapisz się do newslettera. Otrzymasz wtedy darmową listę wymieniającą ponad 50 z nich.
[signature]